برنامه کوتاه‌مدت دولت برای رشد

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۳۷

گروه ایران

روزهای سه‌شنبه و جلسات هفتگی آقای «سخنگو» برای خبرنگاران حوزه دولت، فرصتی است که در مختصات آن می‌توانند از مواضع دولت درباره مسائل و رخدادهایی که طی یک هفته افکار عمومی ایرانیان را متوجه خود کرده، باخبر شوند. در میان مطالبات روز گذشته خبرنگاران از سخنگوی دولت یک سوژه تکراری خودنمایی می‌کرد؛ اینکه «دولت یازدهم چگونه به اظهارات تند و افراطی برخی نمایندگان مجلس درباره «برجام» و سایر تصمیم‌سازی‌های دولت واکنش نشان می‌دهد؟» نوبخت اما دوباره از اعتدال سخن گفت و از نمایندگانی که با رای اعتماد دوباره خود به آخوندی از برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی دولت تدبیر و امید حمایت کردند، قدردانی کرد و از اهالی بهارستان خواست این نگاه مثبت را در روز بررسی نهایی برجام در مجلس نیز تکرار کنند. سخنگوی دولت به رسم هفته‌های گذشته با تشریح وضعیت اقتصادی کشور از رشد مثبت اقتصادی کشور طی سه ماهه اخیر خبر داد، ضمن اینکه انتقاد از رسانه‌یی شدن نامه چهار وزیر کابینه یازدهم به رییس‌جمهور، تهیه گزارش درخصوص بودجه سال94، هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی و بازار اولیه سرمایه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیگر بخش‌های گفت‌وگوی نوبخت با خبرنگاران را تشکیل می‌داد. آقای سخنگو همچنین از برنامه کوتاه‌مدت دولت برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی خبر داد.


تصمیم تاریخی نمایندگان درباره برجام

در روزهایی که حاشیه‌سازی گروه‌های تندرو در مجلس برای فشار به دولت هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند، سخنگوی دولت از نمایندگان خواست تا در جلسه یک‌شنبه آینده از برجام حمایت کنند. سخنگوی دولت گفت: «یک‌شنبه آینده نیز یک تصمیم تاریخی ازسوی نمایندگان درخصوص برجام اتخاذ خواهد شد؛ این تحریم‌های ظالمانه اقتصادی باعث مشکلات فراوانی برای کشور شده است. با این تصمیم آگاهانه، هوشمندانه و فرصت‌شناسانه نمایندگان زمینه اجرای برجام به‌عنوان یک افتخار ملی برای کشور فراهم می‌شود تا در قرارداد بین‌المللی بتواند تفاهم را به سمتی پیش ببرد که منافع ملت تامین شده باشد.»


نامه چهار وزیر در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است

ماجرای نامه چهار وزیر کابینه به رییس‌جمهور که این روزها به دستاویز رسانه‌های مخالف دولت برای انتقاد از تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت بدل شده، روز گذشته با انتقاد سخنگوی دولت نیز روبه‌رو شد. برخی رسانه‌های اصولگرا با سوءاستفاده از مفاد این نامه دامنه انتقادات خود از تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت را افزایش داده‌اند. نوبخت درباره نامه چهار وزیر به رییس‌جمهوری گفت: «آنچه از نامه ظرف روزهای گذشته در فضای رسانه‌یی مطرح شد این بود که اساسا چهار وزیر دولت اعلام نگرانی درخصوص تبدیل رکود اقتصادی کرده‌اند. این گزارش صرفا در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است و همکارانی که امضا کردند به‌نوعی به بازار سرمایه مرتبط می‌شود. امضای سردار دهقان وزیر دفاع به‌دلیل موضوعات مرتبط با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که مربوط به بازنشستگان نیروهای مسلح و ربیعی و نعمت‌زاده در ارتباط با شستا و وزیر اقتصادی و امور دارایی هم باتوجه به مسوولیت رییس شورای عالی بورس بوده است.» عضو کابینه یازدهم تصریح کرد: «چهار وزیر به رشد مثبت اقتصادی اذعان دارند اما برای تحرک اقتصادی نیازمند رشد بالای 8درصد هستیم. براساس منابع رسمی که به رشد اقتصادی تاکید دارند رسما اعلام می‌کنم که گزارش‌های مقدماتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه شده حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه نخست امسال است.»


رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه نخست

نوبخت درخصوص خواسته چهار وزیر مبنی بر عدم دسترسی به رییس‌جمهوری اظهار داشت: رییس‌جمهوری در طول هفته غیر از جلسات هیات دولت، یک‌شنبه و پنج‌شنبه با تیم اقتصادی جلسه دارد و برنامه‌های ستاد اقتصادی را جویا می‌شود. نخستین سوال رییس‌جمهوری پس از بازگشت از مجمع جهانی سازمان ملل این بود که پرداخت‌های عمرانی چه میزان شده و سوالی که همیشه در جلسات از رییس کل بانک مرکزی می‌پرسند این است که سیاست‌های خروج از رکود و مهار تورم باعث بسط پایه پولی نشده است؟ آیا سیاست‌ها باعث افزایش نقدینگی نشده و ثبات ارز در بازار وجود دارد؟»سخنگوی دولت افزود: «همچنین رییس‌جمهوری از وزیر اقتصادی و امور دارایی در ارتباط با برنامه‌های اقتصادی سوال می‌فرمایند و ایشان پاسخگو هستند؛ بنابراین ملاحظه می‌کنید، رییس‌جمهوری همواره موضوعات اقتصادی را دقیقا مطالبه می‌کنند. با تشریح این فضا کدامیک از ما سه نفر می‌توانیم ادعا کنیم که طرحی برای خروج از رکود داشته‌ایم و رییس‌جمهوری وقتی برای شنیدن نداشته است؟»


گزارش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

نوبخت تهیه گزارش درخصوص بودجه سال94، هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی و بازار اولیه سرمایه را ازجمله گزارش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت ارائه به رییس‌جمهوری برشمرد و گفت: «سوال من این است اگر اینکه نرخ تورم بالای 40درصد یا رشد منفی 6.4 به مثبت تبدیل شود محصول تصادف است یا مطالبه‌گری رییس‌جمهوری از تک‌تک افراد و وزرا؟»


نفع بزرگ در برداشته شدن تحریم‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ارائه لایحه برجام به مجلس نهم گفت: «نیازی به ارائه لایحه در این زمینه نمی‌بینیم، نمایندگان مجلس، قانونی را درمورد صیانت از دستاوردهای هسته‌یی تصویب و شاخص‌هایی را مطرح کردند تا شورای عالی امنیت ملی بررسی کند که نتیجه این بررسی ازسوی آن شورا اطلاع‌رسانی خواهد شد. مشخص است که نفع بزرگی در رفع تحریم‌ها شامل اقتصاد کشور می‌شود، علت اینکه دولت در تحقق برجام فعال بود نیز همین موضوع است. اطمینان می‌دهم بین همه ما یک هدف مشترک وجود دارد و آن اصلاح نظام اقتصادی، بهبود شرایط اجتماعی، رفاه و رضایت مردم است.» نوبخت درمورد حادثه منا نیز گفت: «دولت از همه ابزارهای رسمی و غیررسمی برای استیفای حقوق جان‌باختگان و مجروحان استفاده خواهد کرد. نظام ما به فرموده رهبر معظم انقلاب به قدری اقتدار دارد که می‌تواند حقوق خود را استیفا کند.» نکته قابل‌توجه در جلسه روز گذشته، پرسش‌هایی بود که از برخی رسانه‌های اصولگرا درباره نامه چهار وزیر به رییس‌جمهور مطرح می‌شدند. خبرنگارانی که به‌نظر می‌رسید تلاش می‌کنند تا این نامه را به شکاف میان برخی اعضای کابینه با نوبخت مربوط کنند. در چنین فضای رسانه‌یی خاصی که هر حرکت اعضای کابینه به دقت ازسوی رسانه‌های منتقد دولت رصد می‌شود، اعضای کابینه باید با درک این شرایط ویژه، اختلافات احتمالی خود را نه در میان رسانه‌های گروهی، بلکه در جلسات خصوصی حل‌وفصل کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر