اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۲۹

معلمان افغانستانی

صاحب زمین می‌شوند

وزیر معارف افغانستان اعلام کرده از شروع امسال تاکنون به ۳۰۸۴ معلم در ولایات کابل، ارزگان و غزنی زمین واگذار شده و این روند ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری بخدی، توزیع زمین میان معلمان در سال‌های اخیر از چالش‌های اصلی وزارت معارف بوده است. معلمان بارها وزارت معارف را به کم‌کاری متهم کرده و گفته‌اند دولت به آنها وعده توزیع زمین می‌دهد اما گام عملی در این راستا برداشته نشده است. معترضان خواهان افزایش حقوق ماهانه، دریافت زمین برای ساختن خانه، تعدیل در قانون منع ترفیع شغلی‌شان و کم کردن ساعات درسی هستند. حقوق معلمان در افغانستان چهار تا پنج هزار افغانی (۸۰ تا ۱۰۰ دلار) در ماه است که به‌گفته معلمان مخارج خانواده آنان را تامین نمی‌کند.


توافقنامه تجارت آزاد مسکو-آنکارا در سال 2016

وزیر اقتصاد روسیه پیش‌بینی کرد بر اساس روند کنونی، مسکو و آنکارا در سال 2016 توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه امضا کنند. به گزارش راشاتودی، الکسی اولوکایف، وزیر توسعه اقتصاد روسیه، طی سفر خود به استانبول اعلام کرد که دو کشور در حال بررسی امضای توافقنامه تجارت آزاد دو جانبه هستند. این مقام روسیه پس از دیدار با نیهات زیبکسی، همتای ترک خود، پیش‌بینی کرد دو کشور در سال 2016 توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه را امضا کنند. ماه‌هاست که دو کشور در حال بررسی شرایط و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تجارت آزاد و حذف تعرفه‌های واردات دوجانبه هستند.


صادرات نفت عربستان تا ۱۵ سال‌ آینده صفر می‌شود

براساس گزارش سی‌تی گروپ، صادرات نفت عربستان در ۱۵سال آینده به دلیل افزایش سرسام‌آور مصرف داخلی و کاهش تولید صفر می‌شود. به گزارش میدل ایستای، براساس تحقیقات صورت گرفته در ژورنال علوم نفتی و مهندسی، عربستان سعودی طی سال‌های آینده به یک بیشینه نرخ تولید نفت دست خواهد یافت اما طی دهه آینده شاهد کاهش شدید صادرات خود خواهد بود. بر اساس این تحقیقات، تولید صادرات نفت عربستان در سال 2028 به‌شدت کاهش خواهد یافت که تنها 13سال به این موعد زمان باقی مانده است. این بدان معناست که درآمد عربستان‌سعودی که 80درصد آن را صادرات نفت تشکیل می‌دهد روز به روز رو به کاهش است. در حال حاضر عربستان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در منطقه است به گونه‌یی که تقاضای داخلی در این کشور در پنج سال گذشته 7.5 درصد صعود کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر