نیاز مدیریت استراتژیک در اقتصاد پس از تحریم

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۴۵

ایلنا

نایب‌رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ایران در سال‌های گذشته تحت فشار تحریم‌ها با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده است، گفت: کشور پس از توافق و اجرایی شدن «برجام» نیازمند مدیریت استراتژیک در اقتصاد پساتحریم است.

اسماعیل خلیل‌زاده افزود: مسوولان کشور در شرایط فعلی درصدد هستند از موقعیت به دست آمده بهره گرفته و حرکت جدیدی را به سوی آینده‌یی بهتر آغاز کنند و به همین خاطر ورود به دوران پساتحریم بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها و موقعیت سنجی امکان‌پذیر نبوده و می‌تواند اقتصاد کشور را با ناکامی مواجه کند. ناکامی جمهوری‌خواهان در کنگره امریکا در جلوگیری از اجرایی شدن «برجام» یکی از بزرگ‌ترین موانع را از سر راه ایران و جامعه جهانی در زمینه برچیدن تحریم‌ها برداشت و طرفین مذاکره‌کننده خود را برای برداشتن گام‌های اساسی‌تر در راستای تعامل فراگیر سیاسی و اقتصادی آماده می‌کنند. خلیل‌زاده تاکید کرد: این واقعیتی انکارناپذیر است که دوران جنگ با دوران صلح متفاوت بوده و هر دوره‌یی نیاز به استراتژی خاص خود دارد و اگر این مساله مورد توجه قرار بگیرد، گذر از جنگ به صلح موفقیت‌آمیز بوده و می‌تواند مثمر ثمر باشد در غیر این صورت فرصت‌سوزی، زمینه هر گونه تعامل را از بین برده و راه‌های موفقیت را مسدود خواهد کرد. رهبر فرزانه انقلاب بارها در سخنان خود نقشه راه آینده اقتصاد ایران را که همانا اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید با کیفیت داخلی است، ترسیم کرده و بر اجرای آن تاکید کرده‌اند و آنچه مورد تاکید قرار گرفته باید با اتخاذ تاکتیک‌های مقتضی از قوه به فعل در‌آید. در این خصوص آنچه اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد، مدیریت استراتژیک است تا از این طریق مدیریت کشور بتواند ضمن سوق دادن اقتصاد در مسیر واقعی خود که همانا احیای بخش خصوص راستین و واقعی است به پرهیز از رانت‌خواری بپردازد تا زمینه مساعدی برای ایجاد رقابت سالم و سازنده با هدف ارتقای سطح تولید ملی در قالب اقتصاد مقاومتی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب است، فراهم شود. خلیل‌زاده توجه به تولید داخلی، ایجاد فضای رقابتی، انضباط مالی، برقراری رابطه سازنده با جهانیان و ضرورت بهره‌گیری از تکنولوژی‌های خارجی را از مسائل و موارد مورد توجه در مدیریت استراتژیک پساتحریم عنوان کرد و گفت: اجرای این موارد در دوران پساتحریم از انحراف اقتصاد کشور جلوگیری کرده و رفاقت جای خود را به رقابت سازنده و سالم خواهد داد. وی تاکید کرد: برخورد شعاری با این موضوعات نه تنها ایران را از توسعه پایدار دور می‌کند بلکه می‌تواند راه را برای رانت‌خواری و نایده گرفتن حقایق هموار کند. یافتن شرکای قابل اعتماد و در کنار آن اجرایی شدن توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی نقشه راهی است که می‌تواند شکوفایی را به اقتصاد کشور بازگرداند و مدیریت استراتژیک را به عاملی برای تحقق این خواسته‌ها تبدیل کند.

رییس اتاق تعاون تهران درخصوص توجه به تولید داخلی افزود: اقتصاد ایران برای کاهش ضربه‌پذیری و تاثیرپذیری از اقتصادهای غیرسازنده که نقشی تخریبی ایفا می‌کنند و قادرند اقتصاد ملی کشورها را تحت‌الشعاع قرار دهند یا از بین ببرند، نیازمند توجه به تولید داخلی و احیای آن دارد. یکی از راه‌های اصولی برای تحقق این مساله توجه به بخش خصوص و تعاونی‌های واقعی و احیای آن است که حتی در قانون اساسی نیز مورد توجه قرار گرفته است. وی با بیان اینکه این واقعیت را باید پذیرفت که اقتصاد دولتی در کشورهای مختلف کارنامه قابل‌قبولی از خود ارائه نداده و در حقیقت مردود شده است، گفت: در ایران نیز تجربه نشان داده که هرگاه دولت زمام امور اقتصادی را در دست گرفته ناموفق بوده و موجب از بین رفتن زمینه رقابت شده است و به همین دلیل دوران پساتحریم که دوران جدیدی در اقتصاد ایران به حساب می‌آید باید با ایجاد فضای رقابتی به عصر شکوفایی اقتصادی تبدیل شود. ایران جزو کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شود که می‌تواند با بهره‌گیری از تکنولوژی خارجی و تلفیق آن با دانش داخلی در مسیر رشد قرار بگیرد و بر مشکلات خود در زمینه‌های اقتصادی و تکنولوژیکی غلبه کند. با لغو تحریم‌ها و برداشتن موانع ایران قادر خواهد بود به تکنولوژی‌های خارجی دسترسی داشته و آنها را در خدمت توسعه خود به کار بگیرد.

وی افزود: در این شرایط نیاز است مدیریت استراتژیک پساتحریم به یک واقعیت در کشور تبدیل شده و مورد توجه قرار بگیرد زیرا شایسته سالاری در سایه چنین مدیریتی امکان‌پذیر می‌شود و چنین مدیریتی برای رهایی اقتصاد ایران از چرخه مشکلات کنونی از ضروریات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر