روز پرانتقاد شورا از پارلمان

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۰۰

گروه مسکن وشهرسازی نیره خادمی

مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش تعداد نمایندگان شورا از 31 به 21نفر روز پرانتقادی را در صحن علنی پارلمان شهری رقم زد تا جایی که نمایندگان تشکیل کمیته‌یی برای پیگیری مصوبه جدید مجلس و همچنین ارسال نامه به شورای نگهبان و حتی به بیت رهبری را پیشنهاد کردند تا از تایید این مصوبه در شورای نگهبان جلوگیری شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نخستین کسی بود که در آغاز رسمی یکصدونودویکمین جلسه شورای چهارم در این باره انتقاداتی را مطرح کرد. او با اشاره به مسوولیت سنگین شورای شهر در قبال رسیدگی به امور شهری توضیح داد: با صحبتی که در روز گذشته با برخی اعضای شوراهای سراسر کشور داشتم، عموم شوراییان در شهرهای مختلف از کاهش تعداد اعضا راضی نبودند و برخی دوستان نیز این موضوع را مطرح می‌کردند که آیا تعداد جمعیت شهر تهران کم شده که تعداد اعضای آن کاهش یابد؟ مسوولیت سنگینی بر دوش شوراییان قرار گرفته و درحال حاضر با تعداد موجود نیز برای رسیدگی به امور وقت کم می‌آید و قطعا با کاهش اعضا مشکلات افزایش خواهد یافت. برهمین اساس باید نظرات را یکی کنیم و بعد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقل کنیم. درحال حاضر نیز از مصوبه کاهش، تنها بند مربوط به شهر تهران به تصویب رسیده است.

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران نیز با انتقاد از این تصمیم نمایندگان مجلس تاکید کرد: در قانون به برون‌سپاری وظایف توسط دولت و مدیریت یکپارچه شهری تاکید شده است. برهمین اساس کاهش تعداد اعضای شورا قابل قبول نیست. با و جود 31 عضو فعلی شورای شهر تهران همچنان برخی از کمیسیون‌ها سه عضو دارند و با توجه به وجود مشکلات و وضعیت کلان‌شهر تهران اعضای این شورا وقت کافی برای رسیدگی به این مشکلات را ندارند. برهمین اساس باید تعداد آنها بین 70 تا 100نفر باشد.


نگاه احساسی مجلس به تهران

اسماعیل دوستی، نایب‌رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نماینده دیگری بود. در این باره تذکر داد. او گفت: نمایندگان مجلس حق بررسی هر لایحه و طرحی را دارند اما متاسفانه نگاهی که در مجلس به شهر تهران وجود دارد، یک نگاه احساسی است. انتقادی نسبت به نمایندگان تهران دارم چراکه باید درجریان مشکلات شهر تهران باشند. درتمامی ادوار گذشته نمایندگان مجلس به اندازه نمایندگان شورای شهر تهران درجریان مشکلات نبوده‌اند، البته این موضوع طبیعی است چراکه نمایندگان مجلس مدعی هستند که به موضوعات کلان رسیدگی می‌کنند. این گلایه‌مندی از نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که چرا در مقابل تصویب چنین طرحی از حقوق مردم پایتخت دفاع نکرده‌اند و مشکلات ما را به سایر نمایندگان منعکس نکرده‌اند. دوستی خطاب به سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته انتقادی به خود ما نمایندگان شورا و هیات‌رییسه هم وارد است چراکه در این موضوع غافل بوده‌ایم و اگر جلسات خود با نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی را به صورت مستمر برگزار می‌کردیم، چنین تصمیماتی اتخاذ نمی‌شد. وی خطاب به چمران رییس شورای شهر تهران گفت: درخواست می‌کنم در دیدار با فقها اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر تهران منعکس شود تا جلوی تبدیل این مصوبه به قانون گرفته شود.

محمد حقانی، نایب‌رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم این اقدام را عجولانه دانست و گفت: باید هرکاری که می‌توانیم درخصوص برگشت طرح کاهش تعداد اعضای شوراها انجام دهیم.


روابط اندک شورا و مجلس

احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنان خود به استدلال مجلسی‌ها اشاره کرد. او گفت: با توجه به اینکه تعداد اعضای جامعه شورایی کشور افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به افزایش تعداد شوراها برخی مشکلات برای شهرها ایجاد شده است که براساس همین استدلال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین تصمیمی را گرفته‌اند. اما به نظر بنده هرچه مشارکت و تکثر بیشتر باشد، عملکرد شوراها موفق‌تر خواهد بود البته با توجه به صحبت‌های نمایندگان مجلس پیش‌بینی می‌شد که این طرح با رای بالایی به تصویب برسد. وی کم‌بودن رابطه شورا و مجلس را یکی دیگر از علل مصوب شدن کاهش اعضای شورا خواند و افزود: متاسفانه روابط میان شورا و مجلس کم است برهمین اساس چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود. اکثریت اعضای شورا از این موضوع اطلاع داشتند و خود بنده نیز چندین جلسه با نایب‌رییس کمیسیون شوراها در این مورد صحبت کردم. نظام شورایی با این استدلال بنا شده است که تکالیف از دوش دولت برداشته شود و برعهده مدیریت شهری گذاشته شود تا از این طریق مشکلات مرتفع شود اما دولت ما هم سیاست‌گذار است و هم مجری که این امر باعث شده دولت بزرگ شود و تا زمانی که با این شیوه عمل می‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار محقق شدن مدیریت یکپارچه شهری را داشته باشیم.


کمیته ویژه بررسی مصوبه مجلس

ولی‌الله شجاع پوریان، عضو شورای شهر تهران دراین جلسه درخواست کرد تا کمیته‌یی برای پیگیری مصوبه جدید مجلس درخصوص کاهش تعداد اعضای شورای شهر تهران تشکیل شود. وی افزود: برای انجام وظایف درست نمایندگی در تهران، تعداد نمایندگان مجلس با اعضای شورا باید رابطه عکس داشته باشد یعنی به‌طور مثال اگر تعداد نمایندگان مجلس تهران ۱۵نفر است، برای حل مشکلات پایتخت نیاز به ۸۰ نماینده شورا داریم. شجاع پوریان با اشاره به استقرار تیم سازمان بازرسی در شورای شهر تهران گفت: این موضوع باید توسط هیات‌رییسه به اعضای اطلاع‌رسانی شود تا سایر اعضا بتوانند به این تیم کمک کنند.

مکاتبه شورای شهر با بیت رهبری درباره مصوبه مجلس پیشنهادی بود که درهمین راستا ازسوی رییس کمیته عمران شورای شهر عنوان شد. اقبال شاکری با بیان اینکه باید با نامه‌نگاری و مکاتبات رسمی با مراجع ذی‌ربط از اجرایی شدن این مصوبه جلوگیری شود، گفت: اعضای شوراهای شهر باید دست استمداد به سوی مراجع بالادستی دراز کنند و مانع این اقدام شوند. وی با طرح این سوال «شورای عالی استان‌ها هم‌اکنون کجاست و چرا واکنشی به مصوبه مجلس نشان نداده است؟» از شورای نگهبان درخواست کرد که از تصویب این طرح جلوگیری کند. شاکری با بیان اینکه مدیریت شهری برای هریک از 354 محله شهر 13نفر را به عنوان اعضای شورایاری و معتمدان محله انتخاب کرده است، گفت: چگونه شمار کسانی که قرار است کل این افراد را در بدنه محلات مدیریت کنند باید کاهش یابد، آن هم درشرایطی که هزینه شورای شهر تهران یک‌دهم درصد کل هزینه‌های شهر است. سخنان و انتقادات اعضای شورای شهر تهران درشرایطی است که امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته است، وجود تشتت آرا میان اعضای شورا را دلیل واکنش مجلس به تعداد اعضای شورا عنوان کرد. او در این باره توضیح داد: مجلس براساس ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسید که تقلیل اعضای شورا تاثیر بیشتری در تسریع اقدامات شورا خواهد داشت. در گذشته به این دلیل تعداد اعضای شورای شهر را افزایش دادیم تا اعضای این نهاد بتوانند از خرد جمعی استفاده کنند و از نظرات و توانمندی‌ها و تخصص اعضا استفاده بهتری شود، اما به مرور زمان براساس گزارش‌های ارسالی متوجه وجود تشتت آرا در شورای شهر شدیم و برخی مباحث باعث شد که نمایندگان به این نتیجه برسند که طرح تقلیل شوراها را درجهت تسریع در کار و افزایش اتحاد میان اعضای شورای شهر و برداشته شدن تشتت آرا به کمیسیون ارایه دهند. مجلس براساس ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسید که تقلیل اعضای شورا تاثیر بیشتری در تسریع اقدامات شورا خواهد داشت تا افزایش تعداد اعضا.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر