مخالفان دست دادن ظریف با اوباما چه می‌گویند

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۱۰

علی مطهری: فرد مورد اعتماد رهبری را بی‌غیرت خطاب نکنید

گروه ایران

پس از به نتیجه رسیدن تلاش دیپلمات‌های کابینه روحانی و استقبال از رییس‌جمهور کشورمان و محمدجواد ظریف در هفتادمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل و درست در زمانی که شاید برای نخستین بار آرامش و تعامل بین پارلمان و دولت کاملا احساس می‌شد، خبری مبنی بر دیدار دوستانه اوباما رییس‌جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه امریکا که منجر به دست دادن ظریف با آنها شده بود باری دیگر بهانه‌های تازه‌یی را به دلواپسان داد. روز گذشته نمایندگان تندرو مجلس این دست دادن عادی را بهانه‌یی برای حمله به وزیر امورخارجه کشور کردند.

وزیری که به همراه تیم مذاکره‌کننده از دو سال پیش به طور مداوم با قدرت‌های ۵+۱ و وزیر امور خارجه امریکا بر سر میز مذاکره نشسته است. بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد در مجلس، آغازگر بیان این دلواپسی بود و در نطقی خواستار تذکری جدی در این زمینه شد اما سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست صحن علنی را برعهده داشت به دلیل وارد شدن به دستور کار، اجازه بیان این تذکر را نداد اما بیرانوند فریاد‌زنان گفت «ظریف با اجازه چه کسی با رییس‌جمهوری امریکا دست داد این مساله خیلی مهم است.»در این هنگام، برخی از نمایندگان، فریاد دو ـ دو (مخالفت با بیرانوند) و برخی دیگر فریاد چهار ـ چهار (موافقت) سردادند. نماینده بروجرد نیز «مرگ بر امریکا» سرداد که شماری از نمایندگان نیز با صدای بلند او را همراهی کردند.


ظریف عطش روبوسی دارد

پس از این، سرانجام بیرانوند در اواخر جلسه علنی روز گذشته توانست زمانی را برای بیان تذکری شفاهی به خود اختصاص دهد. او نسبت به دست دادن ظریف با اوباما رییس‌جمهور امریکا به ‌شدت انتقاد و اظهار کرد: «دقیقا زمانی که صدها حاجی ایرانی به واسطه جنایت سعودی به آغوش مرگ خفتند یا مفقود شدند، ظریف به طور اتفاقی خود را به آغوش اوباما رساند.»

وی با بیان اینکه «آقای ظریف غلط زیادی کرده است» گفت: «اگر به عنوان وزیر امور خارجه این خطا را انجام داده باید بداند از چارچوب اختیاراتش تخطی کرده و باید مجازات شود، اگر به عنوان یک شخص عطش روبوسی با اوباما و کری را دارد از سمت خود استعفا بدهد و در خانه کری و اوباما بساط کند.»

در ادامه جلسه دیروز حمید رسایی هم که جزو نمایندگان دلواپس شناخته ‌شده مجلس است نیز لازم دید تا درباره دست دادن ظریف با اوباما واکنش نشان دهد. وی در تذکر شفاهی اظهار کرد: 2سال قبل دولت گفت به طور اتفاقی آقای روحانی با اوباما تلفنی صحبت کرد، سال قبل گفتند به طور اتفاقی ظریف با «جان‌ کری» وزیر امور خارجه امریکا نیم ساعت قدم زده است، امسال گفتند به طور اتفاقی آقای ظریف و اوباما رییس‌جمهور امریکا مواجه شدند و با هم دست دادند حتما سال آینده می‌گویند به طور اتفاقی پریدند بغل هم و روبوسی کردند.

پس از این سخنان رسایی کلیپی که خود او به اتاق فرمان مجلس داده بود، پخش شد. در این کلیپ یک دقیقه‌یی محسن محسنی، جانباز روشندل 70درصد در دیدار با مقام معظم رهبری انتقاداتی را نسبت به برجام مطرح می‌کند و رهبر معظم انقلاب هم خطاب به وی می‌فرمایند که اگر برجام با دقت نظر در مجلس بررسی نمی‌شود، این مساله را به اعضای برجام بگویید. پس از پخش این کلیپ، رسایی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مبادا به طور اتفاقی سند ذلت این ملت در این مجلس تصویب شود.


این همه حساسیت کار درستی نیست

اما پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس، دفاع ابوترابی‌فرد از ظریف بود که در پاسخ به بیرانوند گفت: افرادی چون آقای ظریف در دفاع از انقلاب و رهبری و خون شهدا، غیرت دینی کمتر از بنده ندارند. نایب‌رییس مجلس افزود: ممکن است ایشان براساس تصمیمی اقدامی کرده باشند که مورد نقد بنده، شما و بسیاری از دوستان باشد اما این بدان معنا نیست انسان و افرادی که در تاریخ زندگی‌شان خدمت به انقلاب، امام و رهبری انقلاب را نشان داده‌اند با ادبیاتی که شایسته نیست مورد نقد قرار دهیم.

همچنین علی مطهری نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های تند بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد درباره وزیر امور خارجه گفت: این همه حساسیت برای یک موضوع غیرمهم و کوچک، کار درستی نیست و اینکه یکی از مقامات کشور با اوباما دست داده است، نمی‌تواند اهمیت داشته باشد و مهم این است که ما از آرمان‌های خود نظیر مساله فلسطین کوتاه نیاییم.

نماینده تهران افزود: باید از نماینده‌یی که بی‌احترامی کرد پرسید چرا فردی را که رهبری مورد اعتماد و متدین می‌داند بی‌غیرت خطاب می‌کند؟ دست دادن با اوباما دلیل نفوذ امریکا در ایران نیست.

مطهری تاکید کرد: بیشتر در اینگونه واکنش‌ها هدف‌های سیاسی در کار است. با شعار و فریاد راه نفوذ بسته نمی‌شود و باید در جای خود طبق فرموده رهبری راه‌های نفوذ را ببندیم اما این افراد بیشتر به دنبال تضعیف دولت هستند چراکه اگر در دولت سابق این اتفاقات افتاده بود که مواردی نیز داشت اینها رفتاری چنین نداشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر