انتقاد از تندروها در بررسی جناحی برجام

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۳۷

گروه ایران|

کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس نهم، با گذشت بیش از یک ماه گفت‌وگو و بررسی با چهره‌های منتقد دولت، نهایتا گزارش خود را به‌عنوان سند کارشناسی قوه مقننه به صحن علنی مجلس فرستاد تا نمایندگان ملت درمورد برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5 به تصمیم‌گیری بپردازند. در این میان جلسه روز گذشته مجلس همانند جلسات کمیسیون ویژه برجام، با حاشیه‌های زیادی همراه بود و نمایندگان موافق و مخالف برجام، هرکدام با ارائه توضیحاتی، نظرات خود را راجع به توافق هسته‌یی میان ایران و 6قدرت بزرگ جهانی بیان کردند. بعد از حاشیه‌سازی‌های گروه‌های تندرو مخالف برجام نهایتا گزارش کمیسیون ویژه روز گذشته در صحن علنی قرائت شد. اما این گزارش حاوی نظرات همه اعضا نبوده و به گفته یکی از نمایندگان عضو کمیسیون ویژه، سناریوی گزارش قبل از شروع جلسه جمع‌بندی، نوشته شده و بسیاری از نمایندگان از محتوای آن اگاه نبوده‌اند. «تعادل» باتوجه به اهمیت موضوع سراغ اهالی بهارستان رفته تا در جریان گفت‌وگو با نمایندگان نوری به ابعاد پنهان ماجرای بررسی برجام در کمیسیون ویژه بتاباند.


واکنش لاریجانی به ادعای رسایی

استارت جلسات بررسی برجام در کمیسیون ویژه که با حضور سیدعباس عراقچی و حسن قشقاوی معاونان وزارت امور خارجه تشکیل شد، در همان ابتدای امر با غیرعلنی شدن صحن به‌منظور گفت و شنود نمایندگان وارد حاشیه شد و با مشاورت میهمان‌های متنوعی که اکثریت آنها مخالفان برجام و منتقدین دولت بودند، برگزار شد. گفتنی است پس از قرائت متن کامل گزارش، کمیسیون برجام توسط سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی این کمیسیون که شامل مقدمه و بررسی جنبه‌های علمی، تحقیقاتی، فنی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی برجام بود، نمایندگان بلافاصله وارد بررسی طرح دوفوریتی اجرای برجام شدند. این طرح که شامل یک ماده واحده، 9بند و دو تبصره بود، با امضای بیش از 70نماینده تقدیم هیات‌رییسه مجلس و از همان ابتدا با مخالفت حمید رسایی مواجه شد. رسایی، علی لاریجانی را متهم به حمایت یکجانبه از طرح دوفوریتی و اقدام وی را خلاف قانون و عدالت توصیف کرد. در این میان صحبت‌های رسایی با واکنش سریع لاریجانی همراه بود و رییس مجلس ضمن دفاع تمام‌قد از برجام تاکید کرد که این طرح با نظر فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت مجلس آماده شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به این سوال که چرا عجله داریم؟ گفت: «کسانی ‌که به صحنه بین‌الملل آشنایی دارند، متوجه این مساله هستند که ما دچار تاخیر هستیم. باتوجه به مسیر طی شده برجام در کنگره امریکا، زمان اجرای برجام جلو افتاد و ما نتوانسته‌ایم جلو برویم و کمیسیون ویژه نیز موفق نشد گزارش خود را به‌موقع ارائه کند.»


تصویب یک فوریتی طرح در مجلس

همزمان و بلافاصله پس از صحبت‌های علی لاریجانی، طرح دو فوریتی اجرای برجام در میان هیاهوی دو-دو نمایندگان مخالف به رای گذاشته شد و آنها با 5رای کمتر به دو فوریت این طرح رای مخالف داده و یک فوریت آن توسط رییس مجلس به رای گذاشته شد. در همین راستا برخی نمایندگان با تجمع در جایگاه هیات‌رییسه، اظهار داشتند که به‌دلیل قطع بودن دستگاه‌های برخی نمایندگان، رای‌گیری دارای اشکال بوده و به‌همین دلیل است که رای آنها لحاظ نشده است. در همین خصوص کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد، ما درراستای طرح دوفوریتی جلساتی با فراکسیون اصولگرایان داشتیم، اما آنها باوجود توافق صورت گرفته به آن رای ندادند و باوجود اینکه همواره بر وحدت تاکید می‌کنند، اما به گفت‌وگوها وفادار نبودند. وی همچنین گفت، درمورد رای‌گیری انجام شده در صحن مجلس، افرادی همچون غلامرضا دستغیب و جواد جهانگیرزاده به‌دلیل خرابی دستگاه شمارش آرا موفق به رای دادن نشدند و اگر رای آنها محاسبه می‌شد، دو فوریت این طرح قطعا رای می‌آورد.

ازسوی دیگر علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و طراح طرح دوفوریتی اقدام متناسب دولت ایران در اجرای برجام، در جلسه روز گذشته مجلس، برجام را محصول یک تصمیم ملی دانست و تاکید کرد: «در طول دو دهه گذشته موضوع هسته‌یی یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مسائل جمهوری اسلامی بود که نهایتا کشور توانست در این مصاف پیروز شود.» وی افزود: «6کشور طرف مذاکره با ایران براساس توافق وین مراحل قانونی اجرای برجام را طی کردند و حالا نوبت ایران است که امروز در مجلس تصمیم مهم خود را اتخاذ کند.»


معاملات سیاسی تندروها بر سر برجام

واکنش برخی اعضای کمیسیون ویژه برجام نسبت به تحرکات گروه‌های تندرو در مجلس روز گذشته انعکاس وسیعی در رسانه‌های گروهی پیدا کرد. یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در صفحه اینستاگرامش نوشت که تعدادی از چهره‌های شاخص کمیسیون که از موافقان برجام بودند در اعتراض به نحوه تدوین گزارش کمیسیون برجام اقدام به ترک جلسه کردند. عباسعلی منصوری‌آرانی در بخشی از متن خود آورده است: «سلام، امروز در کمیسیون برجام برخلاف قاعده‌یی که قرار بود گزارش تدوین شود و مبنای آن کمیته‌ها بودند، یک مرتبه گزارشی تدوین شده با ادبیات مشخص ارائه شد. من و آقای پزشکیان و تاجگردون به اعتراض جلسه را ترک کردیم چون هرقدر هم تغییرات ایجاد می‌شد با بررسی‌ها و دیدگاهی که به برجام داشتیم خیلی فاصله داشت. ان‌شاءالله و در صورت موافقت دوستانم طی بیانیه‌یی ثبت خواهیم کرد که چه گذشت و در فرصت دیگری خواهم گفت که معاملات سیاسی بین جریانات سیاسی چگونه انجام می‌شود. خداوندا به تو پناه می‌برم و از تو مدد می‌طلبم.»


ادبیات جلیلی در گزارش کمیسیون ویژه

غلامرضا تاجگردون درباره ارزیابی خود از گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار کرد: گزارش برجام یک رفتار سیاسی یکجانبه‌گرایانه بود. متن تنظیم ‌شده در این کمیسیون از بیرون بود و براساس گزارش کمیته‌های تخصصی کمیسیون نبود.

یکی از اعضای کمیسیون ویژه برجام گفت: «ادبیات آقای جلیلی در گزارش کمیسیون ویژه برجام کاملا مشهود است؛ حتی جملات محاوره‌یی آقای جلیلی نیز در این گزارش نهایی دیده می‌شود.»

نماینده گچساران در مجلس با بیان اینکه «من و دو نفر از نمایندگان در زمان تصویب گزارش نهایی در کمیسیون، جلسه کمیسیون ویژه را ترک کردیم»، اضافه کرد: «آقای زاکانی افراد زیادی را که از دوستانش بودند به کمیسیون آورده بود و با کمک آنها این گزارش را تهیه کرد. او بر این اساس همواره می‌گفت که ما به فلان نتیجه رسیده‌ایم که من از او می‌پرسیدیم که مگر شما یک نفر نیستید پس چطور مدام خود را جمع می‌بندید؟» وی با بیان اینکه «گزارش کمیسیون ویژه برجام تاثیر حقوقی ندارد»، تاکید کرد: «به‌زودی درباره این اقدام اعضای کمیسیون بیانیه‌یی را منتشر خواهیم کرد تا برای افکارعمومی مشخص شود که چه اتفاقی در کمیسیون ویژه برجام افتاده است.»


نکو: برخی نمایندگان با دولت مسابقه گذاشته‌اند

ابراهیم نکو یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز با تاکید براینکه به‌گونه‌یی عمل نکنیم که به وحدت ملی و انسجام ملی برای پیشبرد امور کشور آسیب برسد، گفت: «متاسفانه برخی دوستان حتی امروز در صحن علنی مجلس اظهارنظرهایی می‌کنند که گویی برخی‌ها بیگانه به این مملکت هستند و علیه دولت به‌گونه‌یی حمله می‌کنند که شاید دشمن جرات چنین حمله‌هایی را نداشته باشد.» اما برخلاف گروه‌های تندرو در مجلس که معمولا در آتش مخالفت و انتقاد از دولت یازدهم می‌دمند، پیگیری‌های «تعادل» از راهروهای بهارستان حاکی از آن است که اکثریت نمایندگان نسبت به تحرکات گروه‌های افراطی در فرآیند بررسی برجام گلایه‌مند هستند. به‌نظر می‌رسد که برخی نمایندگان با استفاده از فرصت بررسی برجام با عینک حزبی و جناحی به فرآیند بررسی برجام نگاه می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر