حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۰۸

خروج هندی‌ها از چابهار

تعادل پس از چند سال حضور مداوم هندی‌ها در بندر چابهار و اعلام آمادگی آنها برای سرمایه‌گذاری درطرح توسعه این بندر، حالا مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان اعلام می‌کند: هندی‌ها شانس چندانی برای نقش‌آفرینی در آینده چابهار نخواهند داشت. قرارگرفتن بندر چابهار در شرقی‌ترین نقطه از آب‌ها ایران در دریای عمان موقعیت استراتژیک این بندر را درحضور پرقدرت درعرصه ترانزیت به شکلی خاص افزایش داده و همین مساله درکنار توجه ویژه مسوولان دولتی حضور دولت‌های خارجی در این بخش را نیز به‌شدت بالا برده است. درطول این مدت درکنار پیشنهادات مختلفی که برای سرمایه‌گذاری دولت‌ها و شرکت‌های خارجی در این عرصه وجود داشت، نام یک کشور همیشه قرار می‌گرفت. هندی‌ها که درصورت توسعه چابهار می‌توانند از این بندر اهداف اقتصادی کلان خود را پیگیری کنند، خود پا درمسیر گذاشتند و اعلام آمادگی کردند در توسعه چابهار نقش‌آفرینی کنند. چگونگی این سرمایه‌گذاری نیز متفاوت بود. از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری گرفته تا سخن گفتن از قراردادی 10ساله برای حضور و بهره‌برداری هند از بندر چابهار. این گمانه‌زنی‌ها حتی تا جایی پیشرفت که دولت هند رسما اعلام کرد به شرکت‌های این کشور برای ورود به چابهار یارانه و کمک می‌دهد. به گزارش ایسنا، چند ماه قبل این ورود درجریان مذاکرات بین وزرای ایران و هند نیز شکلی رسمی یافت و حتی درجریان سفر ظریف به هند نیز به‌طور خاص درباره نحوه ورود هندی‌ها به این بندر سخن گفته شد. با وجود تمام این صحبت‌ها حالا مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده که هندی‌ها تاکنون اقدامی جدی برای حضور واقعی در چابهار نداشته‌اند.


افزایش دوربین‌های

ثبت تخلف راه‌ها

فارس معاون سازمان راهداری با بیان اینکه امسال ۶۰۰ دستگاه‌ دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده‌های کشور نصب می‌شود، گفت: اگر ناوگان عمومی گازوییل‌سوز در ماه از یک جایگاه برخط ‌سوخت‌گیری کند، ‌پیمانه دوم سوخت آن واریز خواهد شد. شهرام آدم‌نژاد درباره سیستم‌های هوشمند جاده‌یی (ITS) اظهار کرد: در حوزه سیستم‌های هوشمند حدود یک دهه سابقه فعالیت داریم که این اغلب شامل ترددشمارها و دوربین نظارت تصویری ‌است. معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان راهد‌اری برای نصب 1879 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت گفت: امسال قرارداد نصب این 1879 دوربین منعقد شد و در حال حاضر 30درصد این دوربین‌ها در حال نصب است. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 96 همه 1879 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌های کشور نصب می‌شوند، اظهار داشت: 34هزار و 633کیلومتر راه شریانی در کشور وجود دارد، این دوربین‌ها در شبکه شریانی کشور با اولویت محورهای پرتردد نصب خواهد شد. وی یادآور شد: وجود این دوربین‌ها موجب شده که برای نخستین بار در کشور میانگین سرعت به 7 کیلومتر بر ساعت در جاده‌ها کاهش یابد. آدم‌نژاد اضافه کرد: با احتساب 400 دستگاه دوربین ثبت تخلف فعلی، در کل 2279 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها خواهیم داشت.


نمایشگاه‌داران تغییر شغل دادند

تسنیم رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل اعلام کرد: تشدید رکود بازار خودرو به تعطیلی یا تغییر شغل تعدادی از نمایشگاه‌داران منجر شده است. غلامحسین قاسمیان با بی‌سابقه دانستن رکود بازار خریدوفروش خودرو اظهار کرد: 6ماه از سال گذشته است و نمایشگاه‌داران با رکود خریدوفروش خودرو به مرز تعطیلی رسیده‌اند. برخی هم تقاضای تغییر شغل خود را به اتحادیه ارسال کرده‌اند. وی با بیان اینکه پرداخت حق بیمه و مالیات نمایشگاه‌داران را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، افزود: طی یک ماه گذشته شرکت‌های خودروساز طرح‌های مختلفی را برای تحریک تقاضا در بازار انجام دادند اما هنوز هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل اضافه کرد: نمی‌دانم چرا مسوولان فکری به حال بازار خودرو نمی‌کنند! رکود بازار امکان پرداخت مالیات‌ها را از فروشندگان گرفته اما سازمان امور مالیاتی بدون توجه به این موضوعات هر سه ماه مالیات‌های خود را مطالبه می‌کند.


مذاکره با 2 شرکت خودروساز آلمانی

فارس رییس اتاق بازرگانی ایالت «نیدر زاکسن» آلمان بااشاره به مذاکره با خودروسازان ایرانی گفت: برای نوسازی ساختار صنایع خودرو ایران و هم تولید قطعات، تمایل زیادی برای همکاری ازسوی خودروسازان ایرانی ابراز شده است. روز گذشته در بانک صنعت و معدن، رییس اتاق بازرگانی ایالت «نیدر زاکسن» آلمان و علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن دیدار کردند. «شر اِگه» در حاشیه مذاکره با مدیران بانک صنعت و معدن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهار روز است که در ایران هستیم و علاقه زیادی ازسوی شرکت‌های ایرانی برای همکاری دیدیم.رییس اتاق بازرگانی ایالت «نیدر زاکسن» آلمان در مورد مذاکره با خودروسازان ایرانی تصریح کرد: ایالت نیدر زاکسن مهد تولید فولکس واگن است و هم از نظر تولید و هم شرکت‌های تولیدکننده قطعات ظرفیت‌های قابل‌ملاحظه‌یی برای همکاری دارند. به گفته وی، هدف ما سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت خودرو و تولید قطعات و هم صنایع کشاورزی و غذایی است. «شر اگه» در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان ایرانی هم از این همکاری استقبال کرده‌اند، گفت: در مذاکره‌یی که با شرکت‌های ایرانی انجام دادیم برای نوسازی ساختار صنایع خودرو ایران و هم تولید قطعات تمایل زیادی برای همکاری ازسوی خودروسازان ایرانی ابراز شد. این مذاکره شروعی برای آغاز همکاری‌ها بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر