آغاز عرضه آزمایشی CNG به شناورها در منطقه خلیج‌فارس

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۸۲

شانا

رییس هفتمین کنفرانس سوخت‌های جایگزین، خودرو و CNG گفت: توسعه صنعت CNG یک مزیت نسبی برای صنعت گاز و اقتصاد کشور به شمار می‌رود و از این رو، طرح افزایش دوبرابری حجم عرضه این حامل انرژی پاک در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است. علی شمس‌اردکانی در نشستی خبری در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های توسعه صنعت CNG ایران با یادآوری اینکه پارسال بیش از 4 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد، گفت: در صورتی که توسعه صنعت CNG در ایران انجام نمی‌شد، حجم واردات بنزین به بیش از ٢٥میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می‌کرد.

وی اظهار داشت: انتقال دانش و فناوری در بخش‌های مختلف طراحی و تولید موتورهای پایه گازسوز، کیت و نسل جدید مخازن کامپوزیتی و ساخت برخی از تجهیزات جایگاه‌ها همچون کمپرسورها مهم‌ترین پاشنه آشیل توسعه صنعت CNG ایران در سال‌های پیش روست، گفت: در طول حدود یک دهه گذشته تاکنون با ساخت و توسعه صنعت CNG ایران به بزرگ‌ترین تولید و مصرف‌کننده این انرژی پاک در جهان بدل شده و در شرایط فعلی پس از ایران، کشورهای پاکستان، آرژانتین، امریکا و استرالیا بزرگ‌ترین شبکه‌های عرضه و توزیع CNG جهان را در اختیار دارند.

رییس هفتمین کنفرانس سوخت‌های جایگزین، خودرو و CNG تاکید کرد: در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه انرژی ایران افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و جایگزین کردن این انرژی پاک با انواع سوخت مایع به ویژه فرآورده‌های مختلف نفتی همچون گازوییل، بنزین، نفت سفید و نفت کوره است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها علاوه بر دستاوردهای زیست‌محیطی مزیت اقتصادی و صرفه‌جویی ارزش حاصل از کاهش واردات بنزین را به همراه دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه بیش از ٢١میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های CNG کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد.

قیمت CNG منطقی است

شمس‌اردکانی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت‌های عرضه CNG منطقی است، گفت: فاصله قیمتی ٤٠ درصدی میان قیمت CNG و بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت وجود دارد که به نظر می‌رسد این فاصله قیمتی منطقی است.

وی با یادآوری اینکه قیمت گاز طبیعی به مراتب ارزان‌تر از نفت خام و فرآورده‌های نفتی است، بیان کرد: از این رو با افزایش گازرسانی و به ویژه رشد سهم CNG در سبد سوخت خودروها امکان افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی برای کشور فراهم می‌شود.

رییس هفتمین کنفرانس سوخت‌های جایگزین، خودرو و CNG با اشاره به آغاز عرضه آزمایشی CNG به شناورها در منطقه خلیج‌فارس توسط ایران اظهار داشت: با توجه به بالا بودن حجم قاچاق سوخت مایع، نخستین طرح عرضه CNG به شناورها به صورت پایلوت و آزمایشی در قشم آغاز شده است.

وی مهم‌ترین دلیل توسعه سهم CNG را در ناوگان دریایی و شناورهای کشور به ویژه در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان، مقابله با قاچاق سوخت عنوان کرد و یادآور شد: با توسعه سهم CNG در ناوگان دریایی کشور، به تدریج سهمیه‌های گازوییل شناورها برای مقابله با قاچاق سوخت حذف می‌شود.

شمس‌اردکانی با بیان اینکه برای توسعه کمی و کیفی صنعت CNG، دی‌ماه امسال هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی سوخت‌های جایگزین، خودرو و CNG در تهران برگزار می‌شود، تاکید کرد: سناریوهای جدیدی برای توسعه کمی و کیفی توسعه صنعت CNG همزمان با برگزاری این کنفرانس بین‌المللی تدوین و ارایه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر