آسیب‌های سیاسی شدن انتخابات مهندسان

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۲۱

بعد از انتخابات پرحاشیه نظام پزشکی در اسفندماه سال 91 که به رد صلاحیت گروه زیادی از پزشکان منجر شد، این دومین انتخابات تخصصی مشاغل است که گرفتار سیاست می‌شود. کار به جایی رسید که وزیر راه‌وشهرسازی را به استیضاح کشاند، اگرچه عباس آخوندی از این استیضاح موفق خارج شد، اما نمی‌توان به‌طور قطع گفت که سیاسی شدن انتخابات مشاغل با این استیضاح یا دخالت دولت تمام می‌شود.

اسفندماه سال 91 هم انتخابات نظام پزشکی گرفتار سیاست شد؛ درست زمانی که صلاحیت گروه زیادی از کاندیداها به دلیل نزدیکی به یکی از جناح‌های سیاسی کشور رد شد، حرف و حدیث‌ها بالا گرفت.

انتخابات نظام پزشکی 3سال پیش که در دولت دهم برگزار شد، با رد صلاحیت برخی داوطلبان که اغلب طیف اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دادند، با وجود اعتراض کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی که دخالت دولت را سیاسی‌کاری عنوان می‌کردند، برگزار شد و اعتراض‌ها راه به جایی نبرد.

این اتفاق به شکل دیگری در انتخابات نظام صنفی مهندسان کشور در دوره اخیر انتخابات نظام مهندسی مجددا تکرار شده است.

با این تفاوت که این‌بار اعمال قانون از سوی دولت، سبب بروز اختلاف نظر سیاسی شد. 7دوره قبلی، مهندسان با وجود حضور پررنگ جناح‌های سیاسی، انتخابات را برگزار می‌کردند و به قولی با وجود اختلاف‌هایی که بود به توافق می‌رسیدند.

نماد کلی این توافق هم یکدست بودن جناح‌هایی سیاسی بود که حضور پررنگی در انتخابات نظام مهندسی 7 دوره گذشته داشت. طیف راست سنتی در تمام انتخابات گذشته، حاکم بر انتخابات تهران و کلان‌شهرها بود.

سه‌شنبه هفته گذشته که عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد، بسیاری استیضاح او را سیاسی خواندند و نوک پیکان سیاسی بودن این استیضاح را انتخابات هفتم نظام مهندسی ساختمان عنوان کردند.

هرچند که عباس آخوندی بارها گفته بود که قصد دولت از دخالت در انتخابات اعمال قانون و جلوگیری از حضور نمایندگان دولت در هیات رییسه نظام مهندسی است، اما برخی‌ها گفتند این قانون بهانه‌یی شد تا طیف اصولگرای داوطلب ریاست در نظام مهندسی، با مخالفان دولت در مجلس همراه شوند و کار را به استیضاح وزیر بکشاند.

زمانی که احزاب و جریان‌های سیاسی مسیرهای خود را درست انتخاب نمی‌کنند و کار سیاست را به جای اینکه به باشگاه‌های سیاسی بسپارند، به حوزه‌های شغلی می‌کشانند، نتیجه این می‌شود که هیچ نهادی کار خود را درست انجام نمی‌دهد. اتفاقی که در چند سال اخیر در این دو انتخابات رخ داده است.

در آسیب‌شناسی این جریان می‌توان گفت این جناح‌ها و جریان‌های سیاسی هستند که به جای تشویق مردم برای مشارکت سیاسی به مشاغل پناهنده می‌شوند و حتی گاه این تعبیر هم شنیده می‌شود که از این نوع انتخابات، به عنوان فتح سنگر به سنگر یاد می‌کنند.

این درحالی است که مشاغل باید از سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی دور باشند تا آنچه وظیفه آنهاست، به درستی اعمال شود. اگرنظام پزشکی مستقیما با جان افراد روبه‌روست، نظام مهندسی هم مال مردم را صیانت می‌کند. اگر قرار باشد جان و مال مردم گرفتار سیاست شود، اعتماد مردم به مشاغل از بین می‌رود. چه آنکه مردم از دو حوزه تخصصی نظام مهندسی و نظام پزشکی انتظار کار تخصصی دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر