اقبال بازیگران مالی از اوراق خزانه

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۴۹

گروه بورس علی رمضانیان

روز گذشته پس از دو نوبت تمدید بازار اوراق اسناد خزانه به قیمت هر ورق 900هزار و 500ریال به مشتریان عرضه و معادل 383هزار و 837ورق از 400هزار اوراق آن به فروش رفت.

به گزارش «تعادل»، این اوراق در راستای سیاست‌ دولت مبنی‌بر فعال کردن بازار بدهی‌ دولتی منتشر و پرداخت تعهدات ناشی از اوراق اسناد خزانه اسلامی در فرابورس از سوی دولت تضمین شده است.

درخصوص روند عرضه روز گذشته اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، رییس اداره عملیات بازار فرابورس ایران در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشت: حداقل حجم اوراق در عرضه اولیه 400هزار ورقه تعیین شده بود که از سوی دارندگان این اوراق تعهد شد و از این میزان 383هزار و 837ورقه اسناد خزانه اسلامی مورد معامله قرار گرفت.

بهنام محسنی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در فرآیند عرضه اولیه این اوراق تصریح کرد: دیروز در دوره سفارش‌گیری حدود یک‌میلیون ورقه تقاضا با نرخ‌های متفاوت در سامانه معاملات ثبت شده بود که این وضعیت حاکی از اقبال بازار به این ابزار جدید مالی است.

وی افزود: معاملات اسناد خزانه اسلامی از روز شنبه در نماد «اخزا 11» به صورت عادی و پیوسته انجام می‌شود و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از بانک‌ها، نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند در هر کد معاملاتی تا حدنصاب تعیین‌شده در روز خرید و فروش انجام دهند.

به گفته محسنی، آن عده از دارندگان اسناد خزانه که مایل به عرضه اوراق خود بیش از حد نصاب تعیین‌شده یعنی 50هزار ورقه باشند، باید با هماهنگی فرابورس، تاریخ و حجم عرضه خود را یک روز کاری قبل از روز عرضه، آگهی کرده و اوراق خود را با رعایت مقررات مربوطه در نماد جداگانه به فروش برسانند.


فروش در وقت اضافه

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، به دنبال پذیرش اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران و تقاضای تعدادی از دارندگان این اوراق برای حضور در فرآیند عرضه اولیه، ورقه اسناد خزانه اسلامی برای معامله در بازار ثانویه 900هزار و 500ریال قیمت خورد.

به این ترتیب، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از بانک‌ها، نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری، تامین سرمایه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شهرداری‌ها می‌توانند از روز شنبه به صورت نامحدود، سفارش‌گیری و خرید اسناد خزانه اسلامی را انجام دهند.

طبق این گزارش، 10هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی براساس قانون بودجه 93 کل کشور بابت تسویه بدهی پروژه‌های انجام‌شده دولت از طریق بانک ملی ایران به پیمانکاران واگذار شده و حداقل اوراقی که در روز جاری در فرآیند عرضه اولیه عرضه شده، 400هزار ورقه است. از نکات قابل توجه در این عرضه اولیه، مشارکت همزمان معامله‌گران آنلاین به همراه ایستگاه‌های کاری کارگزاران عضو فرابورس ایران در فرآیند ورود سفارش و کشف قیمت بود.

عرضه اوراق در ابتدا به دلیل عرضه با قیمت بالای کارگزار رضوی متقاضی نداشته و در ساعت رسمی بازار به فروش نرفت؛ ناظر بازار مجاب شد در دو فقره ساعات معامله را تمدید کند تا نهایتا در نوبت دوم تمدیدی 376هزار و 730ورقه از این اوراق به فروش رسید.

در همین رابطه معامله‌گر پریسا احمدپور کارشناس بازار سرمایه و معامله‌گر ارشد کارگزاری سی‌ولکس در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: در ساعات رسمی بازار قیمت عرضه‌شده بالای کشف قیمت و 910هزار ریال بود که هیچ خریداری با این رقم موافق نبود و نهایتا فروشنده با شکست قیمت خود به رقم 900 و 500هزار ریال معاملات عملیاتی شد.

هر چند که بسیاری از متقاضیان رقم 880هزار ریال درخواست کرده بودند.

علی سپهوند از معامله‌گران تالار شیشه‌یی بورس در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: به دلیل ریسک پایین این اوراق و تضمین آن توسط وزارت اقتصاد و دارایی، اقبال حقوقی‌ها از این اوراق بالا بود اما به دلیل نوع محاسبه نرخ آن کمی تعلل در آن وجود داشت؛ برخی از حقوقی‌ها در مقایسه دریافت سود آن با سود بانکی معتقد بودند که بانک‌ها سود‌ها را زودتر پرداخت می‌کنند و شاید ماه به ماه هم پرداخت کنند اما اسناد خزانه سود آن در یک مرحله و در فردای پس از سررسید پرداخت می‌شود و مبلغ سود نیز که خود رقم بالایی است در حساب دولت باقی می‌ماند بنابراین حقوقی‌ها اصرار داشتند که رقم خرید پایین‌تر بیاید تا پوشش آن بیشتر باشد.


تعهد دولت در پرداخت اسناد

درهمین رابطه معاون وزیر اقتصاد با اشاره به آغاز عرضه و کشف قیمت اوراق خزانه اسلامی در بازار فرابورس گفت: در راستای سیاست‌ دولت مبنی بر فعال کردن بازار بدهی‌ دولتی، پرداخت تعهدات ناشی از اوراق اسناد خزانه اسلامی در فرابورس تضمین شده است.

شاپور محمدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آغاز معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی در فرابورس عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی دولت فعال کردن بازار بدهی‌ دولتی بوده که باعث می‌شود، ضمن معلوم شدن مانده بدهی‌های دولتی امکان نقدشدن این بدهی‌ها از طریق بازار سرمایه فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اوراق اسناد خزانه اسلامی به راحتی امکان انجام معامله در فرابورس را خواهد داشت، افزود: جابه‌جایی منابع از طریق این معاملات درکمترین زمان ممکن برای عرضه‌کننده و متقاضیان فراهم بوده و می‌تواند از این جهت به دولت برای پرداخت و تسویه بدهی‌ها کمک شایانی کند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تعهد دولت برای تضمین اصل و فرع نرخ بهره موثر اوراق اسناد خزانه اسناد اسلامی در تاریخ سررسید، عنوان کرد: دولت هم‌اکنون با توجه به برنامه بودجه امسال و نیز ساختار متشکل بازار سرمایه پرداخت تعهدات ناشی از اوراق اسناد خزانه اسلامی را جزو تعهدات اصلی خود دانسته و آن را تضمین می‌کند، چراکه این موضوع در اولویت‌ سیاست‌های دولت بوده و پرداخت تعهدات ناشی از آن تضمین شده است.

این مقام مسوول بر این باور است اوراق اسناد خزانه اسلامی از منظر نوع معامله، نرخ بهره و سود موثر ناشی از اصل و فرع سرمایه‌گذاری در این اوراق ازجمله معاملات خوش دست بازار بوده و علاوه بر نهادهای مالی بزرگ مردم عادی و اشخاص حقیقی نیز می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. وی درخاتمه گفت: این اوراق از انعطاف بالایی برخوردار بوده و کشف قیمت از طریق بازار سهام از مزیت‌های منحصربه‌فرد آن است.


معاملات بازار سهام در لوای عرضه اولیه

بازار سهام به دلیل عرضه اسناد خزانه و نیاز نقدینگی برخی حقوقی‌ها و حقیقی‌ها روز گذشته، روز کم‌رمقی را پشست سر گذاشت و شاهد افت دسته‌جمعی نماگرهای منتخب و افت ۸۰واحدی شاخص کل بود.

شاخص کل قمیت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته به عدد 61هزارو498 واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات با افت 31واحدی رقم 24هزارو90 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با ریزش 172واحدی عدد 68هزارو106 واحد را به نمایش گذاشت. همچنن شاخص بازار اول با 66واحد کاهش به رقم 42هزارو764 واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با کاهش 118واحدی عدد 136هزارو70 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کمتر از 5واحد کاهش عدد 677واحد را تجربه کرد.

براساس این گزارش ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 42هزارمیلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 261میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 23هزارو617 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 14واحد، فولاد خوزستان با 9واحد و ایران خودرو با 5واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند. درعین حال نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با 9واحد، ملی صنایع مس ایران با 6واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 5واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر برجای گذاشتند. نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس و اوراق مشارکت گروه صنعتی بوتان، بیمه کارآفرین و حق تقدم خرید سهام آن ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و درعین حال نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع و معادن احیای سپاهان، حق تقدم خرید سهام سیمان شرق‌، ‌حق تقدم خرید سهام پتروشیمی پردیس متوقف شدند.

دیروز معاملات کد به کد و بلوکی برخی حقوقی‌های بزرگ در بازار همچنان ادامه یافت هرچند که حجم معاملات بسیار اندک بود. طی معاملات روز گذشته بیش از 38میلیون سهم در نماد معاملاتی «رفاه» به ارزش 11میلیارد تومان ازسوی حقوقی در بازار پایه فرابورس به‌طور یک‌جا به یک خریدار حقوقی دیگر واگذاشت. در نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس نیز بیش از 8میلیون سهم به ارزش 3میلیارد تومان ازسوی حقوقی کد به کد شد.

در نماد معاملاتی شرکت‌‌های پتروشیمی شیراز، بانک پاسارگاد و بانک ملت نیز دیروز هر یک به میزان 5میلیون سهم ازسوی حقوقی خود با معاملات درون گروهی روبه‌رو شدند. سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال نیز با تهاتر 4میلیون سهمی سهامدار خود به کد شرکت‌های تابعه بود.

در فرابورس اما دیروز نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام بیمه دی شاهد عرضه یک جای این اوراق و خرید آن ازسوی سهامدار عمده بود. در این نماد معاملاتی امروز 582میلیون و791هزار سهم سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بیمه دی به ارزش هر سهم 52ریال درحالی به مالکیت سهامدار حقوقی درآمد که این سهم در آخرین سابقه معاملاتی خود به ارزش 247ریال به ازای هر سهم قیمت خورده بود.

در این نماد معاملاتی اعتراض سهامداران مبنی بر حراج حق تقدم سهام بیمه دی ازسوی سهامدار حقوقی همواره مورد اعتراض بوده است.

دیروز دارویی‌ها و برخی از شرکت‌های قندی پیشرو نوسانگیران در روز منفی شدن شاخص‌های بودند. در گروه دارویی‌ها انتظار برای انتشار گزارش‌های 6ماهه مناسب و در گروه قندی‌ها انتظار برای افزایش نرخ دلار و آثار مثبت ناشی از واردات شکرخام بهانه‌یی برای موج‌سواری سهامداران کوتاه‌مدت شده است. در نماد معاملاتی فولاد خوزستان نیز صحبت‌ها بر سر مدیرعامل جدید این شرکت درحالی همچنان ادامه دارد که کاهش خیره‌کننده سود عملکردی این شرکت درقیاس با سال‌های گذشته باعث ایجاد نگرانی‌های بسیار در این شرکت برخوردار از مزیت صادراتی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر