کاپیتالیسم با نرخ بهره نزدیک به صفر دوام نمی‌آورد

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۱۶

گروه جهان| بسیاری از مردم بر این باورند که وقت آن رسیده فدرال رزرو فکری به حال اقتصاد ایالات متحده امریکا بکند. این افراد به بهبود گزارش‌های کار، گاوی شدن بازار سهام و فروش خودرو در امریکا اشاره می‌کنند. اما بیل گروس پادشاه مخلوع بازار یک قدم پیش‌تر رفته است. او بر این باور است وجود سرمایه‌داری و کاپیتالیسم به خاطر نرخ بسیار پایین بهره در امریکا در معرض تهدید است. گروس به عنوان مدیر جناس کاپیتال به رادیو بلومبرگ گفته است: «نرخ بهره نزدیک به صفر برای اقتصاد واقعی ویرانگر است. کاپیتالیسم نمی‌تواند با نرخ بهره نزدیک به صفر زنده بماند. نباید اینطور باشد.»

به گزارش سی‌ان‌ان مانی به نقل از صدای اقتصاد، ماه گذشته فدرال رزرو در نشستی که برگزار شد، تصمیم گرفت نرخ بهره را تغییر ندهد. این درحالی است که انتظار می‌رفت بالاخره بعد از یک دهه میزان آن را افزایش دهند. بانک مرکزی امریکا برای این اقدام خود به آشوب در اقتصاد جهان به ویژه کاهش رشد اقتصادی در چین اشاره کرد. منتقدان بر این باور هستند که سیاست فدرال شکل ریسک کردن‌ها را تغییر داده است. در حقیقت سرمایه‌گذاران را وادار کرده به کالاهای بسیار ریسکی روی بیاورند چراکه بانک عملا پولی به دست نمی‌آورد. شاید جالب باشد بدانید بسیاری از شرکت‌هایی که توانایی گرفتن وام نداشتند اکنون جان گرفته‌اند چراکه سرمایه‌گذاران به آنها روی آورده‌اند. گروس از این نگران است که سیاست‌های فدرال باعث عدم ثبات در بازار شود. او به عواقب این سرمایه‌گذاری‌های پرخطر اشاره کرده است. او گفته است: «در نهایت اتفاقی که می‌افتد این است که مانند بخش انرژی یا مسکن، این حبابی که شکل گرفته است، می‌ترکد.»

گروس بر این باور است که اقتصاد ایالات متحده امریکا هزینه کردن در بخش زیرساخت‌ها نیاز دارد. او در این باره گفته است: «ما باید هزینه خود را افزایش بدهیم، کاملا مشخص است که سیاست‌های پولی فعلی جواب نمی‌دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر