مخالفت شدید فولادی‌ها با یارانه انحصاری خودروسازان

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۳۱

گروه صنعت و معدن

«خودروسازان بر این باورند که با اقدامات خود می‌توانند، در آرای مسوولان درخصوص تخصیص یارانه برای دریافت سهمیه بیشتر اثر بگذارند؛ در حالی که اینگونه نیست و مقام‌های ذی‌ربط به موضوع اشراف دارند.» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، با اعلام این مطلب، گفت: نباید خودروسازان سهمیه بقیه تولید کشور را از محل یارانه‌ها دریافت کنند، زیرا اینگونه تصور می‌شود با سروصدا کردن، می‌توان حقوق مربوط به مجموعه تولید را جذب کرد؛ در حالی که این برداشت، نادرست است. مهدی کرباسیان افزود: امروز هر یک از کارخانه‌های فولادسازی کشور نیاز به منابع برای تامین مواد اولیه و هزینه‌های مربوطه را دارد و چنانچه تخصیص منابع به درستی صورت نگیرد، این واحدها با مشکل مواجه خواهند شد. وی تصریح کرد: سازمان ایمیدرو تکلیف دارد براساس وظایف خود حقوق این بخش را مطالبه کند و با طرح مشکلات واحدهای تولیدی لزوم توجه به وضعیت آنها را خاطرنشان سازد.


جزییات 7 طرح فولادی

وی یکی از وظایف شرکت ملی فولاد ایران را به نتیجه رساندن 7طرح فولاد استانی کشور دانست و گفت: براساس افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده و لازم است با جدیت در این مسیر، برنامه‌ها تا مرحله تکمیل و راه‌اندازی دنبال شود. فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، شادگان (خوزستان)، نی‌ریز (فارس)، قائنات (خراسان‌جنوبی)، میانه (آذربایجان‌شرقی)، سبزوار (خراسان‌رضوی) و بافت (کرمان) هفت طرح فولاد استانی محسوب می‌شوند.

کرباسیان اضافه کرد: اجرایی‌سازی برنامه پیش‌بینی شده برای ظرفیت‌سازی تولید فولاد یک ماموریت مهم است، در عین حال شرکت ملی فولاد مجری سیاست‌های ترسیم شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو است.

وی اضافه کرد: شرایط پس از تحریم، دنیا را متوجه زیان‌های ناشی از عدم استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران طی دوره تحریم ساخت و در عین حال در این دوره، مردم کشورمان هم تحت فشار شدید قرار داشتند.

قراردادهای کلان با ایتالیا و فرانسه

به گفته این مقام مسوول، براساس برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده برای سفر رییس‌جمهوری به کشورهای ایتالیا و فرانسه، انتظار می‌رود قراردادهای کلانی در بخش‌های فولاد، آلومینیوم و مس به امضا دو طرف برسد. وی اضافه کرد: بسته‌های خوب همکاری در رابطه با فولاد و آلومینیوم توسط فرانسوی‌ها و به‌ویژه ایتالیایی‌ها به سازمان ایمیدرو پیشنهاد شده و اکنون مذاکرات مقدماتی با حضور هیات ایرانی در ایتالیا در حال انجام است.

کرباسیان افزود: امروز یک تیم اقتصادی از بانک روسیه در زمینه تامین مالی و همکاری با ایمیدرو مذاکره کرد و چینی‌ها نیز پیشنهاد سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در حوزه‌های آلومینیوم، مس و اکتشافات را مطرح کرده‌اند. رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: پروژه‌هایی که تعریف شده از جمله فولاد مکران، فولاد کویت در اروند، فولاد قشم در کنار طرح‌های تولیدی در هرمزگان باید با جدیت مرتب پیگیری شود.

خروج «ایمیدرو» از بنگاهداری وی تاکید کرد: سازمان ایمیدرو قرار نیست بنگاهداری کند، بلکه باید کمک کرد تا مشکلات پروژه‌ها برطرف شده و زمینه توسعه اقتصادی کشور فراهم شود. کرباسیان ضمن هشدار به مسوولان ذی‌ربط برای رسیدگی به وضعیت واحدهای فولادسازی با توجه به افت شدید قیمت فولاد در بازارهای صادراتی از هر تن یک‌هزار دلار به 285دلار، گفت: شرایط بحران این بخش صرفا به بازار ایران مربوط نیست، بلکه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز با کاهش شدید ارزش سهام خود در بازار جهانی مواجه شده‌اند. کرباسیان افزود: شرکت‌های فعال در عرصه سنگ‌آهن کشور نیز نیاز به رسیدگی دارند و آنها هم برای گذراندن مشکلات، باید از حمایت لازم برخوردار شوند.


«زغال‌سنگ» مظلوم‌ترین بخش معدن

وی بخش زغال‌سنگ را مغفول‌ترین و مظلوم‌ترین بخش معدنی کشور ارزیابی کرد و گفت: زغا‌ل‌سنگ امروز در دنیا فقط جنبه مصرف حرارتی ندارد، بلکه در حوزه شیمیایی نیز تنوع بهره‌برداری را پیدا کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر