ترانزیت ۶ میلیون تن کالا از مرزها

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۰۰

تعادل

در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۴ بیش از ۶ میلیون و ۵۳هزار تن کالا از ۳۲مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد. از مجموع کالاهای ترانزیت شده ۲میلیون و ۹۱۰هزار تن را مواد نفتی و ۳میلیون و ۱۴۲هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی بوده است.

در این مدت از میان مرزهای کشور پرویزخان در استان کرمانشاه با یک میلیون و ۵۵۷ هزار تن معادل 7.25درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس با 4.24درصد، باشماق با 6.13درصد و بازرگان با ۱۱درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۲میلیون و ۱۲۸هزار تن معادل 2.35درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با 4.9درصد، لطف‌آباد با 2.7درصد و سرخس با 5.6درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدا عراق به مقصد امارات بوده است.

بر این اساس از ۲۷۵هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل‌کننده کالاهای ترانزیتی ۱۷۸هزار دستگاه معادل ۶۵درصد توسط کامیون ایرانی و بقیه توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است. ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خود به عنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپاست.

از سوی دیگر محمدجواد عطرچیان، مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی نیز با بیان اینکه در یک ‌ماه اخیر تردد در مرز ترکیه به روال عادی بازگشته است، گفت: در این مدت کرایه حمل بار یک میلیون تومان افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر