زد وبند عربستان برای ریاست شورای حقوق بشر

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۷۸

گروه جهان|

بسیاری هنوز از انتخاب عربستان سعودی به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال2013 آن هم با سوابقی ناامیدکننده در این عرضه متعجب هستند، حالا اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهند که توافقی پنهانی با دولت انگلیس در وقوع این مساله نقش موثری داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، اعلامیه هفته گذشته نیز که طی آن عربستان سعودی به عنوان رییس یکی از نهادهای‌ مشاوره‌یی شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد، باز هم بسیاری را متحیر کرد. با توجه به تداوم بمباران ازسوی سعودی‌ها و برنامه‌های این کشور برای اعدام دگراندیش سیاسی 17ساله، دولت سعودی به نظر می‌رسد به سختی می‌تواند به بنر عدالت اجتماعی شباهت داشته باشد.

این انتخاب اکنون سوالات جدیدی را درباره این موضوع ایجاد کرده است که ریاض حتی چگونه در وهله اول به عضویت شورای حقوق بشر درآمده است؟ اسناد دیپلماتیک ویکی‌لیکس که در ماه ژوئن افشا شد و اخیرا به دست دید‌بان سازمان ملل و استرالیایی‌ها رسیده است نشان می‌دهد که انگلیس طی توافقی با دولت عربستان تضمین کرده بوده که دوکشور در سال2013 به عضویت شورای حقوق بشر درمی‌آیند. در یکی از این اسناد آمده است که براساس این توافق طرفین به حمایت متقابل از یکدیگر متعهد شدند. به این ترتیب عربستان از کاندیداتوری انگلیس برای عضویت در این شورا طی سال‌های 2014 تا 2015 حمایت می‌کند و درعوض لندن از کاندیداتوری ریاض. یکی دیگر از اسناد نشان می‌دهد که دولت انگلیس احتمالا برای تضمین نتیجه کاندیداتوری عربستان در عضویت شورای حقوق بشر برای دوره 2014 تا 2016، 100هزار دلار رشوه دریافت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر