نسخه‌پیچی وزارت بهداشت برای 10 میلیون حاشیه‌نشین

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۰۱

گروه غذا و دارو

«باید همچنان برای ارائه خدمات بهتر به مردم به ویژه کودکان تلاش کنیم. یکی از وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور به مردم توجه به حوزه سلامت بود که بعد از روی کارآمدن ایشان، تمام ایرانیان بیمه شدند و خدمات زیادی به ویژه برای روستاییان و حاشیه‌نشینان ارائه شد.» این سخنان دکترسیدحسن هاشمی در دیدار دکتر پیتر سلاما مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در یونیسف است. وزیر بهداشت در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر برای بیش از 30میلیون نفر در مناطق روستایی بیش از 30هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی داریم.» اما خبر خوش وزیر بهداشت برای 10میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور بود. او تاکید می‌کند: «پیش‌بینی می‌کنیم ظرف 6ماه آینده شبکه خدمات بهداشتی - درمانی برای همه آنها ایجاد شود. در دو سال گذشته هزینه‌های درمانی مردم کاهش پیدا کرده است. همه اقدامات با همکاری سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی و تجارب سایر کشورها صورت گرفته است. اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه سلامت فاصله داریم. امیدواریم ظرف 10 تا 15سال آینده، نظام سلامت کارآمدی که انتظار داریم، محقق شود و سازمان یونیسف می‌تواند در ارتقای سلامت به ویژه کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیر به ما کمک کند.»

معاونت وزیر بهداشت در مورد شبکه خدمات بهداشتی - درمانی به «تعادل» می‌گوید: «یک‌سال است که روی این شبکه کار می‌کنیم. از مرحله دوم طرح تحول سلامت حاشینه‌نشینان را دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تهران و... سرشماری کردیم. در حال حاضر هم ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان انجام می‌شود. قطعا تا 6 ماه آینده شبکه خدمات بهداشتی - درمانی تکمیل خواهد شد.»

دکترایرج حریرچی با اشاره به هزینه‌هایی که این طرح برای وزارت بهداشت دارد، می‌گوید: «هزینه‌های این طرح از محل هدفمندی پرداخت نمی‌شود، بلکه از محل پزشک خانواده پرداخت می‌شود. رقم این هزینه‌ها هم بستگی به پیشرفت کار دارد.»

مشاور معاون بهداشت در امور پزشک خانواده نیز در مورد این طرح می‌گوید: «در حال حاضر قریب به 7 میلیون نفر از این 10میلیون خدمات بهداشتی - درمانی دریافت می‌کنند.»

دکترناصر کلانتری در ادامه می‌افزاید: «به هر حال دولت یازدهم، سلامت را در اولویت قرار داده است. منابع تا اندازه‌یی قابل قبول را به عنوان سرانه برای مردم تعیین کرده است، اما با ایده‌آل فاصله داریم. ما براساس آن سرانه به مردم خدمت ارائه می‌کنیم.»

وی با اشار به اینکه طرح بهداشتی - درمانی را برون‌سپاری کرده‌ایم، تاکید می‌کند: «همه خدمات گروه‌های سنی را ارائه می‌کنیم و اگر کسی سراغ این طرح نرود، ما سراغ او می‌رویم. کارشناس تغذیه‌یی و خدمت مشاوره‌یی و سلامت روان، فرزندپروری، کنترل خشم، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همچنین شیوه‌ها و مهارت‌های زندگی را به خانواده‌ها ارائه می‌کنیم.»

دکترسیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در تشریح این طرح در جمع خبرنگاران گفت: «اقلام دارویی در خانه‌های بهداشت روستایی به بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده و به 400قلم رسیده است. برای نخستین بار در شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت، در تمام مراکز بهداشتی، پزشک حضور دارد و این برای مدیران حوزه سلامت افتخارآمیز است. شهر مشهد دارای بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین است. یکی از اقدامات خوبی که شروع شد، پرداختن به حاشیه‌نشین‌هاست که شرایطی بدتر از روستاهای مرزی دارند و از ابتدایی‌ترین خدمات بهداشتی محروم هستند. خوشحالیم در مشهد، همه حاشیه‌نشینان تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته‌اند و به ازای هر هزار نفر، یک کارشناس بهداشت و به ازای هر 45 تا 50هزار نفر، یک مرکز بهداشتی درمانی راه‌اندازی شده و خدمات بهداشتی، دندانپزشکی، مراقبت‌های پیش از بارداری و تغذیه‌یی را به مردم ارائه می‌دهند.

وزیر بهداشت می‌افزاید: «در گذشته به دلیل هزینه‌های زیاد درمانی، کمبود داروها و مشکلات تجهیزات پزشکی، مردم در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی دچار آسیب می‌شدند که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم از 38 درصد به 6 درصد کاهش یافت و برای روستاییان این کاهش به 3 درصد رسید. وی افزود: همچنین مقیمی پزشکان در بیمارستان‌ها، توزیع حدود 4هزار نفر پزشک متخصص در بین بیمارستان‌های کشور و نوسازی بیمارستان‌ها را از جمله اقدامات سال 93 برشمرد.»

هاشمی در ادامه با اشاره به ارائه خدمات سلامت روان در طرح بهداشتی - درمانی حاشیه‌نشین‌ها در کشور تاکید می‌کند: «ما در حوزه سلامت روان، مشکلات زیادی داریم و امکانات کمی در کشور برای این قسمت وجود دارد. تعداد تخت‌های روانپزشکی خیلی کم است و نزدیک 40 هزار تخت در سراسر کشور کمبود داریم. امیدوارم در سال جدید، خیران سلامت و نیکوکاران در این حوزه به بیماران و دولت کمک کنند تا تعداد تخت‌ها افزایش پیدا کند.»

شاید همین گفته دکترهاشمی و تلاش‌های محمدهادی ایازی، قائم‌مقام وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور باعث شد طی یک‌سال نزدیک به 3000میلیارد تومان از سوی خیران و مردم به بخش سلامت روان شود. به گفته دکتر هاشمی «برای نخستین بار در سطح وزارت بهداشت، قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی منصوب شد تا با جلب حمایت نیکوکاران بتوان مشکلات این‌گونه مراکز را مرتفع کرد. بیماران مبتلا به اختلالات اعصاب و روان از نیازمندترین بیماران هستند. به دلیل مزمن شدن این‌گونه بیماری‌ها، هزینه‌های سنگینی برای خانواده‌های بیماران به همراه خواهد داشت و حوزه سلامت باید در این زمینه جدی کمک کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر