اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۸۲

افزایش ناچیز صادرات نفت عراق در ٢٠١٦

رییس شرکت نفت جنوب عراق گفت: صادرات نفت خام عراق از پایانه‌های جنوبی این کشور با رشدی اندک به ٣میلیون و ٢٥٠هزار بشکه در روز در سال ٢٠١٦ خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، محموله‌های صادراتی نفت عراق از بندر بصره که شامل نفت برداشت شده از میدان‌های عظیم تحت کنترل شرکت نفت جنوب عراق و نیز میدان‌های نرسیده با بغداد است در ماه آگوست به روزانه ٣ میلیون و ٢١ هزار بشکه رسید.

بنابراین گزارش، این کشور در حال حاضر در تلاش برای افزایش تولید خود با وجود قیمت پایین نفت است. شرکت‌های فعال خارجی در صنعت نفت عراق اعلام کرده‌اند که شانس کمی برای رشد تولید عراق تا پایان امسال یا حتی پس از آن می‌بینند. این شرکت‌ها این موضوع را پس از درخواست دولت بغداد درباره راه‌های کاهش هزینه‌های تولید عنوان کردند. دولت عراق به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پول کمی برای پرداخت به این شرکت‌ها در اختیار دارد. حیان عبدالغنی عبدالزهرا، رییس شرکت ملی نفت جنوب عراق به رویترز گفت: رشد صادرات نفت خام عراق به افزایش تولید میدان‌های این کشور بستگی خواهد داشت. این افزایش در مراحل مختلف انجام خواهد شد. نظام صادرات آمادگی دارد تا این مقدار نفت یا بیشتر از آن را صادر کند. شرکت‌های خارجی فعال در عراق شامل بی‌پی، شل، اکسون موبیل، انی و لوک اویل می‌شوند. این شرکت‌ها براساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند و نفتی که به دولت عراق تحویل می‌دهند از دولت این کشور پول دریافت می‌کنند. عبدالزهرا گفت: شرکت نفت جنوب عراق هنوز بودجه لازم را برای پرداخت به این شرکت‌ها برای سال بعد دریافت نکرده و انتظار ندارد که تا ٤ ماه آینده هم آن را دریافت کند.


برداشت 72میلیاردی از منابع مالی خارجی در عربستان

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» فاش کرد دولت عربستان در راستای جبران کسری بودجه خود به دلیل کاهش قیمت نفت، بیش از 72میلیارد دلار از دارایی‌های مالی‌اش در خارج از این کشور را برداشت کرده است. ذخایر ارزی خارجی عربستان حدود 71 میلیارد دلار کاهش یافته و این تقریبا معادل مبلغ 8 / 72 میلیارد دلاری است که این کشور از دارایی‌های خود در خارج برداشت کرده است. این روزنامه در ادامه نوشت: در حالی که عربستان به هزینه‌های خود در پروژه‌های اقتصادی و نیز حمله نظامی به یمن ادامه می‌دهد، بانک مرکزی این کشور تامین بودجه از طریق فروش اوراق قرضه در بانک‌های داخلی این کشور با هدف کاهش سریع ذخایر ارز خارجی را برعهده گرفته است. نایجل سیلیتون، رییس اجرایی خدمات بازارهای پولی در شرکت «Inite Kiscovery» نیز گفت: صندوقداران میزان برداشت دارایی‌های این بانک‌ها طی 6ماه گذشته را در حدود 50 تا 70میلیارد دلار تخمین زده‌اند سوال بزرگی که اکنون مطرح است، آن است که چه زمانی این پول به این بانک‌ها باز می‌گردد چرا که این بانک‌ها در سال‌های اخیر به شکل کامل بر سپرده‌های عربستان تکیه کرده بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر