نوشداروی احتکار احتمالی مسکن

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۷۴

گروه مسکن و شهرسازی

داستان «احتکار مسکن» که با اسم رمز «مسکن‌خواری» طی چند روز اخیر در رسانه‌ها بازتاب یافته است، از آنجا آغاز شد که یک موسسه تحقیقاتی درحوزه اقتصاد مسکن از این پدیده رونمایی و اعلام کرد که یک موسسه مالی و اعتباری 2هزار مسکن را خریداری کرده تا به هنگام رونق بازار مسکن به فروش برساند. این مساله ازسوی برخی از مقام‌های دولتی رد شد.

ازجمله علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: بیشتر فروشندگان و تولیدکنندگان مسکن در فضای کنونی کشور با معضل کمبود مشتری و خریدار روبه‌رو هستند؛ ضمن اینکه درنقاط مختلف کشور بازار مسکن در رکود است؛ تعداد کمی پروانه ساختمانی صادر می‌شود و تولیدات گذشته مسکن نیز آماده عرضه به بازار است و همین موضوع سبب وضع مالیات برخانه‌های خالی شده است. با وجود رقم فعلی سود بانکی بعید می‌دانم که فردی با نیت انباشت مسکن وارد بازار شود؛ چون فروشندگان موجود نیز به دنبال مشتری هستند تا بتوانند خانه‌های خود را به او بفروشند.

این اقتصاددان افزود: بنابراین این تحلیل که درحال حاضر عده‌یی به دنبال انباشت مسکن برای فروش به قیمتی گزاف درآینده هستند ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی مورد تایید نیست.


دولت جلوی احتکار مسکن را بگیرد

با وجود تایید نشدن احتکار مسکن ازسوی مقام‌های وزارت راه‌وشهرسازی حسن محتشم، رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران گفت: دولت باید با ایجاد سازوکارهایی درجهت تعادل عرضه و تقاضا، از بروز اقداماتی همچون احتکار مسکن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جلوگیری کند. محتشم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخباری مبنی بر اینکه موسسات پولی درحال خرید و احتکار مسکن هستند، افزود: کارهایی همچون احتکار در اقتصاد آزاد اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه هرکس می‌تواند سرمایه خود را به هر جایی ببرد. این دولت‌ها هستند که باید شرایط ایجاد احتکار را ببندند. به گفته محتشم، دولت باید ضمن افزایش تولید مسکن به تحریک تقاضا از طریق اقداماتی همچون پرداخت تسهیلات بپردازد تا جایی برای محتکران باقی نماند. درغیر این صورت دولت عملا نمی‌تواند جلوی این قضیه مذموم را بگیرد. وی پیشنهاد کرد: وزارت راه‌وشهرسازی در تعامل با انبوه‌سازان، اراضی دراختیار خود را برای تولید مسکن به انبوه‌سازان بدهد و با ارائه تسهیلاتی به متقاضیان و نیز شروط محدودیت قیمت برای انبوه‌سازان اقدام کنند. در این صورت جلوی افزایش احتمالی قیمت مسکن درسال آینده و اقداماتی همچون احتکار گرفته می‌شود.


مسکن‌سازان احتکار کرده‌اند

درهمین حال، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در یک‌دهه گذشته بازار مسکن توانسته برای برخی از سرمایه‌گذاران سودهای هنگفتی را رقم بزند، گفت: درشرایط فعلی سازندگان مسکن حاضر نیستند از حاشیه سود خود بکاهند و لذا اقدام به احتکار مسکن کرده‌اند. طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بخش عمده‌یی از رکود در بازار مسکن به‌دلیل سیاست‌های مالی انقباضی دولت است، اظهار کرد: همین امر موجب شده تا توانایی مالی اقشار عادی جامعه برای خرید مسکن کاهش پیدا کند و در نتیجه آمار ساخت‌وسازها و خریدوفروش مسکن کاهش چشم‌گیری پیدا کند. این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: یکی از دلایل رکود فعلی بازار مسکن عدم رغبت انبوه‌سازان و مالکان برای فروش خانه‌هایی است که به عنوان کالای سرمایه‌یی ساخته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر