اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۱۷

کابل: مالیات کارت‌های تلفن به خزانه دولت می‌رود

وزیر مخابرات افغانستان اعلام کرد، مالیات وضع‌ شده بر کارت‌های اعتباری تلفن با شفافیت کامل به خزانه دولت واریز می‌شود. به ‌نوشته روزنامه هشت صبح افغانستان، وزارت مخابرات اعلام کرده اخذ مالیات از مشترکین شرکت‌های مخابراتی باعث نگرانی برخی مردم شده اما این وزارت برای شفافیت در این روند یک سیستم نظارتی ایجاد کرده است. بنا بر این گزارش درحالی که مشترکین شرکت‌های مخابراتی تاکید دارند که باید در مقابل وضع مالیات خدمات مخابراتی بهتر شود، وزارت مخابرات می‌گوید که به گونه تدریجی روی کاهش نرخ‌ها و افزایش کیفیت کار خواهد شد.


تلاش روسیه برای افزایش ارزش صادرات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی روسیه اعلام کرد طی 10سال آینده ارزش صادرات محصولات کشاورزی این کشور با صادرات گاز آن برابر خواهد شد. به گزارش راشاتودی، الکساندر تکاچو، وزیر کشاورزی روسیه در سخنانی اعلام کرد براساس طرح این کشور ارزش صادرات محصولات کشاورزی روسیه در 10سال آینده می‌تواند با ارزش صادرات گاز این کشور برابری کند. این مقام روس افزوده است: این هدف در صورتی محقق می‌شود که روند توسعه صادرات محصولات کشاورزی در یک دهه آینده به افزایش خود ادامه دهد. وزیر کشاورزی روسیه ارزش این صادرات را معادل 50 میلیارد دلار پیش‌بینی کرد. بنا به گفته این مقام روس درحال حاضر ارزش صادرات محصولات کشاورزی روسیه بیش از 20میلیارد دلار سالانه است. ترکیه، مصر و ایران بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان غلات روسیه هستند.


رونق بازار فروش باتری‌های خورشیدی در پاکستان

ادامه بحران انرژی در پاکستان و قطعی برق طولانی باعث رونق تدریجی بازار فروش سامانه‌های گران قیمت تولید برق خورشیدی به ویژه میان قشر پردرآمد و برخی نهادهای دولتی شده است. به گزارش ایرنا با وجود قیمت نسبتا بالای سامانه‌های تولید برق خورشیدی به نظر می‌رسد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از این سامانه برای جبران قطعی برق نسبت به استفاده از موتورهای برق‌ بنزینی و دیزلی آسان‌تر و در طولانی مدت مقرون به صرفه‌تر است. بنزین و گازوییل در پاکستان از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است و در مقایسه با ایران حدود سه برابر است. یکی از فروشگاه‌های سامانه‌های مولد برق خورشیدی در اسلام‌آباد می‌گوید که اخیرا و حتی با وجود افزایش قیمت، روزانه به طور متوسط بین6 تا 7 نمونه از این سامانه می‌فروشد. مدیر این فروشگاه درباره قیمت کوچک‌ترین و ارزان‌ترین سیستم مولد برق خورشیدی شامل صفحه‌های تبدیل نور خورشید به برق و باتری‌های ذخیره‌کننده انرژی می‌گوید چنین سیستمی که می‌تواند در حد روشن کردن چند لامپ کم مصرف، برق تولید و ذخیره کند حداقل 300هزار روپیه برای مشتری هزینه در بر خواهد داشت که البته با توجه به درآمد پایین بسیاری از خانواده‌ها، پرداخت چنین هزینه‌یی برای آنها تقریبا غیرممکن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر