چین و هند در طمع «راه ابریشم»

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۶۷

گروه حمل ‌و نقل وخودرو

« قرارگیری ایران در یکی از کریدورهای مهم جهانی که از قدیم راه ابریشم نامیده شده و موقعیت استراتژیکی که از لحاظ آب‌های آزاد در منطقه دارد، توجه کشورهای منطقه را به ایران جلب کرده و کشورهایی مثل چین و هند را برآن داشته تا از این موقعیت استفاده کنند و البته که ایران در بازسازی جاده ابریشم «محور» قرار گرفته و باید از این ظرفیت استفاده شود.»این یکی از مطالب مهمی بود که در مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور وزیر راه و رییس شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد. در این گردهمایی، بر مزیت‌های دریایی ایران تاکید و اعلام شد: ایران دارای 2700کیلومتر مرز آبی در دریای خرر، دریای عمان و خلیج‌فارس است و دارا بودن مرزهای دریایی طولانی و دسترسی به آب‌های آزاد باعث شده تا کشورهای منطقه در فکر دستیابی به این ثروت باشند. ازسوی دیگر دو کشور چین و هند به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان برای احیای راه ابریشم و دسترسی به آب‌های گرم در خلیج‌فارس و دریای عمان اهمیت زیادی قائل هستند لذا ایران نیز باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود باید در بازآرایی جدید منطقه‌یی نقش مهمی ایفا کند. این چکیده سخنانی بود که وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر آن، بر اهمیت آب‌های آزاد صحه گذاشت. وزیر راه با هشدار به بهره‌برداری خارجی‌ها به‌خصوص هند و چین از ظرفیت آب‌های آزاد ایران در دوره غفلت ایران از این ظرفیت‌ها، تاکید کرد: کشورهای هند و چین توجه خاصی به کریدور ابریشم دارند؛ بنابراین تیزهوشی و نگاه ما به منطقه و داشتن راهکار استراتژیک امری ضروری است. اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز بر اهمیت آب‌های آزاد در کشور تاکید کرد. وی در این مراسم، با محوریت قرار دادن بحث توسعه بنادر مختلف کشور گفت: استفاده از دریا و ظرفیت‌های اقتصاد دریایی و ایجاد مراکز جدید صنعتی بدون شک در توسعه سواحل جنوبی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا بتوانیم سواحل مکران را با اقتصاد متکی به دریا توسعه دهیم. محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم بر توسعه سواحل برای اقتصاد ملی کشور تاکید کرد و از تمامی سازمان‌ها و نهادها خواست با مسوولیت رییس‌جمهوری اقدامات لازم را برای توسعه سواحل مکران به‌عمل آورند.


استفاده بهینه از آب‌های آزاد

وزیر راه‌و‌شهرسازی در این مراسم، از حضور ایران در صندوق سرمایه‌گذاری چین برای بازسازی راه ابریشم خبر داد و گفت: احداث این کریدور اتفاق بزرگی است و هدف ایران از سرمایه‌گذاری در این صندوق افزایش سهم خود در این اتفاق بزرگ است. وزیر راه‌وشهرسازی افزود: هند و چین تلاش می‌کنند از طریق ایران به آب‌های گرم خلیج‌فارس دست یابند، درحالی که ما باید از این ظرفیت خود استفاده بهینه داشته باشیم. عباس آخوندی اظهار کرد: بخش دریایی کشور، بازار جهانی بزرگی است که باید از ظرفیت آن استفاده شود. وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در مقطعی هستیم که نیاز به تجدیدنظر کلی از نظر امنیت، تجارت و توسعه ملی داریم. وی بیان کرد: در منطقه‌یی قرار داریم که بسیار پرآشوب است و وضعیت همسایه‌های ما خوب نیست، در کشورهایی نظیر سوریه و عراق و یمن مشکلاتی وجود دارد و درواقع منطقه‌یی پرمعضل از نظر امنیتی داریم.


فصل تازه نظام امنیتی منطقه

آخوندی افزود: همه قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش موافقت برجام درواقع با صراحت قدرت ایران را به رسمیت شناختند و اعلام کردند که بدون ایران امکان تامین امنیت منطقه‌یی وجود ندارد. وی اظهار داشت: همه دنیا، ایران را به‌عنوان قدرت دریایی مسلط منطقه پذیرفته‌اند. فصل تازه‌یی از نظام امنیت منطقه‌یی شروع شده است که در امنیت جهانی تاثیر جدی دارد. وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه توجه به ابعاد امنیتی منطقه مهم است، گفت: داستان فقط توافق یک کشور با 5کشور دیگر نیست بلکه نظم امنیت منطقه‌یی جدید است. ایران به‌عنوان قدرتی بزرگ پس از 35سال به رسمیت شناخته شده است و دنیا می‌خواهد با این قدرت بزرگ گفت‌وگو کند و به توافق جدید برای امنیت منطقه برسد. آخوندی بیان کرد: باید از این فرصت ایجاد شده برای رشد امنیت منطقه استفاده کرد؛ لازم است موقعیت ایران در اقتصاد، امنیت و سیاست دریایی بررسی شود. وی عنوان کرد: برجام یک نظام‌واره بود که به ما آموزش داد اگر به‌دنبال سیاست برد-برد برویم، با هزینه کمتر، منافع ملی و منطقه‌یی تضمین می‌شود.


اهمیت ویژه چابهار و مکران

وی تاکید کرد: کشورهای هند و چین توجه خاصی به کریدور ابریشم دارند، بنابراین تیزهوشی و نگاه ما به منطقه و داشتن راهکار استراتژیک امری ضروری است. وی بر لزوم توسعه سواحل مکران اشاره و اظهار کرد: این موضوع محلی و منطقه‌یی نیست بلکه اتفاقی در سطح قدرت منطقه‌یی جهانی است. وزیر راه‌وشهرسازی گفت: اگر بخواهیم مزیت رقابتی را در منطقه افزایش دهیم باید در این بازار آبی نقش اساسی داشته باشیم. وی گفت: چابهار تنها بندر نمی‌خواهد بلکه شهر پررونقی لازم دارد و منطقه مکران هم در کنار ساخت بندر، نیازمند اسکان مدرن است تا به کانون جمعیت تبدیل شود. وی گفت: در حال حاضر میزان تراکم نفر در کیلومتر مربع در سواحل جنوبی کشور کمتر از 5نفر است که در این باره باید فکری اندیشیده شود.


سواحل جنوب توسعه نیافته‌اند

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم گفت: سازمان جهانی دریانوردی امسال را سال آموزش در بخش دریانوردی نام‌گذاری کرده است. وی با بیان اینکه 8مرکز آموزش دانشگاهی دریانوردی در کشور داریم، گفت: همچنین 57مرکز آموزش حرفه‌یی دریانوردی در کشور فعالیت می‌کنند که نشانگر توجه کشور به موضوع دریانوردی است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: این مراکز تجهیز شده‌اند تا دریانوردانی تربیت کنند که در دنیا بهترین باشند، ضمن آنکه فعالیت این مراکز با شعار سازمان جهانی دریانوردی همسو است. ترکان بیان کرد: 5منطقه از 7منطقه آزاد کشور دریایی است؛ در هر حوزه که اقتصاد پررونق باشد، جمعیت به دور آن جمع می‌شود، اما در سواحل جنوب هیچ‌یک از 20شهر بزرگ کشور قرار ندارد. درواقع بنادر جنوبی کشور توسعه نیافته‌اند، درحالی که در دنیا مناطق توسعه‌یافته در کنار بنادر هستند.


پوشش انسانی، معضل بزرگ سواحل

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: در سواحل جنوب ایران تمدن‌هایی وجود داشت که بنابر حوادث تاریخی از بین رفت. در این باره می‌توان به بندر سیراف اشاره کرد که در گذشته منطقه‌یی پررونق بود، اما امروز حتی نام این بندر را هم نمی‌شناسند. ترکان ادامه داد: به هر حال ممکن است چنین مشکلی باز تکرار شود و تمدن‌های امروز دیگر فردا نباشند. مشاور عالی رییس‌جمهور یادآور شد: مناطق آزاد جاسک و بوشهر دو ظرفیت جدید هستند که به ظرفیت اقتصادی جنوب افزوده می‌شوند. وی اظهار داشت: تصمیماتی برای توسعه سواحل جنوب اتخاذ شده که راهبردی است و در توسعه و رشد مناطق آزاد تاثیرگذار خواهد بود.


تشکیل کمیته‌ توسعه سواحل

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم گفت: لازم است رییس‌جمهور خود با ایجاد کمیته‌یی مسوولیت توسعه سریع سواحل کشور را بپذیرد. وی افزود: توسعه دریایی، ترانزیت و سواحل موردتوجه و تاکید دولت است. همچنین وی با بیان اینکه ‌در گذشته دچار عقب‌افتادگی تاریخی در توسعه سواحل کشور بودیم، گفت: امروز باید این امر جبران شود. سعیدنژاد اظهار کرد: 5790کیلومتر ساحل با احتساب جزایر در کشور داریم اما از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود. وی گفت: ‌متاسفانه محروم‌ترین مناطق کشور باوجود ظرفیت بالای بنادر، همین مناطق ساحلی هستند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: برای توسعه سواحل عزم ملی و سازماندهی قوی لازم داریم. رییس‌جمهور هم باید مستقیما خود مسوولیت توجه به سواحل را در قالب کمیته‌یی بپذیرد؛ ضمن آنکه در برنامه ششم همه سازمان‌ها با نگاه مسوولانه به توسعه سواحل کشور اهتمام ورزند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر