احتمال پرتاب یک ماهواره تا اسفند ۹۴

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۰۶

گروه دانش و فن

در حالی که رییس سازمان فضایی روزشنبه در جمع خبرنگاران با قطعیت و صراحت اعلام کرده بود که امسال قطعا پرتاب ماهواره نداریم، روز گذشته در مراسم هفته جهانی فضا خبر از پرتاب یک ماهواره تا اسفندماه سال جاری داد و گفت: هم‌اکنون نیز فرآیند پرتاب در حال انجام است، با یک مذاکره‌کننده نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و تا دو هفته آینده خبر‌های خوشی را اعلام می‌کنیم. محسن بهرامی با بیان اینکه امروزه دیگر کسی به دنبال ماهواره و پرتاب نیست و این موضوع در داخل کشور دارای هیجان است، گفت: اما به دست آوردن فناوری فضایی مهم است، چرا که بخش عمده مخابرات جهانی را ماهواره‌ها تشکیل می‌دهند. بهرامی با بیان اینکه همه‌چیز نظام‌مند و استاندارد در حال پیش‌روی است، افزود: در حوزه فناوری فضایی نیز طرح‌های خوبی طراحی شده که تا دو هفته آینده خبرهای خوشی را نیز در این عرصه اعلام خواهیم کرد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه از ما انتقاد می‌کنند که در حوزه ناوبری و مکان‌یابی با استفاده از فناوری فضایی اقدامات موثری انجام نداده‌ایم، افزود: این موضوع نیازمند حجم عظیمی از اطلاعات است و کار ساده‌یی نیست.

وی با اشاره به شاخص‌های مدنظر در برنامه ششم توسعه در حوزه فضا گفت: توسعه ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور و نیازمندی حوزه‌ ناوبری کشور از جمله این شاخص‌هاست که در این زمینه در حال افزایش توانمندی‌های فناوری و جذب شرکت‌های دانش‌بنیان بخش فناوری فضایی هستیم. بهرامی با تاکید بر اینکه باید سهم خود را در فناوری فضایی مانند سایر کشورها افزایش دهیم، تاکید کرد: لزومی ندارد برنامه رفتن به کرات دیگر را داشته باشیم؛ استقرار بشر در ایستگاه فضایی، کره مریخ، ماه و ایجاد شبکه حمل‌ونقل بین سیاره‌یی، از جمله برنامه‌های آینده دنیاست و باید ما نیز با این نگاه به سمت آینده حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی فضایی کشور از تدارک مقدمات برای برگزاری نخستین جلسه شورای عالی فضایی کشور و تشکیل کمیسیون راهبردی در این زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده این شورا تشکیل جلسه بدهد. وی با بیان اینکه بخش فناوری فضایی باید در سطوح مختلف کشور احداث شود، گفت: یکی از کاربردهای فناوری‌های فضایی، مدیریت بلایای طبیعی است که حتی می‌تواند برای تشخیص منشا ریزگردها که یکی از موضوعات مهم محیط‌زیست است، مورد استفاده قرار گیرد. بهرامی با اشاره به برنامه‌های آینده هوا و فضا در جهان گفت: استقرار در ایستگاه‌های فضایی، سفر به کره مریخ و ماه و ایجاد شبکه حمل‌ونقل بین سیاره‌یی از برنامه‌های آینده دنیاست. وی گفت: با وجود تلاش برای کسب توانایی ساخت و طراحی ماهواره باید نگاهی به آینده و این موارد داشته باشیم. وی درباره این تناقض گفت: در توسعه نگاه سیستمی داریم و کار ما زیاد حساب و کتاب ندارد و مثل رسانه‌ها هیجان‌زده برخورد نمی‌کنیم، ممکن است امروز بگوییم پرتاب داریم ولی پرتاب نداشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر