تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۷۳

درمان صرع امکان‌پذیر است

تعادل| دبیر دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع در پاسخ به اینکه آیا صرع درمان‌پذیر است یا خیر، گفت: در پزشکی بیماری‌هایی چون قند، فشارخون، روماتیسم و ‌ام‌اس درمان قطعی ندارند و تنها کنترل می‌شوند، اما بیماری صرع درمان‌پذیر است. طول درمان بیماری صرع نیز بستگی به نوع آن دارد و از دو تا پنج سال به طول می‌انجامد. به گزارش روابط‌عمومی انجمن صرع ایران، احمد نگهی از برگزاری دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: این کنگره از سی‌ام دی تا دوم بهمن‌ماه پذیرای متخصصان از گروه‌های مختلف به ویژه نورولوژی، نورولوژی اطفال، روانپزشکان، طب اورژانس و جراحی اعصاب است.دبیر دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع با بیان اینکه صرع شایع‌ترین بیماری نورولوژی اطفال است، عنوان کرد: صرع همچنین دومین بیماری شایع نورولوژی بزرگسالان در دنیاست. بنابراین لازم است به صورت جدی به آن توجه شود. وی افزود: به ویژه اگر درمان بر اساس نوع صرع درست انتخاب شود، بهبودی کامل را به دنبال دارند. دوره درمان بیماری صرع نیز بستگی به نوع آن دارد و از دو تا پنج سال به طول می‌انجامد. خط اول درمان صرع داروست، اما در برخی فرم‌های خاص اگر صرع به دارو جواب ندهد، جراحی انجام می‌شود.


کالای وارداتی غیراستاندارد مرجوع می‌شود

ایسنا | رییس سازمان ملی استاندارد گفت: سازمان ملی استاندارد در مقابل ایمنی و سلامت مردم مسوول است و اجازه نمی‌دهد توزیع کالاهای وارداتی غیراستاندارد سلامت شهروندان را تهدید کند و کالاهای خارجی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند را به کشور مبدا برمی‌گرداند. نیره پیروزبخت گفت: سازمان ملی استاندارد توجه و دقت زیادی در کنترل کالاهای وارداتی به کشور دارد و اجازه نمی‌دهد کالاهای بی‌کیفیت خارجی به مصرف مردم برسد. وی افزود: براین اساس بدون اغراق باید گفت که تعداد کالاهای خارجی که مشمول استاندارد اجباری هستند از تعداد کالاهای ایرانی بیشتر است. پیروزبخت ادامه داد: شرکت‌های بازرسی سازمان استاندارد در کشورهای مختلف مستقر هستند و وظیفه صدور گواهینامه صادرات و کنترل کیفیت کالاهای وارداتی به کشور را به عهده دارند. پیروزبخت گفت: تاکنون محموله‌های زیادی از کالاهای وارداتی به استان‌های مختلف از جمله البرز به دلیل عدم رعایت فاکتورهای استاندارد ایران به کشورهای مبدا و تولید‌کننده بازگردانده شده است. وی ادامه داد: هر از گاهی شاهد انتشار ارجاع محموله‌هایی از کالاهای وارداتی به کشورهای مختلف در جراید هستیم که این نشان‌دهنده جدیت سازمان ملی استاندارد در کنترل کیفیت این کالاهاست.


داروی بدون نسخه

و شیوع اختلالات خواب

مهر| رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران، نسبت به فروش بدون نسخه داروهای خواب‌آور و آرامبخش در داروخانه‌ها هشدار داد و گفت: تهیه دارو بدون نسخه پزشک از علل عمده شیوع اختلالات خواب در جامعه است. احمد جلیلی در آستانه برپایی سی‌و‌دومین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران که با موضوع اختلالات خواب در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، افزود: از آنجا که اختلالات خواب نه یک بیماری که یک علامت تلقی می‌شود که از وجود یک مشکل جسمی یا مشکلات روانی در افراد خبر می‌دهد، تنها در صورت درمان علت بی‌خوابی می‌توان نسبت به درمان آن اقدام کرد که این مساله در تخصص روانپزشکان است. وی با اشاره به اینکه در دستور مصرف برخی داروهای خواب‌آور قید شده که تنها به مدت ۱۰ روز ‌باید از این داروها استفاده شود، اظهار داشت: در مواقعی برخی افراد بدون توجه به نحوه صحیح مصرف، این داروها را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرده، سال‌ها از آن استفاده می‌کنند که این روند منجر به اعتیاد به دارو و مزمن شدن بیماری‌شان می‌شود. به گفته رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران، بیماری‌های روانی، مشکلات جسمی، نامساعد بودن مکان و شرایط خواب، سرما، گرما، آلودگی‌های صوتی و سروصدای اطرافیان از عمده علل اختلال خواب به‌شمار می‌رود.


غربالگری تغذیه‌ ایرانیان حاشیه‌نشین

ایسنا| رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت غربالگری تغذیه ساکنان حاشیه شهرها و روستاها در قالب طرح تحول بهداشت خبر داد. زهرا عبداللهی درباره برنامه اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در طرح تحول بهداشت در حاشیه شهرها گفت: در طرح تحول نظام سلامت در بحث برنامه‌های خدمات تغذیه‌یی تحولی اتفاق افتاده است. در مراکز جامع خدمات سلامت کارشناسان تغذیه به کارگرفته شده‌اند و خدمات آموزش و مشاوره تغذیه و ارائه رژیم غذایی برای بیمارانی که از طریق پایگاه‌های سلامت ارجاع داده می‌شوند، ارائه می‌شود. مشاوره‌ها و خدمات لازم به مبتلایان بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، اضافه وزن و چاقی، قلبی -عروقی، فشارخون و چربی خون بالا نیز به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی همچنین شایع‌ترین مشکل 50درصد از افرادی که برای دریافت خدمت مراجعه می‌کنند را چاقی و اضافه وزن اعلام کرد و ادامه داد: گزارش‌هایی که تاکنون از این مراکز رسیده، نشان می‌دهد شایع‌ترین مشکل در افرادی که برای دریافت خدمت مراجعه می‌کنند، بحث اضافه وزن و چاقی است. بر اساس فرم‌های غربالگری که تنظیم شده است، الگوی غذایی، قد و وزن و BMI آنها ارزیابی می‌شود. مشکل 50درصد کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند اضافه وزن و چاقی است که اگر بیمار باشند اول به پزشک و بعد به کارشناس تغذیه ارجاع داده می‌شوند و اگر نباشند مستقیم نزد کارشناس تغذیه می‌روند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر