13 میلیارد تن نمک با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم می‌افتد

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۸۹

تسنیم

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بیش از 13میلیارد تن نمک با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اکنون به فکر احیای آن نباشیم، سال‌های بعد شاید با میلیاردها دلار دیگر احیا نشود.

عیسی کلانتری درجلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه، با حضور قضات و فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشور ایران از بحران آب رنج می‌برد، اظهار داشت: نسل ما نسل زیاده‌خواهی است که اکنون چند برابر حد استاندارد از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده بیش از 40درصدی از منابع آب، کشور را به حد بحران می‌رساند، افزود: اکنون درشرایط فوق بحرانی هستیم، به‌طوری که درحوضه دریاچه ارومیه بیش از 70درصد، در استان فارس بیش از 100درصد، در استان کرمان بیش از 120درصد و در استان خراسان‌رضوی بیش از 130درصد از منابع آبی مصرف می‌شود.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اضافه برداشت‌های دولت‌های گذشته از منابع آبی گفت: در دولت مقام معظم رهبری 2میلیارد، دولت هاشمی 11میلیارد، دولت خاتمی 32میلیارد و دولت احمدی‌نژاد 75میلیارد مترمکعب اضافه برداشت، نسبت به بارش‌ها و تراز آبی صورت گرفته است.

کلانتری با اشاره به اینکه کل آب‌های زیرزمینی کشور 500میلیارد مترمکعب است، تصریح کرد: 180 تا 200میلیارد مترمکعب از آن آب شیرین است که بیش از 70درصدش را در دهه‌های اخیر مصرف کرده‌ایم و معلوم نیست برای نسل آینده چه میراثی خواهیم گذاشت.

وی توجه ویژه به دریاچه ارومیه را به دلیل تیررس بودن تبریز و ارومیه درمعرض بادهای نمکی آن دانست و خاطرنشان کرد: براساس مطالعات کارشناسان ما، شهر عجب‌شیر آذربایجان شرقی بعد از 8سال به دلیل نبود آب شیرین شهر مرده‌یی خواهد بود.

این مقام مسوول در زمینه دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه بختگان به دلیل نمکی نبودن، خیلی درمعرض توجه نیست، اظهار داشت: بیش از 13میلیارد تن نمک به همراه امراض صعب‌العلاج با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اکنون به فکر احیای آن نباشیم، شاید سال‌های بعد با میلیاردها دلار دیگر احیا نشود.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه با این شرایط مصرف آب درکشور، 10 تا 15سال آینده دیگر اثری از تمدن، آب و سبزینگی درکشور نخواهد بود، افزود: در خشکسالی‌ای که در کالیفرنیای امریکا رخ داده بود، تصمیم گرفتند که یک‌میلیون هکتار کشاورزی نشود، چمن کاشته نشود و مصرف خانگی کنترل شود و شد که ما نیز باید علاوه بر جلوگیری از توسعه کشت، برخی کشت‌ها را تعطیل کنیم. ما برای یک وجب از خاک کشور، ده‌ها کشته و خون‌ها داده‌ایم ولی الان زمان آن است که از آب کشور صیانت کنیم و از هدررفتن آن جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه 51درصد آب دریاچه ارومیه از زرینه‌رود و سیمینه‌رود تامین می‌شود، گفت: موافق انتقال حوضه به حوضه آب به دریاچه ارومیه نیستم ولی برای جبران کسری تراز آبی دریاچه باید از رودخانه مرزی زاب که سال‌ها استفاده نکرده‌ایم، اکنون باید از آن استفاده کنیم و به دریاچه منتقل کنیم.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه طرح نکاشت حوضه دریاچه ارومیه باید سال قبل اجرایی می‌شد، تصریح کرد: سال قبل به دلیل بارش نسبتا مقبول رییس‌جمهور برای امسال اجازه کشت دادند. با این اوصاف، دریاچه ارومیه به لطف خدا سال1402 با نیم‌میلیارد مترمکعب آب و 25درصد غلظت نمک و زاد و ولد آرتمیا تحویل خواهیم داد.

یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۲۰هزارتن خرمالو درکشور تولید می‌شود، گفت: ما به باغداران و صادرکنندگان توصیه کرده‌‌ایم از صادرات کیوی تا اواخر مهرماه خودداری کنند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه برداشت خرمالو به شکل محدود در مناطق گرم کشور مانند استان فارس آغاز شده است، اظهار داشت: برداشت رسمی این محصول معمولا از ۲۰ مهرماه آغاز می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر