آغاز جنگ اروپا با قاچاقچیان انسان

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۱۱

گروه جهان

اتحادیه اروپا از روز چهارشنبه عملیات نظامی خود را در آب‌های مدیترانه برای جلوگیری از فعالیت‌ قاچاقچیان انسان که پناهجویان را از شمال آفریقا به جنوب اروپا می‌برند، آغاز کرده است.

به گزارش یورونیوز، مرحله اول شامل گردآوری و پردازش اطلاعات مربوط به قاچاق انسان بود که از ماه ژوئن به جریان افتاد و اخیرا نتیجه تحقیقات آن تسلیم مقامات اتحادیه اروپا شد. درحال حاضر 6 کشتی جنگی در آب‌های بین‌المللی در نزدیک آب‌های ساحلی لیبی مستقر شده‌اند. این محل یکی از نقاط اصلی عزیمت قایق‌های حامل پناهجویان به مقصد کشورهای اروپایی است و ناوگان مستقر در این محل شامل یک ناو هواپیمابر ایتالیایی، یک ناوشکن فرانسوی، یک ناو از بریتانیا، یک ناو از اسپانیا و دو ناو از آلمان است.

انتظار می‌رود دست‌کم سه کشتی جنگی دیگر از کشورهای بلژیک، بریتانیا و اسلوونی در اواخر ماه اکتبر به آنها ملحق و آن را تکمیل کند. این ناوگروه بین‌المللی دارای بیش از ۱۳۰۰پرسنل و چهار هواپیماست. پرسنل اعزامی به این ماموریت در زمینه متوقف کردن و ورود به شناورهای مشکوک به حمل مهاجران غیرقانونی و تصرف این شناورها آموزش دیده و طی چند هفته اخیر تمرین‌هایی هم در منطقه انجام داده‌اند. بنا بر این گزارش، پس از نشست غیررسمی وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا در روزهای آغازین سپتامبر در لوکزامبورگ، نمایندگان کشورهای عضو با شروع به کار گشت‌های دریایی برای دستگیری قاچاقچیان انسان در آب‌های مدیترانه از روز چهارشنبه موافقت کردند. پیش از این گشت‌های دریایی تنها وظیفه نظارت و نجات پناهجویان را بر عهده داشتند. براساس قوانین تازه، واحدهای گشتی متعلق به اتحادیه اروپا قادر خواهند بود وارد کشتی‌های مظنون به قاچاق انسان شوند، آنها را بازرسی کنند و در صورت لزوم براساس قوانین بین‌المللی، کشتی‌های مظنون را از مسیر خود بازگردانند.

بی‌بی‌سی گزارش داده با استقرار این کشتی‌ها، سواحل لیبی در مدیترانه عملا در محاصره دریایی قرار می‌گیرد هر چند مسیر مشخصی برای عبور قانونی کشتی‌ها و قایق‌های مجاز همچنان گشوده است. به این ترتیب قایق‌هایی که درصدد حمل مهاجران غیرقانونی هستند به محض ورود به آب‌های بین‌المللی توسط این ناوها متوقف خواهند شد. کشتی‌های اعزامی اتحادیه اروپا اجازه ورود به آب‌های لیبی را ندارند مگر اینکه بتوانند مجوز آن را از شورای امنیت سازمان ملل یا دولت لیبی کسب کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضوع انجام عملیات نظامی علیه قاچاقچیان انسان پیش‌تر مطرح شده بود. از جمله چند ماه گذشته دولت ایتالیا از اتحادیه اروپا خواسته بود با اتخاذ تدابیری مشخص و قاطع ازجمله عملیات نظامی علیه قاچاقچیان با موج مهاجرت مرگبار در دریای مدیترانه مقابله کند. فدریکا موگرینی، مسوول ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و دفاعی، ماه گذشته میلادی خبر از قطعی‌ شدن عملیات نظامی داده بود.


مهاجرت با دوچرخه از راه روسیه

یورونیوز همچنین گزارش داده، شمار پناهجویانی که مسیر روسیه را برای رسیدن به اروپا برگزیده‌اند در روزهای اخیر افزایش یافته است. گفته شده، این گروه خود را به یکی از شمالی‌ترین نقاط روسیه در مرز نروژ و فنلاند می‌رسانند و اغلب با کمک رانندگان روس خود را به نخستین شهر کوچک آن سوی مرز نروژ می‌رسانند.

عبور از این منطقه غیرقانونی نیست اما پلیس جریمه‌های سنگینی برای رانندگانی که این افراد را به این منطقه می‌رسانند در نظر گرفته است. بر همین اساس پناهجویان اغلب این مسیر را با دوچرخه طی می‌کنند. به‌ گفته پلیس نروژ تنها طی یک هفته گذشته ۲۷۵پناهجو با عبور از روسیه وارد نروژ شده‌اند درحالی که طی 6 ماه گذشته در هر ماه شاید حدود ۱۰پناهجو این مسیر را می‌پیمودند. این گروه پس از عبور از مرز روسیه وارد دهکده کوچکی به نام نیکل در نروژ می‌شوند. این دهکده حدود ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارد. یکی از پناهجویان سوری در این باره به یورونیوز گفته است: «این مسیر امن‌تر است. دیگر مردم سعی می‌کنند با عبور از دریا و از راه ترکیه خود را به اروپا برسانند که راه خوبی نیست. به نظر من تعداد افرادی که این مسیر را برگزیده‌اند طی ماه جاری افزایش یافته زیرا تعداد بیشتری از وجود این راه با خبر شده‌اند.» نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما با امضای قرارداد شنگن مرزهایش با کشورهای اتحادیه اروپا ازجمله فنلاند و سوئد کنترل نمی‌شود و پناهجویان می‌توانند به راحتی از این مسیر خود را به اتحادیه اروپا برسانند.

سال جاری میلادی، سالی بحرانی از نقطه ‌نظر شمار پناهجویان، میزان مرگ‌ومیر ناشی از قاچاق آنها یا ورود آنها به مرزهای اروپا به شمار می‌رود. بحرانی که از زمان جنگ دوم جهانی بی‌سابقه توصیف می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر