افت 53 واحدی شاخص کل

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۳۲

گروه بورس

نماگرهای بورس تهران دیروز نیز شاهد افت نسبی بودند. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با افت 53واحد به رقم 61هزارو163 واحد رسید. برخی کارشناسان دلیل افت 330واحدی 2روز گذشته بازار را عرضه اولیه و انتشار گزارش برجام در مجلس شورای اسلامی ایران و اظهارنظر نمایندگان کمیسیون برجام درخصوص مهم‌ترین پدیده سیاسی کشور می‌دانند اغلب گروه‌ها به ویژه بانک با افت ارزش سهام مواجه شدند و با اعمال اثر منفی بر روند امروز شاخص کل، این نماگر را برای ورود به یک کانال پایین‌تر همراهی کردند.

شاخص قیمت وزنی نیز درپایان معاملات نیز دیروز این بازار با 21واحد کاهش عدد 23هزارو959 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور اما با افت 133واحدی به رقم 67هزارو394 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز درحالی با افت 94واحدی عدد 42هزارو374 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 199واحد رشد به رقم 136هزارو214 واحد دست یافت. براساس این گزارش، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 80میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 372میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 30هزارو168 نوبت دادوستد بود. ارزش بازار بورس تهران نیز درمجموع روز گذشته به بیش از 261هزارو628میلیارد و300میلیون تومان رسید.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 29واحد، تاپیکو با 20واحد و همراه اول با 18واحد افزایش بالاترین اثر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس برجای گذاشتند. درعین حال نماد معاملاتی سه شرکت بانک صادرات با 24واحد، ایران‌خودرو با 21واحد و خدمات انفورماتیک با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند و نماد معاملاتی شرکت‌های پشم شیشه ایران حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری بوعلی، بیمه نوین از سوی ناظر بازار بازگشایی و درعین حال نماد معاملاتی اوراق مشارکت میدکو برای پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه متوقف شد. درعین حال نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام ماشین‌سازی اراک درپایان مهلت پذیره‌نویسی 30روزه خود دوباره با تمدید این مهلت تا دوشنبه 27 مهرماه جاری روبه‌رو شد. همچنین امروز نماد معاملاتی شیر پاستوریزه پگاه فارس درحالی در بازار دوم فرابورس شاهد کشف قیمت هر سهم خود به قیمت 245تومان بود که توانست 4میلیارد و900میلیون تومان نقدینگی را برای سهامدار عمده فراهم آورد.


معاملات فرابورس

روز گذشته ضمن عرضه اولیه پگاه فارس در بازار دوم، 98میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار‌و764میلیارد و450میلیون ریال در فرابورس معامله شد. به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، معاملات 12 مهرماه بازارهای فرابورس ایران درحالی به پایان رسید که 98میلیون و450هزار ورقه بهادار به ارزش یک‌هزارو764میلیارد و450میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت. درهمین رابطه روز گذشته درجریان عرضه اولیه سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس، هر سهم «غفارس» 245تومان کشف قیمت شد. سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس نماد «غفارس» برای نخستین‌بار پس از پذیرش، در بازار دوم فرابورس عرضه و هر سهم این شرکت 245تومان کشف قیمت شد.

براساس این گزارش، از 20میلیون سهم قابل عرضه، 10میلیون سهم برای کشف قیمت و 10میلیون سهم بقیه نیز به معامله‌گران آنلاین اختصاص پیدا کرده است. بیشترین افزایش قیمت امروز مربوط به سهام افرا نت، تجارت و سرمایه ایرانیان و ذوب‌آهن اصفهان بود و بیشترین کاهش هم نصیب معادن مس تکنار، قند چهارمحال و قند شیروان شد. شاخص کل فرابورس در پایان معاملات روز گذشته با 4.7واحد افت، نشانگر عدد 659.48 بود و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه 571 تا 676هزار ریال دادوستد شد. همچنین نماد شرکت‌های قند شیروان، بانک دی، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، توسعه خدمات بندری سینا، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند. در بازار ابزاهای نوین مالی، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله 706هزارو300 سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق اجاره ماهانه رایتل با دادوستد 222هزارو260 ورقه بهادار، بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر