فرانسه شریک تجاری بالقوه ایران

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۳۶

با وجود اینکه شرایط و قوانین سخت در سال‌های تحریم با تمام معضلاتش بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می‌کرد، اما ثمره‌ها و دستاوردهای مثبتی نیز به همراه داشت. ازجمله این موارد می‌توان به اتکا بر توان داخلی و دستیابی به رشد شایان توجه در زمینه‌های مختلف اشاره کرد. اکنون ایران آمادگی این را دارد تا با مشارکت کشورهای دیگر در زمینه‌های صنعت، معدن و تجارت به تولیدات مشترکی با هدف صادرات دست پیدا کند. در راستای شرایط ایجادشده یکی دیگر از اهداف ایران تلاش برای رسیدن به سطح مطلوب جهانی، تبدیل شدن عضو ناظر به عضو ثابت درسازمان تجارت جهانی است.

اما درپی دستیابی به تولیدات مشترک و افزایش صادرات، رییس سازمان توسعه تجارت ایران ولی‌الله افخمی‌راد با هیات عالی تجاری، اقتصادی و بازرگانی فرانسه دیداری داشت و در این مورد عنوان کرد: امیدواریم تهران و پاریس بتوانند در شرایط جدید به وجود آمده در ایران، به شرکای خوب تجاری تبدیل شوند.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، افخمی‌راد با بیان این مطلب افزود: ایران بخشی از زنجیره تولید درجهان است و امیدواریم که با مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه بتوانیم کالاها و خدماتی را تولید کنیم که به کشورهای همسایه ایران نیز صادر شود. رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: آمار و ارقام تجاری کشور بیانگر این مطلب است که ایران از پتانسیل خوب و بالایی برخوردار است. ما در تصمیم خود برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی جدی هستیم و امیدواریم با ارائه گزارش رژیم تجاری خود به سازمان تجارت جهانی هرچه زودتر از عضو ناظر به عضو رسمی این سازمان تبدیل شویم. افخمی‌راد ادامه داد: در دوران تحریم، ایران به کشوری متکی بر توان داخلی تبدیل شد و رشد چشم‌گیری را دربخش‌های مختلف و به ویژه دستیابی به فناوری‌های نوین تجربه کرد، به‌طوری که اکنون شرایط جدید به‌گونه‌یی است که می‌توانیم برای تولید مشارکتی، شرکای خوبی باشیم. رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این نشست اشاره‌یی به جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی کرد و بیان داشت: این وزارتخانه 40درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. درخصوص تحریم‌های بانکی افخمی‌راد اضافه کرد: این تحریم‌ها فشار زیادی روی برخی از صنایع وارد کرده است که امیدواریم پس از توافق به وجود آمده، هرچه زودتر شاهد برداشته شدن تحریم‌های بانکی باشیم. او در ادامه با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع نفت و گاز وضعیت خوبی دارد و درحوزه نفتی 10درصد و درحوزه گازی 18درصد از منابع جهان را دراختیار دارد، اظهار کرد: توتال ازجمله شرکت‌های فرانسوی بود که پیش از تحریم‌ها با ایران همکاری داشت و ما امیدواریم با تدابیر مسوولان وزارت نفت، همکاری‌های دوکشور درحوزه نفت و گاز گسترش یابد. افخمی‌راد در ادامه به صنعت خودرو ایران اشاره کرد و گفت: سال گذشته 1.2میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد که ما درنظر داریم براساس برنامه 10ساله، تولید خودرو کشور را به 3میلیون دستگاه در سال برسانیم. او با اشاره به اینکه ایران درحوزه معادن، در زمره 10 کشور نخست جهان است، بیان کرد: طبق برنامه درنظر داریم، ظرف 10سال آینده تولید فولاد در ایران به 50میلیون تن در سال برسد ضمن اینکه معتقدیم زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی درحوزه معدن در ایران وجود دارد.

افخمی‌راد به حوزه پتروشیمی نیز اشاره و تصریح کرد: پتروشیمی‌های ایران سالانه 60میلیون تن تولید دارند و براساس برنامه درنظر داریم آن را به 120میلیون برسانیم. وی گفت: ما از تمامی کشورها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری درحوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت دعوت می‌کنیم اما نه برای اینکه برای ایران تولید کنند، بلکه با مشارکت یکدیگر زمینه تولید کالا در ایران و صادرات کالا به کشورهای دیگر جهان و به ویژه کشورهای منطقه را فراهم آوریم. در ادامه این نشست، «دوسیل جی» معاون اتحادیه کارفرمایان فرانسه (MEDEF) که ریاست هیات فرانسوی را برعهده دارد، با ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: فرانسه و ایران سابقه دیرینه‌یی در همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی دارند. دو سیل جی با اشاره به توافق هسته‌یی ابراز امیدواری کرد: روابط دوکشور نه تنها به شکل گذشته برگردد بلکه روز به روز افزایش یابد. معاون اتحادیه کارفرمایان فرانسه اظهار داشت: حضور هیات بزرگ اقتصادی و تجاری فرانسه در ایران به آن معناست که فرانسه تمایل دارد به شریک بزرگ تجاری ایران در اروپا تبدیل شود و برای این موضوع، درحال برداشتن گام‌های مفیدی است.

در ادامه این نشست، زمانی نیز به پرسش و پاسخ میان تجار فرانسوی با مقامات ایرانی اختصاص یافت و همچنین نماهنگ معرفی ایران که در نمایشگاه اکسپو میلان به نمایش درآمده است، پخش شد که مورد توجه و تحسین فعالان اقتصادی فرانسوی حاضر در سالن قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر