بازرگانان انگلیسی در مسیر تهران

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۲۴

در ادامه رفت‌وآمد هیات‌های تجاری این‌بار یک هیات از انگلیس به تهران می‌آیند تا شرایط همکاری‌های دوجانبه در دوران پس‌از تحریم‌ها را بررسی کنند.

«مارتین جانسون» مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران ضمن اشاره به سفر هیات تجاری انگلیس به ایران که قرار است جمعه این هفته و به مدت چهار روز صورت گیرد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های انگلیسی می‌روند تا برای دوران پس‌از تحریم آماده شوند.

جانسون اظهار کرد: همانطور که می‌دانید سال‌هاست که هیات تجاری از سوی انگلیس به ایران نرفته و به دلیل فراز و نشیب‌های روابط سیاسی میان دو کشور، مناسبات تجاری به‌شدت کاهش پیداکرده است. وی افزود: بنابراین ما بر آن شدیم که یک هیاتی تجاری را تشکیل دهیم و برای آشنایی با فضای تجاری ایران گروهی را به این کشور اعزام کنیم؛ ما فکر می‌کنیم این اقدام بخشی از راه‌های تقویت روابط میان دو کشور است.


ببینیم، بشنویم و بهتر درک کنیم

این مقام انگلیسی در تشریح اهداف هیات تجاری انگلیسی گفت: ما در این سفر قصد داریم «ببینیم، بشنویم و بهتر درک کنیم» چراکه به اعتقاد ما این بهترین روش برای آغاز مناسبات تجاری با ایران است.

به گزارش ایرنا، جانسون در پاسخ به این سوال که چه عاملی سبب شده تا شرکت‌های انگلیسی به انجام تجارت با ایران علاقه‌مند شوند، گفت: ادامه تحریم‌ها نمی‌تواند به درازا بینجامد و همانطور که می‌دانید همه ما امیدوار هستیم که براساس آنچه در برجام توافق شده است تحریم‌ها کاهش یابند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های انگلیسی هنوز نمی‌توانند با ایران وارد معامله شوند، افزود: اما آنها می‌توانند در این سفر با فضای ایران آشنا شوند، طرف‌های ایرانی را شناسایی کرده و ارتباطات خود را به‌روزرسانی کنند و همچنین محصولات یا خدماتشان را به شرکت‌های ایرانی عرضه کنند. این مهم است که آنها از اکنون بروند و خودشان را آماده کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این سفر تفاهمنامه‌هایی نیز منعقد خواهد شد، گفت: ما با شرکت‌های ایرانی گفت‌وگو خواهیم کرد و قطعا در این جریان انتظاراتی مطرح خواهد شد مبنی‌بر اینکه، به محض برداشته شدن تحریم‌ها این گفت‌وگوها منجر به توافق و انعقاد قرارداد در آینده شود.

انگلیسی‌ها مشتاق برای از سرگیری روابط

سیروس مهدی‌زاده از اعضای هیات‌ مدیره اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز ضمن اشاره به سفر هیات تجاری انگلیسی به ایران گفت: این نخستین هیات بزرگ تجاری است که از انگلستان به ایران می‌رود که در آن شرکت‌های مختلفی اعم از دارویی و درمانی، حمل‌ونقل، معدن و به‌ویژه شرکت‌های بخش انرژی حضور دارند. وی درخصوص ابعاد این هیات گفت: قرار است 15 شرکت بزرگ انگلیسی شامل 30 نفر در این هیات حضورداشته باشند. این عضو اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در بیان برنامه سفر هیات یادشده گفت: در جریان این سفر قرار است از بخش‌های مختلف اقتصادی ایران اعم از اتاق بازرگانی، بازار بورس، بانک‌ها، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت دیدن کنیم.

مهدی‌زاده در بیان اهمیت این سفر تجاری گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی تاکنون به ایران سفرکرده‌اند که در جریان آن تفاهمنامه‌هایی را هم امضا کرده‌اند. از این رو این سفر می‌تواند سرآغاز خوبی برای ازسرگیری مناسبات تجاری میان ایران و انگلیس برای دوران پسا تحریم به حساب‌ آید.

وی در پاسخ به این سوال که دولت انگلیس تا چه میزان از این سفر تجاری استقبال می‌کند، گفت: اگر به خاطر داشته باشید تا سه ماه پیش دولت انگلستان اعلام کرده بود «از انجام تجارت با ایران حمایت نمی‌کند»؛ با وجود اینکه همچنان این عبارت در تارنمای آنها - به دلیل قوانین و مقررات بین‌المللی علیه ایران - دیده می‌شود اما دولت انگلستان و «دپارتمان تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس» از ما به خوبی حمایت می‌کند.

