یک‌هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۵۶

«پتروشیمی خصوصی یا دولتی؛ دغدغه اروپایی‌ها»، «چشم بازار پلیمری آسیا به تقاضای رو به افزایش هندی‌ها»، «تاخیر؛ بهای ایرانی‌سازی پتروشیمی»، «اثرات و عواقب نرخ خوراک، دولت را دست به عصا می‌کند» و «بی‌نظمی حاکم بر بازار داخلی پلیمر، سدی پیش روی صادرات» عنوان گزارش‌های اصلی صفحه پتروشیمی «تعادل» در هفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخشی از این گزارش‌ها را می‌خوانید.


شنبه 4 مهر| پتروشیمی خصوصی یا دولتی؛ دغدغه اروپایی‌ها

با عبور برجام از سد کنگره و آخرین بررسی‌های مجلس ایران به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای اجرایی شدن توافقنامه‌ هسته‌یی میان ایران و 6 قدرت جهانی آغاز شده است. اما بیش از دو ماهی که از اعلام توافق گذشته است هیات‌های اقتصادی فوج فوج از نقاط مختلف جهان خصوصا از اروپا به سمت اقتصاد ایران گسیل شده‌اند. می‌توان گفت که فصل مشترک تمامی این دیدارها اولویت سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران علی‌الخصوص صنعت پتروشیمی بوده است.


یک‌شنبه 5 مهر| چشم بازار پلیمری آسیا به تقاضای رو به افزایش هندی‌ها

ضعف اقتصاد چین تاثیر خود را بر بازارهای مختلف از جمله بازارهای جهانی پلیمری گذاشته است. بررسی «تعادل» از گزارش تحلیلی پلاتس درباره بازار تولیدات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد بازار آسیا و خاورمیانه اکنون از چین قطع امید کرده و چشم به تقاضای رو به افزایش هند دوخته‌اند. قیمت صادراتی پلی‌اتیلن سبک ایالات متحده توسط فعالان بازار در وضعیت ثبات رو به افزایش گزارش شده‌اند که ناشی از سخت بودن دسترسی به «رزین» تلقی شده است. البته از سوی دیگر برخی از فعالان بیان کرده‌اند که محصولات در دسترس بوده اما کساد حاکم بر بازار؛ عرضه‌کنندگان را به بالا بردن پیشنهادی خود ترغیب کرده است.


دوشنبه 6 مهر| تاخیر؛ بهای ایرانی‌سازی پتروشیمی

قطر کشوری ثروتمند در زمینه منابع هیدروکربنی به خصوص گاز طبیعی است. ذخایر گاز این کشور حدود 900تریلیون فوت مکعب است. قطر کشوری است که اقتصاد آن اساسا بر بخش نفت و گاز بنا شده است. ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 1991 حدود 7.4میلیارد دلار بود. این رقم در سال 2001 به بیش از 16میلیارد دلار و در سال 2002 به بیش از 17میلیارد دلار رسید. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 به بیش از 211میلیارد دلار یعنی حدود نصف تولید داخلی همسایه بزرگ خود یعنی ایران رسیده است. این در حالی است که مساحت این کشور حدود 0.7 مساحت ایران است و این کشور حدودا مساحتی به اندازه استان قم دارد. همچنین جمعیت این کشور نیز حدود 2میلیون و 200هزار نفر است. این ارقام نشان از پیشرفت شگرف این کشور در افزایش تولید ناخالص داخلی خود دارد. این افزایش GDP با تمرکز بر افزایش صادرات LNG، افزایش صادرات گاز از طریق خط لوله و توسعه بخش پتروشیمی این کشور اتفاق افتاده است.


سه‌شنبه 7 مهر| اثرات و عواقب نرخ خوراک، دولت را دست به عصا می‌کند

اردیبهشت‌ماه سال جاری، عباس شعری‌مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اعلام نرخ خوراک در خردادماه می‌گفت؛ چنین اظهارنظری از سوی او قطعا برگرفته از اطلاعاتی بود که در اختیار داشت اما در ادامه روند اتفاق‌های پشت پرده جلو این واقعه را گرفت. حالا از خردادماه نیز بیش از 3 ماه دیگر گذشته و تقریبا کاسه صبر همه لبریز شده است. از مدیران مجتمع‌های پتروشیمی گرفته تا نمایندگان مجلس، روزی نیست که اظهارنظری جدید در این زمینه مطرح نشود. هفته گذشته انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پتروشیمی با برگزاری نشست خبری نسبت به عدم اعلام نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی اعتراض کرد. اعضای این انجمن در این نشست خبری بارها از خبرنگاران حاضر خواستند که این مساله را از طریق وزارت نفت پیگیری کرده و از بیژن زنگنه وزیر نفت در این باب پرس‌و‌جو کنند.


چهارشنبه 8مهر| بی‌نظمی حاکم بر بازار داخلی پلیمر، سدی پیش روی صادرات

صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در ایران اکنون ظرفیت جذب 7میلیون تن از تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی را دارند. اما به واسطه سیکل معیوبی که در به نتیجه رسیدن پروژه‌های استحصال گاز وجود دارد؛ مجتمع‌های پتروشیمی همواره با تاخیر مواجه شده و صنایع پایین‌دستی نیز به تبع آنها به سمت رکود و تعلیق کشیده می‌شوند. بررسی‌ها از آمار معاملات صورت گرفته در بازار پلیمری اغلب اوقات حاکی از این است که کفه تقاضا بیشتر از کفه عرضه بوده و بسیاری از پتروشیمی‌ها یا توان عرضه قابل توجه را ندارند یا در برخی موارد مانند سال گذشته صادرات را که موجب سودهای کلان بیشتری خواهد شد به عرضه محصولات در بورس ترجیح می‌دهند. این صنایع که موجب اشتغال قابل توجه و توسعه اقتصاد کشور در سطوح خرد می‌شوند اساسا یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ایجاد و توسعه صنعت پتروشیمی در ایران بوده‌اند که به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر