سهام عدالت آزاد می‌شود

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۱

طرح سهام عدالت اگرچه در اجرا با مشکلات زیادی روبه رو شده اما دولت وعده داده آن را اجرایی خواهد کرد و رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز از سهامداران درخواست کرده سهام خود را نفروشند تا از سود آن بهره ببرند، حالا وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل یک کارگروه برای ایجاد مقدمات آزادسازی سهام عدالت خبر داده تا مردم از منافع آن سود ببرند. دولت باید تا پایان شهریور لایحه‌یی درخصوص اصلاح و شفاف‌سازی سهام عدالت به‌مجلس ارایه دهد.

طرح سهام عدالت بخشی از فرآیند واگذاری شرکت‌های دولتی بود که سهام آن میان گروه‌های مشخص از جمله بازنشستگان و اقشار ضعیف توزیع می‌شد. هر چند این توزیع با خصوصی‌سازی تفاوت دارد و در اجرا آنگونه که انتظار می‌رفت موفق نبود، اما به‌دلیل آنکه میراث دولت پیشین بود، دولت یازدهم نیز قرار است آن را ادامه دهد. اکنون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: کارگروه ویژه‌یی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده و با توجه به بررسی‌ها و کار کارشناسی انجام شده در این زمینه، تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر مقدمات آزادسازی سهام عدالت را فراهم کنیم تا مردم از منافع این طرح بهره‌مند شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صندوق‌های قابل معامله یکی از ساختارهای مفید برای مدیریت سهام عدالت در کشورند، گفته است: باید تلاش کنیم با واگذاری سهام دولتی به‌بخش خصوصی، رسالت دولت را به‌سمت سیاست‌گذاری و هدایتگری سوق دهیم.

نمایندگان مجلس نیز پیش از این تاکید داشتند طرح سهام عدالت باید ادامه پیدا کند و بر این اساس مقرر شد کمیسیون اقتصادی مجلس طرح ساماندهی و پخته‌تر شدن سهام عدالت را در دستور کار خود قرار دهد. البته نظر وزارت اقتصاد در مورد ساماندهی سهام عدالت مثبت بوده و تنها مشکل فرآیند و چگونگی کار سهام عدالت و شفاف‌سازی در این حوزه بوده که وزیر اقتصاد نیز وعده آن را داده است. محمد حسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه بی‌اعتبار کردن برگه‌های سهام عدالت به‌صورت یکباره امکان‌پذیر نیست و دولت باید با اصلاح روند موجود اجرای واگذاری سهام عدالت را ادامه دهد، گفت: طرح ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس است.

به گفته او مقرر شده دولت تا پایان شهریور ماه لایحه خود را در خصوص اصلاح سهام عدالت به‌مجلس ارایه دهد. در صورت عدم ارایه لایحه، مجلس بر اساس طرح خود، اصلاحیه آن را انجام خواهد داد. او، در خصوص فرآیند اصلاحی مورد نظر مجلس که باید در لایحه دولت یا طرح مجلس مورد توجه قرار بگیرد، گفت: درخواست مجلس شفاف‌سازی سهام عدالت به‌گونه‌یی است که وضعیت سهامداران مشخص شود و آنان بدانند سهامدار کدام بنگاه‌های اقتصادی هستند و بتوانند با داشتن مجوز نقل و انتقالات، سهام خود را در بورس عرضه کنند و به این شکل از منافع آن بهره ببرند.

میرمحمدی با بیان اینکه بهتر است اصلاحیه سهام عدالت به‌صورت قانونی و از طریق دستورالعمل انجام شود، گفت: در صورتی که دولت با دو فوریت لایحه خود را ارایه دهد، مجلس به‌سرعت بررسی آن را آغاز می‌کند.

ورود ۲۵۰نفر مافیا به‌حوزه سهام عدالت

محمدرضا پورابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به‌تازگی اعلام کرده است: «در حال حاضر برای مدیریت سهام عدالت میلیاردها تومان حق مدیریت و حضور دریافت می‌شود در صورتی که هیچ کاری انجام نمی‌شود. متاسفانه باید گفت 250نفر به‌صورت مافیایی به حوزه سهام عدالت وارد شده و شرکت‌های بزرگ کشور از سوی سهام‌عدالت دچار آسیب شده‌اند. در حقیقت سهام عدالت مانع از افزایش سرمایه شرکت‌هایی که با آن در ارتباط هستند، شده است.»

به گفته او، سهام عدالت هیچ متولی و پاسخگویی ندارد و به این دلیل می‌توانند بزرگ‌ترین فساد اقتصادی را انجام دهند. به‌واسطه فسادهای انجام شده با دولت مقرر شده پیش‌نویس لایحه دولت برای آزاد‌سازی سهام عدالت آماده شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح آزاد‌سازی سهام عدالت برای ارایه در مجلس توسط دولت مهیا بوده و قیمت پیش‌بینی شده برای هر برگ سهام عدالت بین یک تا یک و نیم میلیون تومان است.

به گفته پورابراهیمی 36هزار میلیارد از سهام عدالت متعلق به دولت و 60هزار میلیارد هم متعلق به مردم است. با اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت سهم دولت دو برابر بودجه عمرانی می‌شود که با آن می‌تواند بدهکاری‌هایش را پرداخت کند.

میرمحمدی در خصوص ورود 250نفر مافیا به حوزه سهام عدالت و فساد ناشی از آن گفت: احتمال سوءاستفاده وجود دارد، ‌اما در صورتی که دولت لایحه خود را ارایه دهد، می‌توان امیدوار بود بخشی از فسادها و سوءاستفاده‌ها رفع شود.

به گفته او، طرح سهام عدالت در اجرا دچار اشکالاتی شد و دولت کنونی با اصلاح قوانین و شیوه اجرا باید آن را مدیریت کرده و ادامه دهد.


سهام عدالت به افراد غیرنیازمند رسید

جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان این درصد خطا در اجرای طرح توزیع سهام عدالت در دولت گذشته انجام شد اما درصد خطا در اجرای این طرح بسیار بالا بود.

به گفته او موضوع سهام عدالت از زمان طرح اشتباه بود و به‌درستی اجرا نشد. در این طرح، دولت دارایی‌های خود را به‌صورت سهام بین افراد محتاج و نیازمند جامعه توزیع کرد اما درخصوص توزیع، اقدام شایسته‌یی صورت نگرفت و سهام عدالت به نیازمندان واقعی نرسید.

این کارشناس اقتصادی افزود: به‌دلیل فقدان بانک جامع اطلاعاتی دولت قادر به‌شناسایی نیازمندان واقعی جامعه نیست، بنابراین سهام عدالت به افرادی که نیازمند نبودند، رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر