تامین55درصد آب مصرفی از منابع زیرزمینی

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۷۸

تسنیم

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از 55درصد از مجموع آب مصرفی کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی آب یک تهدید ملی است.

علیرضا دایمی اظهار داشت: سالانه 94میلیارد مترمکعب درکشور آب مصرف می‌شود که این میزان مجموع مصارف آب در تمامی بخش‌هاست.

وی افزود: از این میزان 52میلیارد مترمکعب از منابع زیرزمینی آب برداشت می‌شود که بیش از 55درصد مجموع مصرف آب کشور است. معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان اینکه باید میزان برداشت‌ها از منابع زیرزمینی آب را کاهش دهیم، گفت: ‌کاهش برداشت‌ها از منابع زیرزمینی آب، با حذف برداشت‌های غیرمجاز و بازنگری روی پروانه‌های بهره‌برداری در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. وی ادامه داد: بیشی از نیمی از دشت‌های کشور در وضعیت بحرانی منابع زیرزمینی آب قرار دارند و این مساله با شورشدن آب چاه‌ها، افت شدید تراز آب و فرونشست زمین‌ها خود را نشان می‌دهد.

دایمی تصریح کرد: برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی آب یک تهدید ملی است؛ خوشبختانه توانستیم در دوسال فعالیت دولت یازدهم یک همگرایی و تعامل خوبی را در سطح دولت برای ساماندهی برداشت‌ها از منابع زیرزمینی آب به وجود آوریم و در این زمینه از همکاری قوه قضاییه نیز بهره خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به هدف احیای منابع زیرزمینی آب، راهی طولانی است که همت همگانی را می‌طلبد؛ تمامی نهادها و سازمان‌های مربوطه زیرنظر شورای عالی آب و درطرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی کشور گرد هم آمده‌اند تا این مهم را به انجام برسانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر