یک‌هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۶۱

«انحصار دولت و صنعت ناکارآمد؛ سدی در مقابل تاثیر مثبت WTO بر نفت» و «تنفس قیمت نفت به دنبال خفگی چاه‌های امریکایی» و «افتتاح سد رودبار با حضور روحانی، به زودی» و «اردوی تمرینی سرمایه‌گذاران نفتی درهلند پیش از رونمایی قراردادها در تهران» و «خروج فرضیه صادرات گاز ایران به اروپا از مرحله تئوری» عنوان گزارش‌های اصلی روزنامه تعادل درهفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخش کوتاهی از هر یک از گزارش‌ها آمده است.


انحصار دولت و صنعت ناکارآمد؛ سدی در مقابل تاثیر مثبت WTO بر نفت شنبه 11 مهر|

وقتی حرف از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به میان می‌آید، تقریبا تمام تصورها بر این است که این کشور از چنین پیوستی دچار منفعت خواهد شد. بسیاری از تاجران ایرانی اکنون درپی این هستند که ایران دوباره به این سازمان بپیوندد؛ اما «صنعت نفت» این کشور در وضع فعلی از چنین پیوستی چه تاثیری خواهد گرفت؟


تنفس قیمت نفت به دنبال خفگی چاه‌های امریکایی یک‌شنبه 12 مهر|

تجربه ثابت کرده است که تعداد دکل‌های حفاری که در ایالات متحده امریکا نفت تولید می‌کنند رابطه تنگاتنگ و پیچیده‌یی با بهای نفت دارند؛ هربار تعداد دکل‌های حفاری در ایالات متحده امریکا کاهش پیدا می‌کند، قیمت نفت افزایش می‌یابد.

اما با افزایش قیمت نفت، حفاری‌ها نیز در امریکا افزایش پیدا می‌کند. آنچه اکنون برای تحلیلگران ثابت شده این است که روزهای کاهش تعداد دکل‌های حفاری امریکایی برابر با افزایش بهای نفت است. به گزارش «تعادل» به نقل از وال‌استریت ژورنال، بهای نفت خام روز جمعه به بالاترین میزان خود در یک هفته گذشته رسید. این افزایش قیمت به دلیل کاهش تعداد دکل‌های حفاری فعال در ایالات متحده امریکا بود.


افتتاح سد رودبار با حضور روحانی به زودی دوشنبه 13 مهرماه|

سدسازی؛ عبارتی که زمانی در ایران با افتخار و پرطمطراق بیان شده و مظهر توسعه بود اما در سال‌های گذشته کم‌کم به یکی از متهمان اصلی بحران آب بدل شد و همه به نوعی سعی کردند از بار مسوولیت خود در قبال این پدیده فاصله بگیرند. با تمام این تفاسیر اما هنوز سرزمین ایران از دیدگاه کارشناسی و دربرخی از موارد نیاز به «سدسازی» دارد. هنوز برای اهالی و مردم برخی از مناطق چنین اتفاقی نویدبخش تغییر در وضعیت و معیشت آنهاست. سد رودبار که وزارت نیرو با فاینانس چین در سال‌های گذشته اقدام به ساخت آن کرد یکی از این سدهاست.


اردوی تمرینی سرمایه‌گذاران نفتی در هلند پیش از رونمایی قراردادها در تهران سه‌شنبه14مهر|

از سال2012 تاکنون و با گذشت هر روز از جدی‌ترشدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، صنعت نفت این کشور بیش از پیش برای خارجی‌ها به صندوقچه‌یی پر راز و رمز تبدیل شد. اکنون وزارت نفت ایران وعده داده است که اواسط آبان‌ماه درب این صندوقچه را در تهران باز کرده و از مدل جدید قراردادهای نفتی رونمایی کند.

تاکنون تحلیل‌های بسیار زیادی راجع به این قراردادها نوشته شده است اما در کمتر تحلیلی این مساله مورد توجه قرار گرفته که سرمایه‌گذاران خارجی برای آماده کردن خود در زمینه مواجهه با این قراردادها چه کرده و چه می‌کنند؟


خروج فرضیه صادرات گاز ایران به اروپا از مرحله تئوری چهارشنبه 15 مهر|

دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف از آن دسته دانشکده‌هایی است که به دلیل حضور استادهایی فعال به صورت مستمر کارشناسان و استادهای مختلف حوزه انرژی را از نقاط مختلف دنیا دعوت می‌کند و به دانشجویانش این فرصت را می‌دهد که از تجارب آنها بهره ببرند.

اکنون که سال تحصیلی جدید آغاز شده، این روند ادامه دارد. روز سه‌شنبه 14مهر دانشجویان سحرخیز رأس ساعت 7:30دقیقه در کلاس کوچکی حاضر شده بودند تا از صحبت‌های کاستیس استامبولیس مدیر اجرایی موسسه انرژی جنوب شرق اروپا (IENE) استفاده کنند. حلقه زردرنگ باریک ساده‌یی در دست داشت، ظاهرش نیز مثل همان حلقه ساده بود؛ در مورد موضوعی که ارائه می‌داد اطلاعات و تسلط کافی داشت و به آرامی و بدون وقفه اسلایدها را نشان داده و در مورد «امنیت انرژی اروپا و نقش و جایگاه ایران» توضیح می‌داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر