اخبار

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۹۸

تفاوت‌ وام بافت ‌فرسوده با وام ساخت مسکن

سعید ایزدی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: تسهیلات بازسازی بافت فرسوده با سود ۲۱درصد است که دولت بازپرداخت ۱۰درصد آن را متقبل شده است. بنابراین وام بافت فرسوده عملا با سود ۱۱درصد به انبوه‌ساز پرداخت می‌شود که انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند.

محمدسعید ایزدی با اشاره به پروژه نوسازی محله سیروس تهران که به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مطرح شده است، اظهار کرد: دولت در این پروژه زمین‌ها و اراضی محله را تملک کرده و با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی نیز پروانه‌های لازم برای آغاز ساخت و ساز آماده صدور است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: این شرکت با همکاری بانک‌ها و موسسات پولی تسهیلات ساخت را در اختیار انبوه‌سازان می‌گذارد؛ بنابراین با تخفیفاتی که شهرداری در حوزه بازسازی بافت فرسوده و تسهیلات ارزان‌قیمتی که بانک‌ها می‌دهند این پروژه برای انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

وی تاکید کرد: تسهیلات بازسازی بافت فرسوده با سود ۲۱درصد است که دولت بازپرداخت ۱۰درصد آن را متقبل شده است بنابراین وام بافت فرسوده عملا با سود ۱۱درصد به انبوه‌ساز پرداخت می‌شود که انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. علاوه بر این موارد تخفیف ۱۰۰درصدی عوارض ساخت و ساز و صدور پروانه ساخت شهرداری هم کمک زیادی به جذب انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران می‌کند.

ایزدی درباره وام ۱۰۰میلیونی ساخت مسکن بانک مسکن و تفاوت آن با وام ۵۰ میلیونی بازسازی بافت فرسوده گفت: در وام ۱۰۰میلیونی بانک مسکن که بابت هر واحد مسکونی به انبوه‌سازان داده می‌شود، سود ۲۴درصدی و نیز معطل ماندن ۶ماهه تا یک ساله سرمایه انبوه‌ساز در بانک ملاک است؛ اما تسهیلات ۵۰میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده اولا با سود ۱۱درصدی برای هر پلاک ثبتی محاسبه می‌شود و ثانیا سرمایه‌گذار و انبوه‌سازبری دریافت آن نیازی به ودیعه‌سپاری و افزایش گردش مالی سرمایه خود در بانک ندارد.


تغییر ساز و کار واگذاری آرم طرح ترافیک 95

درحالی که به زودی طرح محدوده کم انتشار آلاینده جایگزین محدوده زوج و فرد می‌شود، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک از اعمال تغییرات در سیستم دریافت آرم طرح ترافیک سال 95 خبر داد.

به گزارش فارس، مصطفی قنبرنژاد با تاکید بر اینکه براساس طرحی که در شورای عالی ترافیک تهران هم به تصویب رسیده است به زودی محدوده کم انتشار آلاینده جایگزین محدوده زوج و فرد می‌شود، گفت: در این طرح ایجاد ساز و کار معاینه فنی یکپارچه و ارتقای استاندارد معاینه فنی از الزامات اجراست.

مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک تصریح کرد: معتقدیم این عادلانه نیست که خودرویی با آلایندگی بالا با داشتن آرم طرح ترافیک بتواند وارد محدوده طرح ترافیک شود و یک خودرو استاندارد که آلودگی تولید نمی‌کند از چنین فرصتی محروم باشد ضمن اینکه این موضوع با هدف ایجاد محدوده زوج و فرد که همان کاهش انتشار آلاینده‌هاست، مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازوکار واگذاری آرم طرح ترافیک سال آینده (95) تغییر خواهد کرد، گفت: اکنون هر خودرویی که مجوز آرم طرح ترافیک دارد در محدوده زوج و فرد هم تردد می‌کند. به طوری که بعضا یک خودرو آلاینده هم به دلیل داشتن طرح ترافیک می‌تواند در این محدوده تردد کند اما با اجرای طرح کم انتشار آلاینده تغییرات بنیادی در ارائه طرح ترافیک صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه سن فرسودگی خودروها و معاینه فنی آنها در نحوه تردد خودروها در محدوده کم انتشار آلاینده نقش دارد، قطعا برای دریافت آرم طرح ترافیک سال 95 تغییراتی بنیادی از قبیل بررسی استاندارد خودروها، سال تولیدشان و وضعیت معاینه فنی خودروها در سیستم سنجش هوشمند سایت آرم طرح ترافیک اعمال خواهد شد.

مدیر صدور واحد آرم طرح ترافیک تصریح کرد: البته طی این سال‌ها معاینه فنی خودروها جزءلاینفک ارائه طرح ترافیک بوده اما با توجه به اینکه استاندارد معاینه فنی نیز سختگیرانه‌تر شده و ارتقا می‌یابد سیستم نیز تغییرات را اعمال خواهد کرد. قنبرنژاد با بیان اینکه در این طرح خودروها به 4گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند که خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای با استاندارد یورو 5 بدون محدودیت می‌توانند در این محدوده تردد کنند، گفت: خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند. در عین حال خودروهای زرد شامل خودروهایی است که به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین‌تر از یورو2 است و قطعا محدودیت‌هایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر خواهیم گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر