تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۵۷

روز آتش‌نشان در منطقه ویژه پتروشیمی

پت‌زون به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به مناسبت روز ایمنی و آتش‌نشانی، مراسمی با حضور مدیرعامل و مسوولان این سازمان، روسا، کارشناسان و آتش‌نشانان واحدهای HSE شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه در تالار آفرینش برگزار شد. رژه ناوگان خودرویی آتش‌نشانی، ایمنی و اورژانس نخستین برنامه این روز بود که با حضور ده‌ها خودرو عملیاتی امور HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکت‌های مستقر در این منطقه از مقابل ساختمان مرکزی آتش‌نشانی آغاز و چند کیلومتر آن طرف‌تر در میدان آزادی در حضور مدیران این منطقه به پایان رسید. در ادامه مراسم آن غلامرضا کشکولی، سرپرست HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پیام وزیر نفت را قرائت کرد.

در این مراسم طی تشریفات خاصی از حاج ستار شنیور نصاری، سرآتش‌نشان بازنشسته‌یی که در حادثه منا فوت شده بود، تجلیل شد و تیمی از آتش‌نشانان این سازمان به نشان احترام، تاج گلی را در جایگاه ویژه و مقابل شرکت‌کنندگان مستقر کردند.

در ادامه این مراسم از آتش‌نشانان، کارشناسان، افسران، روسا، واحدها و شرکت‌های برتر ایمنی شرکت‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اهدای تندیس و لوح تقدیر قدردانی به‌عمل آمد.


برگزاری نخستین همایش منطقه‌‌ای خوردگی

نیپنا نخستین همایش منطقه‌یی خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی صبح روز گذشته در سالن آپادانا شرکت پتروشیمی جم با حضور اساتید، متخصصان، دانشجویان و کارکنان شاغل در صنعت برگزار شد. در این همایش تخصصی پس از خیر مقدم مدیر روابط عمومی پتروشیمی جم، رییس مجتمع این شرکت در زمینه برگزاری سمینارهای تخصصی به صورت دوره‌یی خبر داد و در مورد ارتباط با صنایع پایین‌دستی و اهمیت خوردگی در منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس به سخنرانی پرداخت. با آغاز سمینار مهندس جعفری، رییس خدمات فنی شرکت پتروشیمی جم با طرح مشکلات خوردگی در مجتمع پتروشیمی جم به تشریح اداره بازرسی فنی این شرکت پرداخت و در زمینه مدیریت خوردگی در این مجتمع توسط این اداره اسلاید‌های خود را ارائه کرد. در ادامه همایش دکتر محمدعلی گلعذار، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر ارتباط دانشگاه با صنعت در مورد مانیتورینگ خوردگی به ارائه مطالب علمی و تخصصی پرداخت. همچنین در ادامه مهندس علیرضا احمدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی اندیمشک با موضوع «خوردگی و ایمنی در صنایع پتروشیمی» مطالب ارزشمندی در این زمینه مطرح کرد و با تاکید بر اهمیت خوردگی در مجتمع‌های پتروشیمی و توجه به آن، تجربیات خود را در اختیار شرکت‌کنندگان همایش قرار داد. براساس این گزارش دکتر رضا جواهر، رییس رصدخانه خوردگی و مشاور عالی پژوهشگاه شاخص پژوه، رییس دپارتمان خوردگی شرکت فرانگر زرفام همچنین مدرس بین‌المللی خوردگی به ارائه دیدگاه‌های خود در مورد مدیریت خوردگی و ناسازگاری مفهومی بین آنچه در ادبیات بین‌المللی خوردگی مطرح است با معادل آن در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران و نقش مدیریت دانش خوردگی اسلایدهایی ارائه کرد. در پایان نوبت صبح همایش منطقه‌یی خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، مهندس سیدحیدر خدامراد، کارشناس ارشد بازرسی خوردگی پتروشیمی جم به موضوع شکست ناشی از خوردگی scc پرداخت و مهندس امیر حنانی از شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران موضوع مدیریت ریسک خوردگی در واحد‌های الفین را مورد بررسی قرار داد.

در حاشیه همایش نمایشگاه فنی و تخصصی و گالری عکس در زمینه خوردگی پیش‌بینی شده بود که در کنار آن شرکت‌های تخصصی با ایجاد غرفه‌هایی اختراعات و سوابق علمی و فنی خود را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دادند.


بازگشت رانت نتیجه خروج پتروشیمی از بورس

ایرنا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس به طور جدی درحال بررسی بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران که تنها ماحصل آن بازگشت رانت‌های عظیم به صنعت پتروشیمی است، هستند. محمد بیاتیان روز چهارشنبه افزود: بحث غیرکارشناسی خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به بهانه تامین آسان مواد اولیه و انعقاد قراردادهای بلندمدت بین واحدهای تولیدی و پتروشیمی پس از چندین بار تلاش بی‌نتیجه، کماکان پیگیری می‌شود که به اعتقاد بنده این تلاش‌ها نمونه بارز لابی قدرتمند برخی دلالان صنعت پتروشیمی است. وی افزود: مشکلات ایجاد شده درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در شرایطی است که در صورت خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران دوباره با چالش جدیدی در رابطه با تعیین نرخ خوراک روبه‌رو می‌شویم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه رانت‌های عظیمی پشت تلاش عده‌یی از فعالان بازار پتروشیمی برای خروج معاملات از شفافیت بورس کالاست، گفت: حتما بحث‌های غیرمنطقی مطرح شده در مورد خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح خواهیم کرد تا یک بار برای همیشه به تلاش‌های غیرعقلایی و دور از منافع ملی پایان دهیم. وی در پایان اظهار کرد: دلایلی که تاکنون در رابطه با خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا مطرح شده به هیچ عنوان قانع‌کننده نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر