تعادل
در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی به دلیل محدودیت منابع اعتباری در پیشبرد بسیاری از اهداف خود با مشکلاتی روبهروست تنها یکی از حوزههای حمل و نقل برای رسیدن به برنامههایش به 30میلیارد دلار اعتبار نیاز است، بودجهیی کلان که البته رسیدن آن در آیندهیی نزدیک برای کشور صرفهجویی بزرگی به همراه خواهد آورد. با وجود تمام این مسائل اما اهداف کلان این بخش بودجهیی میخواهد که باید برای آن فکری جدی کرد. مدیرعامل راهآهن در این باره گفته برای ایجاد خطوط جدید رقمی حدود ۳۰میلیارد دلار سرمایه نیاز است. البته با توجه به اولویتهای تعریف شده درحال حاضر رقم ۱۰میلیارد دلار برای اجرای اولویتها کفایت میکند. این رقمها که در آن احداث خطوط جدید با اولویت اول به سرمایهیی حدود 10.5میلیارد دلار و دوخطه کردن رقمی حدود ۱۸میلیارد دلار اصلیترین سهم را دارند در شرایطی باید به این بخش برسد که براساس ارزیابیهای صورت گرفته در طول کمتر از 10سال این سرمایهگذاریها میتواند سودی 20میلیارد دلاری را عاید کشور کند. مدیرعامل راهآهن در این باره گفته است با رسیدن به این اهداف تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ میلیارد دلار در کشور صرفهجویی خواهد
شد که میتواند در زمینه توسعه سیستم ریلی کشور هزینه شود. رسیدن به رقم 50 میلیارد دلاری کاهش مصرف سوخت با توسعه راهآهن رقمی است که شاید نسبت به بسیاری از برنامههای موازی انجام گرفته در این راستا در جایگاه مطلوبتری باشد. هر چند در طول سالهای گذشته اوضاع اقتصادی کشور اجازه نداده از راهآهن حمایتهای مالی گستردهیی متناسب با تعداد پروژههای نیمه تمام آن صورت بگیرد اما به نظر میرسد این ارزیابیها در صورتی که در جریان مذاکرات آینده دولت و مجلس جایگاهی پیدا کند میتواند سهم این بخش را افزایش دهد هر چند هنوز رسیدن به رقم 30 میلیارد دلاری سخت خواهد بود.