دوئل مخالفان ریاضت اقتصادی و محافظه‌کاران

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۱۲

گروه جهان

کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار انگلیس یک‌شنبه درحالی در منچستر آغاز شد که رهبران اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های مخالف ریاضت اقتصادی نیز راهپیمایی اعتراضی گسترده‌یی را در این شهر آغاز کردند.

به گزارش بی‌ بی سی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار در واکنش به این راهپیمایی گفته است: «مسیری که دولت در پیش گرفته درست است و نتیجه این سیاست‌ها پرداختی‌های بیشتر در برابر مالیات کمتر خواهد بود.»

درحالی که به طور سنتی رهبران حزب کارگر از حضور در گردهمایی‌ها و تجمع‌های اعتراضی علیه کنفرانس احزاب رقیب به ‌ویژه حزب محافظه‌کار دوری جسته‌اند جرمی کوربین، رهبر جدید این حزب در تجمع مخالفان در شهر منچستر شرکت کرده است. گفته شده علاوه بر حزب کارگر و حزب سبز شماری از اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های مدنی ضد سیاست ریاضت اقتصادی و ضد جنگ از راهپیمایی گسترده در منچستر حمایت کرده‌اند. تظاهرات ضد ریاضت اقتصادی در منچستر توسط تشکل «تی یو سی» که 25 اتحادیه بزرگ کارگری با 6 میلیون عضو در آن عضویت دارند و گروه مدنی «مجلس مردم» برنامه‌ریزی شده بود.

روزنامه گاردین نوشته است، صدها نفر از مخالفان حزب محافظه‌کار شنبه شب گذشته با تجمع در ایستگاه مرکزی قطار شهر منچستر ضمن سر دادن شعارهایی علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت کامرون، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود«به محافظه‌کاران خوشامد نمی‌گوییم به خانه‌تان بازگردید.»


کنفرانس چهار روزه محافظه‌کاران

حزب محافظه‌کار برای نخستین ‌بار از سال 1996 میلادی است که در قامت یک حزب اکثریت که دولت را کاملا در اختیار دارد، کنفرانس سالانه چهار روزه‌اش را برگزار می‌کند. اما از زمان پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات ماه مه ‌پیش‌بینی می‌شد اجرای سیاست‌های اصلاحی و سیاست ریاضت اقتصادی، مساله خروج از اتحادیه اروپا در کنار بحث مهاجرت و افراط‌گرایی، سیاست‌های دفاعی و نظامی و موضوع استقلال اسکاتلند ازجمله مسائلی باشند که دولت کامرون را با چالش مواجه کنند.

دولت دیوید کامرون پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی به سرعت درصدد کاهش هزینه‌های رفاهی و اعمال صرفه‌جویی‌های بیشتر در هزینه‌های عمومی و دولتی برآمده است. دولت محافظه‌کار کامرون همچنین با وجود تظاهرات گسترده انگلیسی‌ها، موافقت خود را با کاهش 12میلیارد پوندی هزینه‌های عمومی و رفاهی در سال جاری میلادی اعلام کرده است. در این میان جرمی کوربین نیز با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت دیوید کامرون، محافظه‌کاران را متهم به نادیده گرفتن فقر در انگلیس کرده و گفته است: «مخالف سیاست ریاضت اقتصادی و پاک‌سازی اجتماعی هستیم.»

براساس برنامه اعلام شده در روز نخست کنفرانس حزب محافظه‌کار فیلیپ هاموند، وزیر خارجه، مایکل فالون، وزیر دفاع و نیز جاستین گرینینگ، وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس سخنرانی کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان سخنرانی این سه وزیر کلیدی کابینه دیوید کامرون در نخستین روز از کنفرانس محافظه‌کاران می‌تواند نشانگر وزن مسائل سیاست خارجی و دفاعی و نیز کمک‌های خارجی در قیاس با مسائل اقتصادی در دولت محافظه‌کار انگلیس باشد.

مساله سوریه و مشارکت انگلیس در حملات هوایی علیه مواضع داعش در این کشور، مبارزه با تروریسم، بودجه دفاعی و سامانه هسته‌یی انگلیس (ترایدنت) و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا ازجمله مسائلی است که انتظار می‌رود در کنفرانس منچستر از سوی محافظه‌کاران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. دولت انگلیس درحال حاضر مشغول بررسی طرح گسترش دامنه حملات هوایی‌اش از عراق به سوریه به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش است اما این طرح باید ابتدا در مجلس عوام این کشور به تصویب برسد. در سال گذشته مجلس عوام مجوز حملات هوایی انگلیس علیه گروه داعش در عراق را صادر کرد اما این مجوز شامل عملیات نظامی در سوریه نمی‌شود. تحلیلگران سیاسی معتقدند با توجه به مخالفت صریح جرمی کوربین با دخالت نظامی انگلیس در سوریه، کامرون کار دشواری برای گرفتن مجوز مجلس عوام پیش ‌رو دارد.


خروج از اتحادیه اروپا

کامرون همچنین وعده داده تا پایان سال 2017 میلادی همه‌پرسی موسوم به خروج از اتحادیه اروپا را برگزار کند. اما وی قصد دارد تا قبل از برگزاری این همه‌پرسی شرایط ادامه عضویت کشورش را در اتحادیه اروپا ازجمله درباره افزایش حق تصمیم‌گیری در تدوین سیاست‌های ملی درخصوص مهاجرت تغییر دهد. هاموند، وزیر خارجه انگلیس هشدار داده اگر بروکسل درباره اصلاحات غیرقابل بازگشت تضمین ندهد، شهروندان انگلیسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد. کامرون همچنین ضمن تاکید بر مقابله با رشد افراط گرایی وعده داده کسانی که مسوول تشویق جوانان به اینگونه فعالیت‌ها هستند را تحت تعقیب قرار دهد همچنین از شرکت‌های اینترنتی خواسته تا با دولت انگلیس برای مقابله با افراط‌گرایی در شبکه‌های آنلاین اجتماعی همکاری داشته باشند. اما فعالان حامی حقوق بشر و حریم خصوصی می‌گویند چنین تدابیری که پیش از این نیز سابقه داشته به معنای حمله به آزادی‌ها و حقوق مدنی افراد است. دولت انگلیس همچنین در راستای سیاست‌های ضد مهاجرتی‌اش اعلام کرده، تدابیر شدید قانونی علیه مهاجران غیرقانونی که در این کشور مشغول به کار هستند و نیز کارفرمایان آنها به اجرا گذاشته می‌شود.

تعیین رهبری جدید

بحث جانشینی دیوید کامرون به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر انگلیس از دیگر مسائلی است که احتمالا در نشست منچستر به نحوی مطرح خواهد شد. براساس گزارش‌های منتشرشده، انتظار می‌رود کامرون که تا پیش از انتخابات عمومی سال 2020میلادی که به احتمال زیاد در بهار سال 2019میلادی خواهد بود از رهبری حزب محافظه‌کار کناره بگیرد.

جورج آزبورن وزیر دارایی، بوریس جانسون شهردار کنونی لندن و عضو مجلس عوام، ترزا می وزیر کشور و نیکی مورگان وزیر آموزش و ساجد جواد وزیر تجارت انگلیس ازجمله افراد شاخصی هستند که به عنوان جانشینان احتمالی کامرون شمرده می‌شوند و همگی نیز در کنفرانس منچستر به عنوان سخنران حضور دارند. در این میان شانس آزبورن، جانسون و ترزا می‌ به طور بالقوه بیش از سایر نامزدهای احتمالی برآورد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر