درس‌هایی که باید از کره فراگرفت

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۳۵

ارزش صادرات کره‌جنوبی در سال 2014 به 572میلیارد دلار رسید که 2 برابر صادرات سال 2004 است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد ارزش صادرات کره‌جنوبی در 10سال منتهی به 2014 رشدی معادل 10درصد به‌طور متوسط را تجربه کرده است. این کشور در سال 1393 رقمی معادل 5/4میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است که کمتر از یک‌صدم درصد صادرات این کشور به حساب می‌آید. ایرانیان در سال‌های اخیر تولیدات صنعتی کره‌جنوبی را به داخل خانه‌ها برده و علاوه براین اتومبیل‌های کره‌یی در ایران مشتریان پروپاقرصی دارد. کره‌جنوبی اما در صنعت فولاد، کشتی‌سازی، پتروشیمی، لوازم خانگی و حتی نساجی جزو کشورهای ممتاز جهان به حساب می‌آید. درحالی که الگوی توسعه صادرات کره‌جنوبی یکی از کامیاب‌ترین الگوها به حساب می‌آید، ایران پس‌از تحریم می‌تواند از منابع مالی و تجربه‌های صنعت و تجارت این کشور آسیایی استفاده کرده و در مسیری بیفتد که اقتصاد کره‌جنوبی را در پشت‌سر کشورهای بزرگ اروپای غربی قرار داده است.

حضور قدرتمند مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های کره‌یی در تهران و در همایش با بخش خصوصی می‌تواند بسترساز توسعه مناسبات در موقعیت تازه ایران باشد. این رویداد بزرگ درحالی رخ می‌دهد که یک جریان ناشناخته در هفته‌های سپری شده تلاش کردند مناسبات ایران و کره‌جنوبی را با بدنام کردن یک شرکت همکار با کره‌جنوبی از روند رو به پیشرفت بازدارند. خوشبختانه این خواست آنها ناکام ماند و مدیران ارشد اتاق تهران و شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی با برگزاری همایش بزرگ خود، راه‌های توسعه تجارت و همکاری را هموار کردند. تجربه تلخ روزهای گذشته که یک گروه بدون بررسی منافع بلندمدت، تلاش نافرجامی داشتند را باید در کانون توجه قرار داد و از تکرار آن جلوگیری کرد.

همکاری با کره‌جنوبی می‌تواند در صورت تعمیق به بازرگانان و صنعتگران ایرانی راه نفوذ به بازارهای جهانی را نشان دهد. این اتفاق می‌تواند رویداد بزرگی برای ایران باشد که متاسفانه صادرات اصلی آن به چند قلم کالای خاص منحصر و محدود شده است. راه صادرات از مسیر کره‌جنوبی و الگوی این کشور را دست‌کم با جدیت و به صورت کارشناسانه پیگیری کنیم و از آن درس بگیریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر