بازار معدن

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۹۵

خروج «معدن» از رکود با رشد قیمت جهانی مواد معدنی

تعادل| رییس هیات عامل «ایمیدرو» گفت: قیمت مواد معدنی روند رو به رشد خود را از سرخواهد گرفت. مهدی کرباسیان اظهار کرد: وضعیت معدن در دنیا از سال گذشته، به دلیل رکود ناشی از کاهش تولید و مصرف در چین، در شرایط نامطلوبی قرار گرفته و قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی از جمله شانگهای، طی چند مرحله به‌ شدت کاهش یافته است، به طوری که حتی قیمت سهام شرکت‌های معتبر بین‌الملل همچون گلنکور (Glencore) دچار افت 30درصدی شده و شرکت‌های مختلف بین‌المللی و داخلی، تولید مواد معدنی را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

وی افزود: محصولات معدنی کشور ما به تبع قیمت بازارهای جهانی با کاهش مواجه شده و فعالان معدنی، روزهای نه‌چندان مطلوبی را پشت سر می‌گذرانند. با این حال، روند فعلی رکود بازار مواد معدنی تداوم نخواهد یافت، زیرا با توجه به نیاز دنیا به مواد معدنی و به تبع آن افزایش مصرف این محصولات، بازار مواد معدنی از رکود خارج شده و قیمت‌ها رشد خواهند کرد.

رییس هیات عامل «ایمیدرو» با اشاره به اینکه میزان تولید و مصرف محصولات معدنی ارتباط مستقیمی با توسعه کشورها دارد، تصریح کرد: هر اندازه یک کشوری درصدد توسعه زیرساخت‌های اقتصادی خود باشد، به همان میزان، تولید و مصرف محصولات معدنی نیز در آن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، کشور چین که اکنون در زمره بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات معدنی دنیاست، طی یک دوره 15ساله، ساختارهای اقتصادی خود را متحول ساخت و رشدی جهشی در توسعه ایجاد کرد که در نتیجه مصرف شدید ایجادشده در حوزه‌های مختلف اقتصادی، توانست رشد فزاینده‌یی در تولید محصولات معدنی ایجاد کند.


کاهش بیشتر قیمت مس

در ایران و جهان

تعادل| «با توجه به ادامه‌دار بودن رکود جهانی، احتمال کاهش قیمت مس در بازار جهانی وجود دارد. بر این اساس قیمت مس ایران نیز تحت تاثیر رکود بازار جهانی کاهش پیدا کرده و روی 5هزار دلار مانده و ممکن است پایین‌تر هم بیاید.»

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن بیان این مطلب، عامل اصلی کاهش صادرات و قیمت مس ایران را در بازار جهانی رکود حاکم بر این بازار دانست و گفت: در حال حاضر مس کاتد در دنیا خریدار ندارد و رکود بر این بازار حاکم شده است.

احمد مرادعلیزاده افزود: در دنیا استوک‌های بازار، بیش از 1.5میلیون تن بار کاتد دارند که فروش نمی‌رود؛ بنابراین نه‌تنها کاهش عرضه در بازار نداریم بلکه با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: تجارت مس کاتد در دنیا در رکود کامل است، چراکه مصرف کشور چین کاهش پیدا کرده است. به گفته مرادعلیزاده، تمام شرکت‌های بزرگ دنیا در زمینه تولید مس با شرایط ایجادشده در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی هستند که برای رفع این مشکل و بازگشت مس به قیمت اصلی خود، تولید را متناسب با عرضه کنند. وی با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت مس هنوز هم وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه برآوردها حاکی از ادامه رکود در بازار است، امکان کاهش قیمت وجود دارد. مرادعلیزاده معتقد است: عامل اصلی رکود بازار جهانی، کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان است که این روزها رشد اقتصادی و پروژه‌هایش کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران یادآور شد: 50درصد مس کاتد و بسیاری از فلزات دیگر در چین مصرف می‌شود و رکودی که در چین اتفاق افتاده بر بازار جهانی نیز تاثیر گذاشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر