راهنمایی اشتباه، جامعه را به خطر می‌اندازد

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۱۵

گروه ایران

در روزهایی که دامنه بداخلاقی‌های سیاسی و رسانه‌یی برخی گروه‌های افراطی، وسعت عجیبی پیدا کرده و «پروژه» تنگ‌تر کردن حلقه فشار روی کابینه تدبیر و امید، هر روز جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود، رییس‌جمهور به همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک رفت و با مقایسه تطبیقی فرهنگ «ترافیک» و فرهنگ «سیاسی»، نظم ترافیکی را پیش‌زمینه‌یی برای رسیدن به نظم اجتماعی و سیاسی دانست. روحانی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در مقوله ترافیک گفت: «اگر وضع ترافیک ما منظم و در چارچوب قانون باشد، علامتی بر قانونگرایی ملت ایران خواهد بود. خیابان‌های ما باید مظهر و آیینه‌یی از تمدن ایرانی باشد.» رییس دولت تدبیر و امید در ادامه گفت:«در زندگی اجتماعی و سیاسی همه باید یاد بگیریم اگر می‌خواهیم به چپ برویم باید راهنمای چپ بزنیم اگر برعکس عمل کنیم یعنی راهنمای راست بزنیم و به چپ بپیچیم فاجعه آفریده می‌شود.»


رابطه ترافیک با فرهنگ عمومی جامعه

روحانی در همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک با اشاره به نقش چهره ظاهری شهرها و فرهنگ جریان یافته در آن در هویت بخشیدن به چهره اجتماعی مردم گفت: «آنهایی که از خارج وارد کشور می‌شوند نخستین علامتی که از مردم می‌بینند، وضع ترافیک شهرهای ما است. اگر وضع ترافیک شهرها منظم و در چارچوب قانون باشد آن را علامتی بر قانونگرایی تلقی می‌کنند. بنابراین خیابان‌های ما می‌تواند آیینه و مظهری از تمدن ایرانی باشد. اینکه در طول سال گذشته توانستیم حوادث ترافیکی را کاهش دهیم به‌طور طبیعی خسارات جانی و مالی نیز کاهش می‌یابد.» رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: «در سال84 بیش از 27هزار نفر به خاطر تصادفات رانندگی کشته شده‌اند اما در سال93 این رقم به 16هزارو800 نفر کاهش یافت که به معنای نظم‌پذیری جامعه ما و کمک همه مردم در این امر مهم است. هر کجا مردم و جوانان و نوجوان به صحنه آمدند ما موفق و پیروز بودیم.»


آسیب‌های راهنمای اشتباهی اهالی سیاست در جامعه

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: «اگر بخواهیم وضع ترافیک قابل قبولی داشته باشیم البته که باید جاده و خودروهای ما استاندارد باشد اما اگر هم همه‌چیز درست باشد و نیروی انسانی که می‌خواهد از این خودرو استفاده کند به مقررات پایبند نباشد، باز هم شاهد حوادث تلخ خواهیم بود، بنابراین ریشه مسائل فرهنگ است و فرهنگ مهم‌ترین موضوع است.»

روحانی ادامه داد: «همه باید در زندگی اجتماعی و سیاسی خود یاد بگیریم که اگر می‌خواهیم به چپ برویم راهنمای چپ بزنیم اما اگر به عکس عمل کنیم، راهنمای راست بزنیم و به چپ حرکت کنیم فاجعه آفریدیم. در جامعه سیاسی هم اگر کسی راهنما را اشتباه بزند جامعه را به خطار وادار می‌کند. اگر کسی در یک مسیری که نباید دور بزند، دور بزند خسارت برای خود و همه خودروهای اطراف ایجاد می‌کند.» رییس‌جمهوری در ادامه مقررات رانندگی را به رعایت مقررات در جامعه تشبیه کرد و گفت: «در جامعه هم کسی بخواهد قانون را دور بزند همین‌گونه است. ما باید از نظم ترافیکی به نظم سیاسی و اجتماعی برسیم.»


مشارکت عمومی در امور اجتماعی و سیاسی

رییس‌جمهور با تاکید براین نکته که باید در همه امور اجتماعی و سیاسی جامعه یار یکدیگر باشیم، ادامه داد: «باید بتوانیم کنار هم قرار بگیریم و با ارتقای فرهنگ افتخار کنیم که قانونگرا هستیم و قانون‌گریز نیستیم.» روحانی در پایان از همه دانش‌آموزان همیار پلیس و همچنین پلیس کشور به ویژه پلیس راهور قدردانی کرد و گفت: «هنگامی که دست به دست دهیم می‌توانیم معضل ترافیک را به یک سامان مناسب در خیابان‌ها و رانندگی‌ها تبدیل کنیم، آنگاه اعصاب‌ها آرام‌تر، جان‌ها سالم‌تر و وقت‌ها کمتر تلف می‌شود و می‌توانیم به آینده زندگی خود بسیار امیدوار باشیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر