دلار و سکه گران شد

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۲۱

گروه بانک و بیمه|

صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر دلار امریکا را در روز چهارشنبه با 16تومان رشد نسبت به سه‌شنبه سه‌هزار و 476تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با 3هزار تومان رشد 921هزار تومان تعیین کردند.

هر یورو در بازار آزاد با 91تومان رشد سه هزار و 930تومان و هر پوند نیز با 20تومان رشد 5هزار و270تومان قیمت خورد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم هر کدام با 3هزار تومان رشد 921هزار تومان تعیین قیمت شد. نرخ هر نیم سکه بهار آزادی با یک‌هزار تومان رشد قیمت 467هزار تومان و هر ربع سکه نیز با یک‌هزار تومان افزایش 257هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر قیمت 170هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار نیز 94هزار و 400تومان خریدوفروش شد. هر اونس طلا نیز 1126دلار قیمت‌گذاری شد.

در این رابطه رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران با اعلام دلایل رشد نرخ ارز گفت: باتوجه به رکود بازارهایی همانند مسکن، خودرو، بازار سرمایه و غیره حرکت سرمایه به بازار ارز آغاز شده و بر همین اساس میزان تقاضا در این بازار افزایش یافته است.

عباس مسعودی بااشاره به چند نرخی شدن ارز در بازار به‌دلیل توزیع نامناسب آن، افزود: هرچند توزیع ارز با هدف تقویت پول ملی انجام می‌شود اما نحوه توزیع آن به‌گونه‌یی است که بازار را بی‌ثابت می‌کند و درنهایت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند. وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بازار ارز و میزان تقاضا در این بازار، اظهار داشت: درصورتی که بازار ارز مدیریت مناسب نشود، مشکلات متعددی برای این بازار ایجاد خواهد شد.

رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران، گفت: تقاضای کاذب و توزیع بی‌حساب و کتاب ارز منجر به رشد قیمت‌ها در این بازار شده و این درحالی است که سایر بخش‌های اقتصادی با رکود مواجه هستند.

وی، اجرای دستورالعمل جدید صرافی‌ها را از دیگر دلایل رشد نرخ ارز دانست و گفت: افزایش سرمایه صرافی‌ها به 4میلیارد تومان و دریافت دو میلیارد تومان ضمانتنامه فشار مالی به صرافان وارد می‌کند و تعدادی از آنها برای تامین این مبلغ مجبور به قرض کردن آن هم با سودهای بالا شده‌اند. مسعودی با بیان اینکه، دولت باید نرخ ارز را با آرامش و به مرور کاهش دهد، گفت: اگر نرخ ارز با عرضه کاذب به یک‌باره 100تومان کاهش یابد نوسان شدیدی طی یک روز ایجاد و این امر باعث ناهنجاری اقتصادی می‌شود ضمن آنکه در آن صورت بسیاری از دلالان و فعالان اقتصادی نمی‌توانند تعهدات خود را انجام دهند. مسعودی تصریح کرد: به‌عنوان مثال زمانی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دلار را با قیمت 3500تومان خریداری کرده و نرخ آن به یک‌باره 100تومان کاهش می‌یابد فعالیت‌ها مختل شده و برنامه‌ریزی‌‌ها نیز به‌هم می‌خورد و درنهایت فعالان اقتصادی متضرر می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید بی‌مهابا ارز را توزیع کند، گفت: توزیع زیاد ارز در بازار میزان قاچاق را افزایش می‌دهد و به‌نوعی راه خروج ارز را باز می‌کند. رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران بااشاره به توزیع نرخ ارز در مقابل پاساژ افشار، گفت: این امر سبب شده تا مشتریان کمتر به صرافی‌ها مراجعه کنند و برخی صراف‌ها نیز به دلالی بپردازند.


کاهش معاملات خرد ارز در بازار

مسعودی در پاسخ به این پرسش که چرا معاملات ارز خرد توسط صرافان کاهش یافته است، گفت: قوانین دست‌وپاگیر معاملات ارز افزایش یافته به‌نحوی که فروش تنها یک‌صد دلاری نیاز به چندین سند و صرف هزینه 500 تا هزار تومانی برای صراف دارد و این درحالی که است حجم کار و هزینه برای فروش ارقام بالای ارز نیز به همین میزان است. وی با بیان اینکه، مقررات باید اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی را داده و به‌نفع مردم باشد، اظهار داشت: اجرای این مقررات هزینه‌ها را بالا می‌برد. مسعودی ادامه داد: قوانین دست‌وپاگیر باعث شده تا صرافان به‌نوعی خریدوفروش ارز خرد را انجام ندهند زیرا در همان حالی که برای معاملات با ارقام بالا باید کپی کارت شناسایی را دریافت کرد و سایر مراحل را انجام داد باید برای معاملات خرد نیز همان روند را انجام داد.

وی در پایان گفت: البته ناگفته نماند که برخی مردم نیز به‌دلیل قوانین دست‌وپاگیر معاملات خود به صرافی‌ها مراجعه نمی‌کنند و به سمت دلالان سوق می‌یابند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر