کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۵۳

اصلاحات در نظام بانکی کلید جذب سرمایه‌گذاران

مهر| علیرضا مناقبی رییس مجمع واردات گفت: دنیا برای جذب سرمایه‌های خارجی، دست به اصلاحات گسترده در نظام بانکی خود زده‌ تا نظام بانکی بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را پشتیبانی کند.

مناقبی بااشاره به پررنگ‌تر شدن رفت‌وآمد هیات‌های خارجی به ایران گفت: سرمایه‌گذاران خارجی، دل خوشی از وضعیت نظام بانکی کشور ندارند بنابراین وقتی موضوع سرمایه‌گذاری‌های مشترک با طرف‌های خارجی مطرح می‌شود، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها، ضریب همراهی نظام بانکی است. رییس مجمع واردات افزود: در این میان، چنانچه دولت به‌دنبال روش‌های موثر برای خروج از رکود و جذب سرمایه‌های خارجی است، باید دست به اصلاحات اساسی در شیوه تعامل نظام بانکی با بخش صنعت و تجارت بزند.


نرخ ترجیحی برای تسهیلات صادراتی

مهر| ولی‌الله افخمی‌راد معاون وزیر صنعت، بااشاره به تسهیلات ۲۰۰میلیون دلاری مصوب دولت برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: نرخ سود تسهیلات قرار است ترجیحی باشد، اما دولت هنوز در رابطه با نرخ سود این تسهیلات ارزی تصمیمی نگرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس تصمیمی که گرفته شده، قرار است دو معاون وزیر صنعت و اقتصاد در این رابطه تصمیم‌گیری نهایی را صورت دهند اما دولت بنا دارد که نرخ تسهیلات را برای صادرکنندگان، ترجیحی درنظر گیرد. وی تصریح کرد: به‌زودی درمورد نرخ سود تسهیلات ارزی تصمیم‌گیری شده و صادرکنندگان برای استفاده از این تسهیلات معرفی خواهند شد.


تحول اقتصاد با دستان بخش خصوصی

ایلنا| علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران گفت: دلیل توفیق نداشتن در اقتصاد، حضور نداشتن مردم در صحنه‌های اقتصادی بوده، درحالی که واگذاری امور به بخش خصوصی، اقتصاد کشور را متحول می‌کند. وی تصریح کرد: بنگاه‌های صنفی کوچک و متوسط در شرایط فعلی نیازمند حمایت‌های ویژه ازسوی مسوولان اجرایی کشور هستند و آماده‌اند در صورت حمایت، در توسعه اقتصادی کشور نقش ایفا کنند. اکنون ۹۰درصد بخش بازرگانی داخلی کشور در دست اصناف است و به‌همین جهت هم می‌توانند در بحث فرهنگی حرف اول را بزنند.


بیش‌اظهاری کالاهای صادراتی در گمرک

ایسنا| هوشنگ پارسا صادرکننده نمونه گفت: گمرک تاکید دارد که صادرکنندگان قیمت کالاهای خود را بالاتر از ارزش واقعی اظهار کنند. پارسا با بیان اینکه صادرات در کشور ما با معضلات زیادی روبه‌رو است، گفت: به‌عنوان مثال کالایی را که ما هر تن آن را 1470دلار صادر می‌کنیم به دلایلی گمرک تاکید دارد که آن را 3000دلار اظهار کنیم و این درحالی است که وزارت دارایی نیز در محاسبات خود رقم 3000دلار را لحاظ می‌کند. وی تاکید کرد: بارها این مشکلات را به وزارت صنعت و گمرک اطلاع داده‌ایم ولی متاسفانه وزارت اقتصاد به این موضوع توجهی نمی‌کند. این صادرکننده نمونه درباره علل بالا بودن قیمت تمام شده کالا در ایران توضیح داد: یکی از این موارد تعطیلات غیرمنظم و مورد دیگر بهره‌های بالای تسهیلات بانکی است. پارسا، ماشین‌آلات فرسوده را از دیگر فاکتورهایی دانست که عامل افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر