60 درصد بازار تولید در اختیار بخش غیرخصوصی

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۰۲

ایفدونا

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو به برخی اظهارنظرها که معتقدند سازمان غذا و دارو «به کاروان دارویی نشانی اشتباه می‌دهد»، پاسخ داد.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی اظهارنظرها که معتقدند سازمان غذا و دارو «به کاروان دارویی نشانی اشتباه می‌دهد»، گفت: آمار 70درصدی سهم شرکت‌های غیرخصوصی اعلامی، مربوط به آمار عددی تولید دارو درکشور بوده و البته با نگاهی به آمار ریالی تولید دارو درکشور مشاهده می‌شود که درحدود 60درصد (57درصد) بازار دارویی کشور در بخش تولید دراختیار بخش غیرخصوصی است و تنها 43درصد آن دراختیار بخش خصوصی است. نتیجه اینکه برای عدد اعلام شده توسط برخی از افراد (31درصد در مقابل 69درصد) مبنایی در منابع داده‌یی یافت نشد.

وی همچنین ادامه داد: حتی در بخش واردات نیز بخش غیرخصوصی با در دست داشتن تنها 3درصد عددی بازار دارویی وارداتی، در حدود 16 درصد ارزش بازار را در دست دارد. سیاست‌های اتخاذشده درحوزه قیمت‌گذاری و حمایت تولید شامل بخش خصوصی و غیرخصوصی بوده و تمایزی بین آنها وجود ندارد، بلکه تمایز‌ها و حمایت‌ها متوجه بخش تولید است. با نگاهی به وضعیت قیمت‌گذاری، در دوسال اخیر جهت‌گیری قیمت داروهای وارداتی، کاهشی و براساس ضوابط و مقایسه با قیمت دارو در کشورهای مرجع بوده و تولید داخل افزایشی بوده و مصداقی برای آزادی عمل این شرکت‌ها در قیمت‌گذاری دارو وجود ندارد.

وی با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده درخصوص سیاست قیمت‌گذاری و ادعای ترغیب بخش خصوصی به ورود درحوزه واردات آنها را صرفا فرافکنی دانست و خاطرنشان کرد: بحث واردات و تولید داخل با بحث خصوصی و غیرخصوصی مورد مغالطه واقع شده است.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش، رشد و توسعه بخش واردات را در مقایسه با بخش تولید علاوه بر سیاست سازمان متبوعش در تسهیل فعالیت بخش‌های مختلف تولید، توزیع و واردات درجهت جلوگیری از انحصار، به دلیل سهولت تاسیس و راه‌اندازی یک شرکت وارداتی و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین برشمرد و با مسلم دانستن اینکه تاسیس یک شرکت تولیدی به مراتب سرمایه بیشتر، زمان طولانی‌تر و الزامات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به یک شرکت وارداتی می‌طلبد با توجه به ماهیت این نوع شرکت‌ها آن را، غیرقابل اجتناب دانست. رشد تعداد شرکت‌ها به هیچ عنوان نمی‌تواند نمایانگر وضعیت بازار و سهم عددی و ریالی بخش تولید و واردات باشد چراکه در نتیجه سیاست‌های حمایتی و تلاش‌های صورت گرفته در سازمان غذا و دارو، روند نزولی ارزش ریالی بازار در بخش تولید به روند صعودی تبدیل شده و روند صعودی ارزش بازار در بخش واردات به روند نزولی مبدل شده است که این روند کاهشی سهم ریالی واردات به تولید، در 15سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

دکتر پیرصالحی می‌گوید: در این صورت آنچه مهم است حجم عددی و ریالی بازار دارو بوده که به نفع بخش تولید درحال افزایش است و بنابراین افزایش تعداد شرکت‌ها به خودی خود اهمیتی نداشته و قابل ارزش‌گذاری نیست. وی درباره رده‌بندی صورت گرفته براساس آمار نامه سال93 نیز بیان داشت: براین اساس رده سوم تا پنجم از نظر ارزش بازار مربوط به سه شرکت تولیدی بوده (کارخانجات داروپخش، عبیدی و فارابی) که همین رده‌بندی در 4سال و 5سال گذشته نشان‌دهنده حضور تنها یک شرکت تولیدی در بین 5 شرکت اول است. بنابراین این امر نیز خود حاکی از به ثمر رسیدن تلاش‌های سازمان غذا و دارو درحمایت از تولید داخل است.

دکتر پیرصالحی در پایان ذکر این نکته را نیز مهم دانست که توجه به گسترش و پیشبرد بخش خصوصی مطابق با سیاست‌های ابلاغی مرتبط با اصل44 قانون اساسی، اهداف چشم‌انداز 20ساله و قانون برنامه پنجم توسعه است که خوشبختانه در طی 5سال گذشته سهم شرکت‌های خصوصی تولیدی درحال افزایش بوده و همان‌طور که در مستندات مشاهده می‌شود، برای نخستین‌بار درچند سال گذشته یک شرکت خصوصی از نظر ارزش بازار، درجمع پنج شرکت برتر قرار گرفته است و نکته حائز اهمیت دیگر ورود شرکت‌های جدید دانش‌بنیان در عرصه تولید بوده که این امر در جای خود بسیار امیدبخش و راه‌حلی کارساز درجهت تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درعرصه تولید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر