بازار PR340R در آستانه لغزش

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۹۲

اینپیا| یک تحلیلگر بورس مواد اولیه پلیمری به بررسی قیمت‌های جدید اعلام شده توسط دفتر توسط صنایع تکمیلی پرداخت. وی توضیح مفصلی هم درخصوص افزایش قیمت PR340R داد و نکات قابل توجه عرضه‌های روز سه‌شنبه را تشریح کرد. وی درخصوص قیمت‌های جدید و تناسب آنها با قیمت‌های جهانی گفت: قیمت اکثریت موادها در شرایط فعلی مناسب است، پلی‌استایرن‌ها کمی بالا بود که با این افت بالای 100تومانی به قیمت کف خود بسیار نزدیک شد. پی‌وی‌سی هم که با افزایش مواجه شده به خوبی کشف نرخ شده است. البته لازم به ذکر است که قیمت اتیلن همچنان به روند صعودی خود ادامه داده است. این کارشناس بورس درخصوص افزایش قابل توجه پ‌پ نساجی اظهار داشت: رشد قیمت پلی‌پروپیلن‌های نساجی از هفته قبل آغاز شده بود. وی افزود: پ‌پ‌های نساجی با‌ ام‌اف‌آر 3 برای تولید ظروف یک‌بار مصرف هم استفاده می‌شود و از طرف دیگر با افزایش فروش محصولات پتروشیمی مصرف جامبو هم بالا رفته و تقاضای این گروه به‌شدت تقویت شده است و از طرف دیگر عرضه‌ها کاهش محسوسی یافته است. پ‌پ با‌ ام‌اف‌آر 25 هم به دلیل توقف تولید جم و شازند هم بازار ملتهبی دارد به حدی که کلیه گروه‌های پ‌پ نساجی با سقف قیمت معامله شده و 10درصد افزایش نرخ پیدا کردند. از طرف دیگه شایعاتی پیرامون کمبود خوراک پتروشیمی‌های پ‌پ ساز وجود دارد که هنوز تایید نشده است.

پ‌پ‌های شیمیایی هم به دلیل کاهش محسوس عرضه‌ها وارد رقابت قیمتی شدند

توضیح در مورد پ پ PR340R:

این کالا به تازگی توسط پلی‌پروپیلن جم تولید شد و دارای mfr25 است. به این دلیل که در ایران پ‌پ با ‌ام اف ار بالای 40 تولید نمی‌شد این گرید تولید شد تا جایگزینی باشد و نیاز این گروه از مصرف‌کنندگان تامین شود. بعد از چند هفته عرضه و ارسال نمونه به مشتریان توسط مجتمع جم و جواب گرفتن اکثریت مصرف‌کنندگان به یک‌باره این گرید برای بازار جذاب شد. در هفته گذشته 880 تن از 1000 تن محصول در مچینگ و توسط یک شرکت خریداری شد و در این هفته شاهد هستیم کلا 110 تن از این محصول عرضه شده است و قیمت این کالا در بازار به بالای 5000تومان رسید و به نظر می‌رسد کالایی که در هفته گذشته به قیمت پایه معامله شد فردا با 10درصد رقابت معامله شود.

مجتمع جم دارای یک خط تولید پ‌پ است و مجبور است به صورت دوره‌یی از هر گرید تولید کند تا نیاز بازار را تامین کند. درحال حاضر این مجتمع دارد گرید دیگری را تولید می‌کند. اگر پ‌پ سازها به صورت هماهنگ اقدام به افزایش حجم عرضه‌ها کنند بازار تعادل خود را پیدا می‌کند.

مورد ناامیدکننده بعدی کم‌بودن عرضه‌هایشان در بورس و معامله با سقف قیمت و همزمان فروش با همان قیمت سقف در بازار آزاد و خارج از بورس است. این سیاست جدید مجتمع‌هاست و از هر دوی بازار بورس و خارج از بورس بیشترین بهره‌ را می‌برند.


نکات مورد توجه برای عرضه‌های مواد اولیه در بورس کالا؛ سه‌شنبه 14 مهرماه 94

نخستین نکته کاهش مجدد و 2400 تنی کالای پی‌وی‌سی است و عدم عرضه اعتباری پتروشیمی اروند و همچنین افزایش نرخ محصول جامبو و رساندن آن به قیمت پالت است.

گروه بعدی عرضه دو گرید جدید توسط پتروشیمی تندگویان است که باید دید بازار سه‌شنبه چه عکس‌العملی به آنها نشان می‌دهد. پتروشیمی بندر امام نیز بعد از مدت‌ها فروش کم محصول تزریقی خود، در اقدامی خوب قیمت بسته‌بندی جامبو را درحدود 180تومان کمتر از بسته‌بندی پالت عرضه کرده است.

عرضه‌های پ‌پ هم که همان‌طور که ذکر شد کاهش یافته است. عرضه گرید سبک خطی هم به‌شدت کم شده است. گرید سبک فیلم با عرضه‌های منظم وضعیت بهتری دارد. گرید سنگین بادی هم افزایش عرضه قابل توجه داشته است. گرید‌های پلی‌استایرن معمولی و مقاوم که در هفته‌های گذشته در صدر اعتراضات تولیدکنندگان قرار داشتند، درهفته جاری افزایش عرضه پیدا کرده‌اند و از هریک 350 تن عرضه شده است. امیدوار هستیم با ادامه عرضه‌های منظم بازار این کالا رو به بهبود برود البته پیش‌بینی می‌شود سه‌شنبه هم شاهد رقابت تا 10درصدی باشیم. سایر گریدها در بورس کالای مواد اولیه پلیمری روز سه‌شنبه عرضه مناسبی دارند.


التهاب در پلی‌پروپیلن نساجی

در بازار روز دوشنبه مواد اولیه پلیمری، گرید‌های کمی عرضه شد که تا حدی مورد استقبال بازار قرار گرفتند. رقابت در قیمت‌های پلی‌پروپیلن نساجی به قدری بود که خریداران بدون توجه به کاهش نرخ اندک اعمال شده در تالار معاملاتی سریعا قیمت سقف (10درصد افزایش) را پذیرفتند. از مجموع 5300 تن عرضه 4400 تن به فروش رسید پرتقاضاترین گروه: پلی‌پروپیلن نساجی بود که کل حجم عرضه این محصول با قیمت سقف به فروش رسید و نشان از التهاب شدید این گروه درکنار کاهش محسوس حجم عرضه‌ها دارد. اما پلی‌اتیلن سنگین بادی مارون مورد استقبال قرار نگرفت و تنها موفق به فروش 600 تن از 1500 تن عرضه خود شد. برای پلی‌پروپیلن شیمیایی هم تقاضای نسبتا زیادی به ثبت رسید و خریداران مجبور به رقابت قیمتی زیادی شدند و بعضا مشاهده شد که معامله‌گران مجبور به ثبت قیمت سقف شدند. پلی‌اتیلن سنگین فیلم Ex5 گرید off1 مارون با بسته‌بندی پالت به شکل عجیبی با سقف قیمت معامله شد. عجیب بودن این اتفاق در این است که خریداران این 220 تن دو نفر بودند. باید دید که آیا خرید محصول off گرید، آن هم فقط با 20 تومان کمتر از گرید on صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ البته نباید از این نکته غافل ماند که مجتمع مارون به خاطر تولید گرید بادی؛ سنگین فیلم on گرید عرضه نکرده بود که این عامل نقش زیادی در ثبت این قیمت احساسی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر