توسعه روابط بانکی و بیمه‌ای لازمه توسعه روابط اقتصادی است

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۵۲

«آجای ساهای» که به‌تازگی به‌عنوان دبیرکل فدراسیون سازمان صادرکننده هند (FIEO) انتخاب شده است، صبح دیروز با حضور در اتاق تهران با بهمن عشقی دبیرکل، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف بااشاره به فضای مناسب ایجاد شده و آماده شدن شرایط برای لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی، بر توسعه مراودات اقتصادی دو کشور به‌ویژه بخش‌ خصوصی هند و ایران تاکید کردند.

به گزارش سایت خبری اتاق تهران، در ابتدای این دیدار بهمن عشقی با اعلام این مساله که ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار فراتر از سطح معمول است، گفت: هند و ایران می‌توانند روابطی در سطحی بسیار بالاتر از آنچه اکنون بین دو کشور برقرار است داشته باشند و باتوجه به ظرفیت‌های بالا و متنوعی که در ایران و هند وجود دارد، ایجاد جهشی بلند در حجم مراودات اقتصادی شدنی و ممکن است.

عشقی با بیان این مساله که هند در دوران سخت تحریم در کنار ایران بوده است، افزود: امریکا و متحدانش فشارهای زیادی بر ایران و کشورهای خریدار نفت ایران وارد کردند اما هند ازجمله کشورهایی بود که تسلیم تحریم‌ها نشد و روابط خود با ایران را حفظ کرد. دبیرکل اتاق تهران ابراز امیدواری کرد که با تسهیل فضای کسب‌وکار و تجارت خارجی بعد از برداشتن تحریم‌ها، روابط دو کشور رشد قابل‌ملاحظه‌یی داشته باشد. بهمن عشقی همچنین در این دیدار تاکید کرد که استراتژی ایران در دوره جدید، تا حد امکان مبتنی بر واردات کالای ساخته شده نیست بلکه درنظر دارد تکنولوژی و فناوری وارد کند. عشقی ادامه داد: در کنار واردات کالا و تکنولوژی و صادرات تولیدات ایرانی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند متضمن روابط بلندمدت بین دو کشور باشد و در هر دو کشور زمینه‌های مناسبی برای این امر وجود دارد. او همچنین به جایگاه رو به رشد هند در اقتصاد جهانی اشاره و اعلام کرد که هند در دهه‌های آینده جزو چند اقتصاد برتر دنیا خواهد بود. دبیرکل اتاق تهران در دیدار با آجای ساهای از او خواست با همراهی بخش خصوصی و مقامات دولتی زمینه کار و فعالیت برای شرکت‌های ایران در هند را تسهیل کند. بهمن عشقی از اجازه تاسیس شعبه به بانک‌های ایرانی در خاک هندوستان به‌عنوان یکی از اقدامات موثر در توسعه روابط دو کشور نام برد. او همچنین تاکید کرد که باید صنعت بیمه بین دو کشور پیوندی محکم برقرار کند تا مبادلات تجاری دو طرف تضمین شده باشد.

دبیرکل اتاق تهران همچنین بااشاره به تاکید برنامه‌های توسعه بر افزایش خطوط ریلی در ایران از هندی‌ها دعوت کرد که در چنین پروژه‌هایی حضور یابند و از تخصص خود استفاده کنند. بهمن عشقی ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم روابط بین‌بانکی دو کشور توسعه یابد و نقل‌وانتقال پول راحت و سریع انجام پذیرد. در ادامه این دیدار آجای ساهای مدیر اجرایی فدراسیون سازمان‌های صادرکننده هند نیز با ابراز تمایل بخش خصوصی این کشور به توسعه هرچه بیشتر روابط با ایران عنوان کرد که اقتصاد هندوستان به سرعت در حال پیشرفت و تولید ناخالص داخلی این کشور همواره رو به افزایش است. او گفت: در حال حاضر تمرکز ما روی توسعه زیرساخت‌هاست چون بهترین راه برای دستیابی به توسعه ماندگار، ایجاد زیرساخت‌های عظیم است. به گفته ساهای، هندوستان روی ساخت بزرگراه‌، جاده، فرودگاه‌، راه‌آهن و... سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. او همچنین به ایجاد پنج منطقه بزرگ اقتصادی اشاره کرد که با کریدورهای معین و آزاد به هم مرتبط هستند و فضایی مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند. مدیر اجرایی فدراسیون صادرکنندگان هند همچنین عنوان کرد: دو کشور باید برای برداشته شدن موانع تعرفه‌یی و بروکراسی گمرکی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر