تغییر محسوس فاینانس‌های چینی برای ایران

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۶۹

مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از سفر فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین به ایران خبرداد و بیان داشت: تغییرات محسوسی در فاینانس چین برای پروژه‌های ایران رخ داده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل افت شدید قیمت مواد خام و نفت در بازارهای جهانی، مبادلات تجاری ایران و چین از افت محسوسی برخوردار بوده است به نحوی که پیش‌بینی می‌شود آمار مبادلات تجاری دو کشور در پایان سال جاری میلادی، با حداقل ۲۰ درصد افت مواجه باشد.

حریری افزود: فروش نفت و مواد خام معدنی در مبادلات تجاری ایران و چین نقش پررنگی دارد و به دلیل افت قیمت‌های جهانی، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی، به تراز متعادلی رسیدیم در حالی که تا قبل سال جاری میلادی، ۶۵ درصد از سهم مبادلات تجاری دو کشور، مربوط به ایران و تنها ۳۵ درصد سهم فروش کالاهای چینی به ایران بود. هم‌اکنون این نسبت به ۵۱ درصد به عنوان سهم ایران و ۴۹ درصد به عنوان سهم چین رسیده است.

وی تصریح کرد: در این میان، اگرچه تراز تجاری باز هم به نفع ایران، مثبت است اما افت داشته، و این در حالی است که هم‌اکنون رفت و آمد هیات‌های تجاری به ایران به دلیل این است که اردوگاه غرب، ۶ سال بود که از فضای بازار ایران دور بود ولی کشورهایی همچون هند، چین و روسیه که سال‌های تحریم را هم در بازار ایران حضور داشتند، بازار ایران را به خوبی می‌شناسند و هم‌اکنون خبری از رفت و آمدهای گسترده هیات‌های آنها به ایران نیست.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در ادامه با بیان اینکه بعد از رفع کامل تحریم‌ها، این استعداد وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۱۶ و سال ۲۰۱۷ نرخ مبادلات ایران و چین به‌شدت گسترش یابد، و به 70 میلیارد دلار برسد. بنابر این، تغییرات بسیار مثبت و محسوسی در زمینه گشایش فاینانس چینی برای پروژه‌های ایرانی رخ خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر