کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۵۷

کاهش 29 درصدی حجم تجارت ایران و ترکیه

ایرنا حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در 8 ماه نخست سال 2015میلادی با توجه به کاهش نرخ جهانی نفت و تاثیر آن در تجارت بین دو کشور با 29.12درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 6میلیارد و 817میلیون و 50هزار دلار رسید. در 8 ماه نخست سال جاری میلادی درحالی که صادرات ترکیه به ایران 17.9درصد افزایش داشت، واردات این کشور از ایران 35.8درصد افت کرده است. بخش مهمی از کاهش در واردات ترکیه از کشورمان ناشی از کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی است. حجم تجارت 2کشور در سال 2013 حدود 14میلیارد و 575 میلیون و 728هزار دلار بود که در سال 2014 با کاهشی به میزان 854 میلیون و 107هزار دلار به 13میلیارد و 721میلیون و 621هزار دلار رسید.


اصلاحیه قانون گمرک به مراحل پایانی رسید

تسنیم مشاور رییس کل گمرک ایران گفت: اصلاحیه قانون امور گمرکی درحال طی کردن آخرین مراحل بازبینی در دولت است و به محض نهایی شدن و تایید از سوی هیات دولت تقدیم مجلس خواهد شد. محمود بهشتیان اظهار کرد: یکی از موارد بسیار مهم که در اصلاحیه قانون امور گمرکی به صورت جدی به آن پرداخته شده است، مبحث شناسایی و حمایت از فعالان اقتصادی مجاز (AEO) است. وی ادامه داد: فعالان اقتصادی مجاز از منظر گمرک، اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که در جابه‌جایی بین‌المللی کالا مشغول هستند. اجرای این قانون می‌تواند ضمن کاهش هزینه تمام شده فعالان اقتصادی، بخشی از مشکلات تجار کشور را نیز برطرف کرده و زمینه‌ساز توسعه و تسهیل تجارت خارجی کشور شود.


موازی‌کاری شورای گفت‌ و گو با اتاق بازرگانی

ایسنا رییس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد معتقد است، شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت تبدیل به سازمانی موازی با اتاق بازرگانی شده است درحالی که هدف اصلی این شورا باید کمک به بهبود فضای کسب وکار باشد. جمشید عدالتیان در مورد ارزیابی عملکرد شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی گفت: به نظر می‌رسد تاکنون شورا‌های گفت‌وگویی که در استان‌ها برگزار می‌شود به شکل مطلوب‌تری عمل‌ کرده‌اند و موفق شده‌اند بعضی مسائل محلی را حل کنند اما شورای گفت‌وگو اصلی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود در زمان دولت قبل چندان جدی گرفته نمی‌شد اما در دولت فعلی جلسات شورای گفت‌وگو به شکل مستمر برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر