اجرای توافق اولویت نخست ایران

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۳۵

گروه ایران

دیدار روحانی با اوباما برای ما اولویت نداشت درحال حاضر اولویت نخست ایران اجرای توافق است. این جمله پاسخی بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی خود با نیویورکر به خبرنگار این نشریه داد. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در گفت‌وگو با این نشریه امریکایی در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانستید اوباما قصد دارد با شما دست بدهد، گفت: خیر، اصلا مرسوم نیست که رییس یک حکومت برای دست دادن با یک وزیر خارجه برنامه‌ریزی کند. اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم که به سالن مجمع عمومی بازگردد. درحالی که من درحال خروج از سالن بودم باراک اوباما به دلیلی که من نمی‌دانم در حال ورود به سالن بود و ما تنها با یکدیگر روبه‌رو شدیم. به نظر من بیشتر این یک تصادف بود. خبرنگار پرسید آیا این مساله پیامدهایی برای شما در کشورتان خواهد داشت؟ ظریف پاسخ داد: همین حالا هزینه‌هایی در کشورم داشته است. با این حال هر کاری که می‌کنم در کشورم برایم هزینه دارد بنابراین این یک رویداد خیلی غیرمعمول نیست.


مشاوران نظامی در سوریه حضور دارند

دکتر ظریف در مورد طرح چهار ماده‌یی ایران در مورد سوریه تاکید کرد: اصل این طرح تشکیل دولت وحدت ملی، آتش بس، مقابله با تروریسم، اصلاحات اساسی و ایجاد ساختار دولت پایدار براساس نهادهای جدید قانون اساسی است که ایجاد شده‌اند. وی در پاسخ به اینکه نظر ایران درباره بشار اسد رییس‌جمهور سوریه چیست؟ گفت: ما همواره از همان ابتدا گفته‌ایم که این تصمیم مربوط به مردم سوریه است. ما مخالف این مساله هستیم که مردم و دولت‌های خارج از سوریه پیش‌شرط‌هایی را برای راه‌حل سیاسی در سوریه بگذارند. در بخش دیگر این گفت‌وگو، خبرنگار از رییس دستگاه دیپلماسی پرسید: درباره حضور ایران گزارش‌هایی در هفته گذشته درباره نیروهای ایرانی در سوریه منتشر شد نه فقط مشاوران نظامی. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: این نادرست است. ما ماهیت حضور خود در سوریه را تغییر نداده‌ایم و همچنان مشاوران نظامی وجود خواهند داشت نه چیز دیگر. من دقیقا این مساله را بررسی و اطمینان یافتم که به این صورت بوده است.


امیدوارم عمر خود را برای هیچ از دست نداده باشم

در همین راستا وزیر امور خارجه کشور ضمن تاکید بر اینکه امیدواریم اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منجر به کاهش برخی از بی‌اعتمادی‌ها در ایران درباره اهداف و جهت‌های سیاست کلی امریکا در منطقه شود، گفت: مسلما اظهاراتی که در دو ماه گذشته شنیدیم و بیشتر آنها داخل امریکا گفته شده است به کاهش بی‌اعتمادی کمکی نمی‌کند. خبرنگار در همین خصوص پرسید: آیا شما واقعا با توجه به موانع کنگره فکر می‌کنید که مانع واقعی برای اجرای آن وجود داشته باشد؟دکتر ظریف پاسخ داد: دو راه برای اجرای یک توافق وجود دارد. یک راه این است که با رویکرد حداقل‌گرایانه آن را اجرا کنید و این در ایجاد اعتماد سازنده نیست. راه دیگر این است که به پایان دادن تحریم‌ها به عنوان سیاست اطمینان نگاه و تعامل متفاوت با ایران ایجاد کنیم. امریکا نباید به آن به عنوان امتیاز نگاه کند بلکه باید آن را راهی برای پایداری یک توافق بسیار خوب ببیند و اگر این کار را انجام دهند ما علاوه بر اینکه توافق پایدار خواهیم داشت، اعتماد‌سازی هم ایجاد خواهیم کرد. خبرنگار پرسید: اما امریکا و ایران با همین رسیدن به توافق نیز صفحه دیگر را رقم زدند؟ ظریف گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم. من خود نیز واقعا امیدوارم دو سال عمر خود را برای هیچ چیز از دست نداده باشم و من مطمئن هستم که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز چنین احساسی دارد.


گام‌های قاطع ایران

در بخش پایانی این گفت‌وگو خبرنگار نیویورکر از ظریف پرسید: دستور کار بعدی ایران و امریکا چه خواهد بود؟ وی پاسخ داد: من در هر زمان یک گام برخواهم داشت اما این گام‌ها قاطع خواهند بود و شما آثار آن را دیدید. ما مساله هسته‌یی را با موضوعات دیگر قاطی نکردیم. خبرنگار پرسید: چه گام‌های قاطع دیگری وجود خواهد داشت؟ ظریف پاسخ داد: یک گام در هر زمان خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر