کاهش 85 درصدی آلاینده‌های تبخیری بنزین

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۵۴

ایلنا

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش پدیده گردوغبار دراکثر نقاط کشور، عرضه و توزیع سوخت غیراستاندارد و وجود مواد شیمیایی خطرناک است به‌طوری که در طول چند سال گذشته حدود 6میلیارد دلار برای تولید بنزین با استاندارد یورو۴ در پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

علی‌ رجبی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درهمایش ملی جایگاه‌داران سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به آخرین وضعیت تعریف استاندارد جدید برای عرضه بنزین در جایگاه‌ها گفت: درشرایط فعلی مصرف بالای سوخت به ویژه انواع سوخت‌های غیراستاندارد درکشورهای مختلف جهان منجر به بروز پدیده‌هایی همچون شیوع گسترده سرطان، بارش باران‌های اسیدی، مشکلات و چالش‌های متعدد بهداشت و سلامت برای شهروندان، گرم شدن کره‌زمین و بروز پدیده گردوغبار شده است. وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش پدیده گردوغبار دراکثر نقاط کشور، عرضه و توزیع سوخت غیراستاندارد و وجود مواد شیمیایی خطرناک است به‌طوری که درطول چند سال گذشته حدود 6میلیارد دلار برای تولید بنزین با استاندارد یورو۴ در پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است. رجبی تصریح کرد: عرضه بنزین با استاندارد یورو۴ اتحادیه اروپا نقش غیرقابل انکاری در کاهش آلودگی در تهران و اکثر کلان‌شهرهای کشور داشته است. وی افزود: در تهران و 6 کلان‌شهر دیگر کشور بنزین یورو۴ عرضه و توزیع می‌شود و قرار است در سایر کلان‌شهرها هم با انجام واردات، بنزین یورو۴ هم در این مناطق عرضه شود. رجبی با اشاره به تعریف استاندارد جدید بنزین از طرف دولت گفت: سال گذشته دولت مصوبه‌یی را برای توقف عرضه بنزین پتروشیمی و جمع‌آوری بخارات بنزین از سطح جایگاه‌ها تعریف کرد. وی گفت: براساس استاندارد تعریف شده در دولت، باید در یک لیتر بنزین، حجم بنزن کمتر از یک‌درصد، الفین‌‌ها سهم ۱۸درصدی و سهم حجمی آروماتیک‌ها ۳۵درصد باشد. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس آخرین نمونه‌گیری انجام شده، در ۴۹درصد جایگاه‌ها سهم بنزن کمتر از یک‌درصد، در ۳۳درصد جایگاه‌ها سهم بنزن بین ۱ تا ۱.۵درصد و در ۱۸درصد باقی‌مانده سهم بنزن حدود 2درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه براساس این آزمایش، در ۵۶درصد جایگاه‌های سوخت کشور، حجم آروماتیک‌ها در ترکیب بنزین کمتر از ۳۵درصد حجمی بوده است، گفت: در ۴۴درصد باقیمانده جایگاه‌ها هم سهم آروماتیک‌ها در مرز استاندارد قرار داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر