فرار مالیاتی 150 هزار میلیاردی

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۲

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با انتقاد از پایین بودن سهم صادرات غیر نفتی کشور گفت: در حال حاضر حدود 150هزارمیلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

به گزارش ایسنا، وحید شقاقی شهری در کارگاه اقتصاد مقاومتی ویژه اساتید دانشگاه که در دانشگاه علوم اقتصادی برگزار شد با اشاره به مخاطرات بین‌المللی حال حاضر دنیا اظهار کرد: در حال حاضر 2درصد از جمعیت دنیا مالک 51درصد از کل دارایی‌ها هستند و در عین حال تنها یک‌درصد از کل دارایی‌های دنیا به جمعیت 50درصدی فقیرترین مردم دنیا تعلق دارد. وی همچنین با اشاره به چالش‌های حال حاضر اقتصاد ایران گفت: ما در حوزه کارآفرینی عملکرد موفقی نداشته‌ایم و در حال حاضر از نظر شاخص‌ها در بین 67 کشور دنیا وضعیت خوبی نداریم. همچنین در بحث خصوصی‌سازی نیز از زمان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 43درصد رد دیون دولت و 30درصد سهام عدالت و تعاون بوده اما آماری که به دست ما رسیده نشان می‌دهد که کل واگذاری واقعی به بخش‌خصوصی تنها 5درصد بوده است.

شقاقی با بیان اینکه براساس قانون 25درصد اقتصاد باید در اختیار تعاونی‌ها باشد، اظهار کرد: ‌درحال حاضر این رقم 5درصد است که از ابتدا نیز همین 5درصد بوده است. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از نظر اقتصاد دانش بنیان در بین 144کشور در رتبه 94 قرار داریم، تصریح کرد: کشورهای رقیب ما مثل ترکیه و عربستان به ترتیب رتبه‌های 69 و 50 را دارند. در حوزه صادرات هایتک نیز متوسط سال‌های 2009 تا 2012 درآمد کشور مالزی حدود 60میلیارد دلار بوده در حالی که در ایران این رقم 600 میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه در رقابت‌پذیری در رتبه شصت‌و‌ششم بودیم که براساس آخرین آمار به رتبه هشتادودوم رسیدیم گفت: ما در حال حاضر در دنیا از لحاظ شدت مصرف انرژی اول هستیم. در عین حال در حوزه شاخص توسعه انسانی نیز وضعیت‌مان تا حدودی خوب است که یک پتانسیل تلقی می‌شود. شقاقی همچنین با انتقاد از بالا بودن میزان واردات کالاهای اساسی تصریح کرد: ‌در سال 91 حدود 22‌درصد از کل واردات ما مربوط به کالاهای اساسی بوده همچنین درهمین سال 60درصد از واردات ما تنها از پنج کشور دنیا صورت گرفته که این موضوع پاشنه آشیل اقتصاد ماست. وی با بیان اینکه مجموع سهم واردات ما از این پنج کشور از 40درصد در سال 1383 به 66درصد در حال حاضر رسیده است، تصریح کرد: میزان نقدینگی کشور 600 تا 700هزار میلیارد تومان است اما دولت تاکنون هیچ برنامه‌یی برای اینکه این پول را بتواند در سیستم سالم اقتصادی وارد کند نداشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر