گندم‌های نامرغوب به سفره مردم می‌آیند

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۹۰

ایسنا

مدیرعامل تشکل‌های حمایتی و هدایتی کشاورزی گفت: بهتر است دولت به‌جای نخریدن گندم‌های نامرغوب آنها را به قیمت‌های پایین‌تر از کشاورز خریداری کند تا کشاورزان ناچار به فروش گندم‌های نامرغوب به دلالان نشوند، زیرا اگر گندم‌های نامرغوب توسط دولت خریداری و به دامداری‌ها فروخته شود بهتر از این است که این محصولات دراختیار دلالان قرار گیرد و آنها پس از الک کردن، آنها را روانه سفره مردم کنند.

سجاد سنجابی با بیان اینکه چند ماهی است قیمت نهاده‌های موردنیاز کشاورزان تغییر نکرده است، گفت: اگر قیمت سوخت بالا برود همه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت کشاورزان افزایش پیدا می‌کند و متناسب با آن باید قیمت خرید گندم هم بالا برود اما اخیرا تغییری در قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تمام‌شده تولیدات کشاورزی رخ نداده است. سنجابی بهترین زمان برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را اوایل فصل برداشت دانست و گفت: از آنجا که برداشت گندم در مناطق گرمسیر کشور از فروردین ماه آغاز می‌شود، این زمان بهترین موقع برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم خواهد بود. هر ساله قیمت خرید تضمینی گندم زمانی ازسوی دولت اعلام می‌شود که تعدادی از کشاورزان گندم خود را تحویل داده و تعدادی دیگر در میانه تولید هستند و عده‌یی هم هنوز برداشت را آغاز نکرده‌اند و این چنددستگی‌ها سبب آسیب دیدن کشاورزانی می‌شود که گندم‌های خود را زود‌تر برداشت کرده‌اند، چراکه آنها ناچار به فروش گندم به قیمت سال قبل به دلالان می‌شوند.

وی افزود: اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در فصل پاییز سبب می‌شود دلال‌ها انبارهای خود را به مدت چند ماه پر از گندم کنند و در مدتی کوتاه، سود زیادی به جیب بزنند، این درحالی است که تعیین این قیمت در ابتدای فصل برداشت دلال‌ها را درصورت خرید گندم ناچار به نگهداری یک سال گندم کرده بنابراین آنها از چنین خریدی صرف‌نظر خواهند کرد و این‌گونه سود تولید گندم به جیب گندمکاران می‌رود. کشاورزان به‌دلیل کمبود نقدینگی و نداشتن انبارهای مناسب برای نگهداری نمی‌توانند گندم تولیدی خود را تا زمان تعیین قیمت‌های جدید خرید تضمینی گندم نزد خود نگه دارند و ‌ناچارند گندم‌های تولیدی امسال خود را به نرخ سال گذشته به دلال‌ها بفروشند و آنها نیز پس از مدت کوتاهی انبار کردن گندم‌ها آن را به قیمت جدید به کشاورزان عرضه می‌کنند.

مدیرعامل تشکل‌های حمایتی و هدایتی کشاورزی از نخریدن گندم‌های نامرغوب و سن‌زده زارعان توسط دولت به‌عنوان یکی از مشکلات پیش رو یاد کرد و گفت: این اتفاق سبب شده که گندمکاران نتوانند گندم‌های خود را به یک قیمت عرضه کنند. اینکه سیلوها از خرید گندم‌های سن‌زده و آفت‌زده خودداری کرده و آن را پس می‌فرستند یک آسیب است، چراکه این کار، گندمکاران را ناچار به فروش گندم‌های نامرغوب به دلالان می‌کند و دلال‌ها نیز با الک کردن آن و گاهی با تقلب گندم را به دولت می‌فروشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر