گروه حمل و نقل و خودرو
«بالاخره تشکیل صندوقی با عنوان صندوق توسعه حمل و نقل در کشور تصویب شد؛ صندوقی که پیش از این درباره آن وعدههای فراوانی داده شد اما به نتیجه نرسیده بود تا اینکه روز گذشته، معاون وزارت راه و شهرسازی از خبر رسمی تصویب تشکیل این صندوق رونمایی و اعلام کرد که وزارتخانه متبوع در ابتدا میتواند ۱۰تا ۱۲هزار میلیارد تومان برای صندوق فراهم کند.»
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اعلام جزییات تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل گفت: با تشکیل این صندوق یک اهرم قوی برای توسعه حمل و نقل در یک بازده ۷ تا ۱۰ساله خواهیم داشت. امیر امینی درخصوص جزییات اجرای صندوق توسعه حمل و نقل گفت: ما برای توسعه زیربناها و ناوگان در بخش حمل و نقل نمیتوانیم بر منابع دولت تکیه کنیم. از سویی دیگر هم منابع بانکی ما محدود است و امکان تامین تمامی منابع از این محل را نداریم.
بر این اساس، شورای تامین مالی وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل و تضمین خرید خدمت را تصویب کرد. بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی در جلسهیی که در آن تاریخ با حضور امیر امینی، معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل این وزارتخانه برگزار شد، کلیات ردیفهای تضمین خرید خدمت مختص به دورههای بهرهبرداری مشارکت عمومی به تصویب رسید. همچنین مقرر شد با ارائه ضرورتها و توجیهپذیری، این طرحها با هدف اعطای استقلال مالی نسبی وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه گنجانده شود. در بخشی از طرح ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل که توسط پژوهشکده مالی و اقتصادی پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و مسکن تدوین شده بر دریافت عوارض سوخت در نخستین افزایش قیمت حاملهای انرژی در قانون هدفمندی یارانهها اشاره شده است.
اعطای تسهیلات ریالی و ارزی متناسب طرحهای حمل و نقل به سرمایهگذاران همچنین تقبل پرداخت یارانه سود تسهیلاتی به سرمایهگذاران طرحهای حمل و نقلی به عنوان فعالیتهای صندوق توسعه حمل و نقل مطرح شده است اما ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل به راستی چه نقش مثبتی را در حوزه حمل و نقل ایفا خواهد کرد و آیا در شرایطی که بحث تحدید دخالت دولت در بخشهای اقتصادی از جمله حمل و نقل مطرح است، ایجاد چنین صندوقهایی مغایر با اینگونه مباحث تلقی میشود؟
ترغیب سرمایهگذاران با تشکیل صندوق
این درحالی است که دیروز امیر امینی، معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری خارجی یا سرمایهگذاری از محل نقدینگی هم اعتمادسازی قوی نیاز دارد، تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل را اهرمی میداند که سرمایهگذاریها را ضمانت و سرمایهگذارها را ترغیب میکند که به طور مداوم به منابع و سرمایه اضافه کنند.
این سرمایه در جهت توسعه حمل و نقل و ناوگان به کار میرود و باعث میشود همه انواع شقوق حمل و نقل دولتی و خصوصی به این صندوق اعتماد میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در این صورت سرمایهگذاران، آورده را به عنوان اضافه بر اهرم دولت به این صندوق تزریق میکنند، ادامه داد: ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل یک مدیریت دارایی است چراکه میتوان عوارضی که به صورت پراکنده در کشور دریافت میشود به اضافه درآمد سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی را در این صندوق آورد. امینی افزود: اگر درآمدهای حوزه حمل و نقل را در این صندوق انباشته کنیم، اهرم قوی برای توسعه حمل و نقل در یک بازده ۷ تا ۱۰ساله خواهیم داشت. در غیر این صورت، حمل و نقل به زودی نمیتواند سرویسدهی لازم را به سایر بخشها داشته باشد.
منابع مالی کافی برای صندوق
وی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل به بخشهای مختلف مانند گردشگری و کشاورزی خدماتدهی میکند، گفت: هرچه منابع بیشتری وارد این صندوق شود، خدماتدهی به سایر بخشها بهتر میشود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه اصول صندوق بر این مبناست، اظهار کرد: ما میخواهیم با تجمیع درآمدهایی از محل عوارض یا سایر موارد اهرمی ایجاد کنیم که سایر بخشها را هم برای ورود به این صندوق تشویق کنیم.
امینی درخصوص پیشبینی تزریق منابع اعتباری به این صندوق ادامه داد: اگر خوشبینانه نگاه کنیم در ابتدا میتوانیم ۱۰تا ۱۲هزار میلیارد تومان برای صندوق فراهم کنیم اما معتقدم که با هزار تا دو هزار میلیارد تومان شروع خوبی داریم.
وی با اشاره به تامین منابع این صندوق از محل عوارض گفت: در دنیا غیر از عوارض، راهکار دیگری برای توسعه حمل و نقل وجود ندارد زیرا پروژههای زیربنایی حمل و نقل گران و دیربازده است که هیچ سرمایهگذاری بدون اهرم دولت نمیتواند وارد این حوزه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید از سه عوارض سوخت، خودرو و جاده برای این صندوق استفاده کنیم، افزود: اگر برای این سه عوارض برنامهریزی داشته باشیم، منابع صندوق را پایدار خواهیم کرد. امینی درخصوص اینکه آیا این صندوق به زودی راهاندازی میشود، گفت: اینکه این تمایل در قوه مجریه و مقننه وجود دارد یا نه، موضوع دیگری است اما معتقدم که اجرای صندوق ضروری است.