مهدی‌زاده همچنین عنوان کرد که یک متخصص از بخش ایران از دپارتمان تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس نیز در این سفر چهار روزه این هیات را همراهی خواهد کرد.

این مقام انگلیسی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های انگلیسی تا چه میزان علاقه‌مند به ازسرگیری روابط تجاری با ایران هستند، گفت: شرکت‌های انگلیسی خیلی مشتاق هستند که با ایران کار کند، اما در عین حال مجبور هستند تا براساس ضوابط و قوانین بین‌المللی عمل کنند.


عملکرد بانک‌ها مانع اصلی گسترش همکاری

مهدی‌زاده یکی از موانع اصلی تعامل آزادانه شرکت‌های انگلیسی با ایران را نحوه عملکرد بانک‌های این کشور برشمرد و گفت: همانطور که می‌دانید تمام تراکنش‌های بانک‌های انگلیسی باید از طریق پنج بانک اصلی انگلیس صورت گیرد که همه آنها نیز تاکنون از سوی امریکا جریمه شده‌اند.

این مقام اتاق بازرگانی انگلیس و ایران با اشاره به اینکه «بانک‌های پنج‌گانه انگلیس از سوی سهامداران‌شان مدیریت می‌شوند» تصریح کرد: از این رو بانک مرکزی انگلیس اختیار ویژه‌یی را نسبت به بانک‌های انگلیسی ندارد و نمی‌تواند آنها را وادار به انجام کاری کند؛ از این‌رو شرکت‌های انگلیسی برای فعالت با ایران تا حدودی می‌ترسند و برای ازسرگیری مناسبات تجاری نیازمند دریافت ضوابط مشخصی از سوی امریکا هستند تا از جریمه شدن پرهیز کنند.

مهدی‌زاده با این حال خاطرنشان ساخت که بانک مرکزی سایر کشورهای اروپایی اختیارات بیشتری را در حوزه عملکرد بانک‌هایشان دارند و از این‌رو شرکت‌های اروپایی با مشکلات و موانع کمتری در تعامل با ایران دارند. این مقام انگلیسی درعین حال ابراز امیدواری کرد که ظرف ماه جاری ضوابط مشخص مالی از سوی دولت امریکا منتشر خواهد شد که به موجب آن شرکت‌های انگلیسی می‌توانند همکاری‌های گسترده‌تری را با ایران داشته باشند. وی عنوان کرد: قرار است 18 اکتبر دولت امریکا براساس تعهدات «برنامه جامع اقدام مشترک» ضوابط مشخص مالی‌اش را در خصوص ایران منتشر کند که این مساله می‌تواند برای ازسرگیری روابط تجاری رهگشا باشد. لرد «نورمن لامونت» رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز اخیرا با ابراز امیدواری از گسترش مناسبات تجاری میان تهران و لندن خاطرنشان ساخته بود، هیات اقتصادی انگلیسی قرار است برای رایزنی و گسترش روابط تجاری میان دو کشور، راهی ایران شود. وی افزود: در این هیات اقتصادی قرار است نمایندگانی از بخش‌های نفت و گاز، مالی و بالاخص بخش‌های خدماتی حضورداشته باشند.


مشکلات مالی اتاق بازرگانی انگلیس و ایران

لامونت با بیان اینکه در یک دهه گذشته به دلیل کاهش مناسبات سیاسی، شرایط سختی را پشت‌سر گذاشته‌ایم، تصریح کرد: در این مدت تجارت میان انگلیس و ایران سیر نزولی داشته و به دنبال آن روابط ما نیز کاهش پیدا کرد؛ از این‌رو اتاق بازرگانی انگلیس‌ و ایران با مشکلات مالی مواجه شده است. لرد لامونت با بیان اینکه «سطح روابط تجاری انگلیس با ایران در دوره یادشده نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین بوده است»، افزود: اما اکنون فرصت‌هایی بسیار خوبی وجود دارد و به دلایل مشخص این وظیفه ما است تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم. وی ادامه داد: اکنون باکمال خرسندی اعلام می‌کنم که شمار افرادی که به تازگی به اتاق بازرگانی انگلیس و ایران پیوسته‌اند رو به افزایش است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر