خروج گسترده سرمایه‌های خارجی از مالزی

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۸۰

گروه جهان|

آشوب در بازار اوراق قرضه جهانی که باعث بی‌ارزش شدن ارزهای زیادی در عرصه جهانی شده، شرکت‌های مالزیایی را در معرض خطر ورشکستگی و غیرفعال شدن قرار داده است.

به گزارش مالای میل، براساس تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی آهسته مالزی در سال جاری و افزایش بهای برخی کالاها که به‌شدت به این کشور آسیب رسانده، باعث شده است حدود 40میلیارد دلار از سرمایه‌های خارجی از مالزی به مکانی امن‌تر منتقل شود.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده، خروج اوراق قرضه و کاهش ارزش واحد پول ملی، شرکت بازارهای در حال ظهور را برای انجام تعهدات قروض و وام‌های خود که در سال‌های گذشته میزان بدهی آنها به‌شدت افزوده شد، تحت فشار قرار داده است. در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده بدهی شرکت‌های بازارهای در حال ظهور از سال 2004 تاکنون افزایش یافته و بدهی آنها در مقایسه با یک دهه پیش که حدود 4هزار میلیارد بوده، در سال گذشته به 18 هزار میلیارد دلار رسیده است. برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند بازارهای در حال ظهور در 12 تا 24ماه آینده از جمله مکان‌های هستند که سرمایه‌گذاری در آنها به ندرت انجام می‌شود. ارزش هر رینگیت (واحد پول ملی مالزی) در برابر دلار امریکا به 4.45 رسید که در مقایسه با نرخ 3.2 سال گذشته با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است. عامل نخست این کاهش بهای جهانی نفت و پس از آن بحران سیاسی این کشور است. طبق تحلیل‌های منطقه‌یی، کاهش ارزش رینگیت مالزی تعادل تجارت یا افزایش صادرات را در نیز پی نداشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر